Krönikören om känslostyrd hobbyavel

Det kan skällas på amatörerna som hobbyavlar - det menar Ridsports krönikör Annelie Frank. Samtidigt är det denna kategori som är den allra största, och därmed håller igång marknaden. "Låt oss som tar föl av känslomässiga skäl få fortsätta att göra det så länge vi gör det på ett ansvarsfullt sätt", skriver hon i den här krönikan.

Det är väl ingen som skäller på ”hobbyavlare” som kritiskt granskar sina ston och gör ett genomtänkt hingstval?!

Det är de som avlar på ston med genetiska defekter eller andra saker som för den olämpliga i avel som får skäll? Eller de som väljer hingst efter färg och inte lämplighet. Och det med all rätt.

Det är väl ingen som skäller på ”hobbyavlare” som kritiskt granskar sina ston och gör ett genomtänkt hingstval?!

Det är de som avlar på ston med genetiska defekter eller andra saker som för den olämpliga i avel som får skäll? Eller de som väljer hingst efter färg och inte lämplighet. Och det med all rätt.
Jag har ett sto med okänd härstamning och ändå har jag fått frågan om jag ska ta föl på henne. Inte ens med en bra stam hade jag velat ta föl på henne, finns betydligt bättre ston att ta föl på!

Jag har ett sto med okänd härstamning och ändå har jag fått frågan om jag ska ta föl på henne. Inte ens med en bra stam hade jag velat ta föl på henne, finns betydligt bättre ston att ta föl på!
Ja men det är ju motsatsen till att skälla på hobbyavlare 😊

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter "Ni underskattar grovt er förmåga att göra skillnad". Så skriver Ridsports krönikör Annelie Frank, med adress till alla dem som valde...
Svar
1
· Visningar
568
Senast: MimmiNO
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det var många som njöt av fantastisk sport i danska Herning. Detta samtidigt som mästerskapets huvudsponsor fortsätter att driva...
Svar
10
· Visningar
1 724
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka