Kronisk bronkit, betäckning?

C

chrysler

Har ngn här erfarenhet av att låta betäcka sitt sto som har luftvägsproblem?Har den fått problem medan den var dräktig?Observera att det inte gäller en häst med symptom, utan en häst utan dessa symptom när den står i bra stallmiljö.

Sv: Kronisk bronkit, betäckning?

Min häst har dammallergi och var dräktig ifjol.
Inga som helst probelm för hennes del iaf. :)

mitt sto blev "utdömd" pga luftrören 1987, idag är hon 28 år och har inte haft problem sen 1992.

Jag bytte stall och har sedan haft henne i eget, och skött henne själv. Hon har haft 4 föl, inga problem.
En avkomma har alltid haft känsliga luftrör, så man får tänka lite, (men klarar att stå på halm)men han är också opererad för strupppipnig så det kan ha med det att göra.

Har haft en fölmärr som inte hade bronkit, men ett annat luftvägsproblem som gjorde att hon hade det lite besvärligt med andningen ibland, beroende på luftfuktighet mm. Det enda med henne var att hon fick det lite besvärligare (med andningen) än normalt i slutet av dräktigheten, när hon var tung och stor. Ibland fick man vara med och hjälpa henne föla också, för att snabba på det hela lite, så hon inte skulle bli så ansträngd. Hon tog gärna emot fölhjälp, duktig, rutinerad fölmärr. Något egentligt problem var det aldrig med luftvägarna, men man var ju lite mer rädd om henne.

Jag har inte personlig erfarenhet, dock vet jag att ett sto som tyvärr inte klarade dräktigheten pga dessa luftvägsproblem. Nu vet jag inte på rak arm om hästen hade bronkit eller kvickdrag, tyvärr började fölet trycka mer och mer på fel ställen när den växte och resultatet blev andnöd i slutet. :crazy:

Tack för alla svaren!Jag kommer inte betäcka om hästen visa minsta tecken på luftvägsproblem å så kommer hon inte stå i stall överhuvudtaget, ska flytta å fixa lösdrift.Men jag tycker det är skumt att vet sa kronisk bronkit när hon aldrig varit såhär dålig som hon var när vet var på besök.Ska inte kroniskt betyda att den visat det mer gånger liksom?Det finns hästar som alltid är sjuka menar jag.Kvickdrag är ungefär samma sak.

Det kan vara kroniskt även om dom bara haft symtom/varit dåliga en gång. Har dom väl fått bronkit/kvickdrag så blir dom aldrig av med det.
Symtomfria kan dom vara, men dom kan aldrig bli friskförklarade.

Vet inte, men hos människor så är det väl till viss del ärftligt/man är predisponerad om det finns i släkten.

Har också funderat på och undrat en del över.
Huruvida det i så fall även ärvs till fölet..? Har haft min ponny i 6 år, och det var först i vintras vet konstaterade att hon var sjuk. Nu är hon nästan helt symptomfri, men får se hur det blir till vintern. Men då måste det ju vara något hon utvecklat med tiden, frågan är ju om "känsligheten" kan vara ärftlig?
Får jag möjlighet kommer jag försöka ta ett föl efter henne, innan det är försent. Måste ha något kvar efter den underbara lilla hästen.

Som Boj skriver så kan sånt vara ärftligt men i de flesta fall är det sånt som kommer i dålig stallmiljö.Det lustiga är ju att vet rekommenderat andra hästar med luftvägsbesvär att ha hästarna i mitt stall då jag har så bra luft där.
En häst som alltid fick ha inhalator, var jättebra när den stod hos mej men när den bytte stall fick den börja med inhalator igen.

Sedan har ju islandshästar 3 rätt vanliga problem å detär ju spatt, eksem å luftvägsproblem.
Vi har oxå torr luft där jag bor så hon skulle må ännu sämre i tex gbg området eller där det finns mer vatten.

Nej, det kan bara bli värre, men för det mesta går det att förebygga, har oxå läst fall där inte medicin hjälpt å då måste man ju för hästens skull ta bort den så den inte dör av kvävning istället :eek:

Du som är stam expert :) , vad har Hrafn 802 för konstiga egenskaper som kan nedärvas?*nyfiken*
Min ena valack har en far som säga ha mer eksemhästar i stammen tex.

Stoet jag hade med kvickdrag blev snarare bättre när hon var dräktig, dock har jag ingen förklaring på detta.

Om man ser till människor så är ju ex astma ärftligt, jag har själv utvecklat astma utan någon större anledning i mina tonår, läkaren förklarar detta som ärftligt. Men har hon skador på bronkerna till följd av infektioner osv är ju inte detta ärftligt, men ex trånga bronker är ju ärftligt.

//E

Detta är första gången hon haft problem med bronkerna, hon är 13 år å jag har haft henne i 7 år, innan det stod hon i flock på Island så jag kan inte tro att trånga bronker är ärftligt på henne, då tycker jag att det skulle visat sig innan... :confused:
Det kan ju kanske bero på att du inte ansträngde din häst när den var dräktig, som man gör annars.Skumt iaf men jag får nytt hopp när du skiver så iaf :)

Det jag känner till är att hästar med denna hingst i en eller flera led oftare drabbas av eksem än kanske andra, detta är först och främst importer. Jag har inte sett så många svenskfödda ännu, för att kunna bestämma mig om samma sak skulle kunna gälla här. Flera i min omgivning har uppfattat samma sak, och många av dessa eksemhästar har även tyvärr en del luftvägsproblem på ett eller annat sätt.

Lustigt nog brukar eksem på importer starta med någon typ av luftvägsinfektion, för att sen övergå i vanlig eksem. Detta hände bla min vallack vid utbrottet för flera år sedan, han har dock inte visat några fler symtom av detta utom då. Sen har vi sett flera hästar starta sin utbrott på precis samma sätt, genom en förkylning och luftvägsinfektion för att sen övergå till eksem och första sommaren tenderar den att vara våldsam. :crazy:

Ok, det är alltid intressant med fakta.Min är ee Hrafn802 å min andra är uee Hrafn802.Har oxå hört att han skulle kunna ge eksem, dock har jag varit förskonad från det(ena svenskfödd å andra imp-98 som jag skrev)
Vad konstigt att de först blir förkylda, det låter som om det är immunförsvaret som strejkar :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
437
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 568
Senast: mars
·
Hästvård Hej! Jag står inför ett tufft beslut om att eventuellt låta min bästa vän på 20 år få somna in. Jag har ägt honom sedan han var 7 år...
Svar
8
· Visningar
1 419

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Göra i Danmark
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Stillsam sysselsättning?