Kröker nacken vid upphetsning

danilo

Trådstartare
Min häst kan lätt bli upphetsad. Blir hon det så vill hon gärna fara upp med huvudet och trava iväg, men jobbar jag i stället med t.ex. serpentiner så går hon väldigt snabbt ner med huvudet, böjer nacken och börjar utsöndra fradga.

VARFÖR gör hon så? Jag är inte alls en särskilt duktig ryttare, men jag kan inte tänka mig att det beror på något arbete med bakdelen i alla fall. Vad tror ni? Tips på vad jag ska göra för att lugna henne och sträcka ut halsen? (Jag ser hellre en avslappnad och lugn skritt med halsen framåt-nedåt än den trippande med huvudet intryckt.)

Hoppas på tips! :)

Sv: Kröker nacken vid upphetsning

Helt korrekt så behöver inte en böjd nacke betyda att hästen arbetar med bakdelen, allra helst inte om hästen går ner mycket med huvudet, det brukar snarare handla om att hästen flyttar över ännu mer vikt på framdelen istället för bakdelen. Varför hon gör så kan vara lite svårare att svara på men någonting som är troligt är att det dels är mycket jobbigare för hästen att flytta över vikten på bakdelen vid dina förhållninger än att "krulla ihop" halsen. Dels kan det vara att hon inte har lärt sig att ta dina förhållningar korrekt, hon kanske inte heller vet hur hon ska ta stöd på bettet som. En fråga: Hur gör du förhållningen? En ytterligare orsak kan vara spänningar, hästen vet då kanske inte vad hon ska göra och då du tar en förhållning (vilket man gör då man rider serpentiner) övertolkar hon det som att hon ska dra in nosen eftersom tyglarna ger den signalen (ta munnen närmare dig).

Något som jag förmodligen skulle göra är att rida mycket skritt och trav i längre sträckor med ganska lösa tyglar. Istället för att konstant hålla i tyglarna så skulle jag bara när farten blir lite för hög arbeta enligt "ge och ta principen", alltså jag gör en mjuk förhållning både med sätet och tyglarna och säger ibland även lugnande hoooo(eller något liknande). När jag tagit förhållningen slappnar jag av i sätet igen och ger en eftergift. Om det fortfarande går för fort gör jag samma sak igen. Orsaken till eftergiften och avslappningen är därför att en förhållning endast fungerar "under vägen", när jag tagit tyglarna så bakåt "så långt det går" och sedan håller dem stilla ger de bara en mycket liten förhållande effekt, de blir mer ett irritationsmoment och en begränsning för hästen. Genom eftergiften känner hästen också att den får tillåtelse att söka sig framåt med nosen. Under hela tiden måste man själv vara avslappnad både i kroppen och mentalt. Hästar känner mycket väl spänningar hos ryttaren och får då svårt att själva slappna av.

Att arbeta på det här sättet hjälper ofta även hästar som kastar upp huvudet (vilket är grundproblemet här). Allt eftersom hästen börjar lugna ner sig och man kan rida alla gångarter med en lös tygel och hästen är avslappnad kan man sedan börja korta upp tygeln och rida med mer kontakt. När hästen börjar slappna av måste man dock vara observant på att den går tänker framåt trots att tempot är lugnare, annars finns det risk att hästen inte bär upp sig själv utan börjar gå med för mycket vikt på framdelen. För att undvika det kan man rida mycket övergångar eftersom då hästen automatiskt måste bär upp sig mer på bakdelen.

/Sara

Ett bra och förståeligt svar!

Mina förhållningar är väl på något sätt "lirkande", eller att jag just försöker ge och ta. Om jag låter henne skritta på och bara gör förhållningar när hon börjar trava så, som du säger, slappnar hon tillslut av. Kanske kan hennes beteende också bero på att min förväntan eller förhoppning när hon krullar upp sig och blir upphetsad är att hon ska lugna sig, och med inkrökt huvud och stel gång på frambenen så blir det ju på något sätt lugnande... Ska jag göra på något annat sätt och tänka annorlunda? Du har förstås också rätt i fysisk och psykisk spänning, och där påverkar jag negativt med att sitta på spänn, för att jag tror att hon kommer flyga iväg.

Det jag har blivit lite konfunderad över är hur jag egentligen ska rida henne. Min instruktör menar att jag ska leda ner henne på tygel så mycket som möjligt, och samtidigt behålla framåtbjudningen, men jag saknar det här med att jobba med baken. Borde inte det komma före att "få ner hästen på tygel" genom lirkningar med händer och böjningar med skänkel?

Det är inte alls omöjligt att hon krullar ihop sig på grund av att du är spänd. Så det blir då som en ond cirkel där du och hästen bara gör varandra mer spända. Eftersom det är du som är ledaren av er två är det du som måste ta initiativet för att bryta den här onda cirkeln. Och det kan vara lättare sagt än gjort... Det som jag tror att du måste göra är just att våga släppa efter på tyglarna även fast du tror att hon kommer att flyga iväg. Även fast det kan kännas ganska ologiskt och "farligt" eftersom hästen då kommer att få det ännu lättare att flyga iväg. Det är i alla fall vad man tror... Det som oftast händer när man släpper efter på tyglarna är att hästen inte alls flyger iväg utan lugnar sig. Detta beror på att häster känner din spänning inte bara ifrån hur du sitter utan även spänningar i dina händer genom tyglarna. När du då släpper efter på tyglarna känner inte hästen spänningen i munnen längre utan då är det "bara" sitsen som är spänd. Med andra ord en "varningsklocka för fara" mindre. För att få bukt med spänningen i din kropp kan det vara bra att värma upp ordentligt innan du rider och stretcha ut hela kroppen. När du sedan rider och känner att du börjar spänna dig tar du några djupa andetag och istället för att fokusera på hästen under dig så försöker du bara att tänka åt vilket håll du ska gå. Att sjunga när man rider är också bra eftersom man då måste andas hela tiden (något som man gärna glömmer bort när man spänner sig). När man andas så slappnar ofta kroppen av mer vilket hästen känner som då börjar att slappna av själv.

Innan du överhuvudtaget kan börja tänka på att arbeta hästen i form så måste både du och hästen vara avslappnade. För med spänningar i era kroppar så kommer ni inte att kunna komma till den äkta formen. Så se till att ni kan rida avslappnat i alla gångarter först.

Sedan vet jag väl inte om varken ditt eller din instruktörs förslag är så jättebra. För att hålla på och leda ner hästen med tygeln (oberoende om du försöker att bibehålla famårbjudningen) då din häst redan har lätt för att krulla ihop sig tror jag kommer att leda till att man rider rollkür, alltså framtung med en "knäckt" nacke och inget bakbensengagemang (vilket tyvärr är allt mer vanligt på dressyrbanorna idag). Att lirka med händera kommer förmodligen också att ge ungefär samma resultat fast dina hjälper inte syns lika mycket. Vad ska man då göra? Mitt förslag är att du tränar dig att rida så mycket som möjligt med sätet och "överger" tyglarna så mycket som möjligt. Träna på att kunna komma fram i alla gångarter och att kunna sakta av från alla gångarter med enbart sätet. Naturligtvis så kan man ta hjälp utav tyglarna från början men målet ska vara att enbart rida med sätet. När du kan det, kan man med stor säkerhet säga att hästen inte går på framdelen utan har börjat aktivera bakdelen. Då har man en bra grund för att hästen ska kunna bära sig i en korrekt form. Därefter så bygger man på med att träna först lösgörande övningar som till exempel skänkelvikningar. Därefter kommer de mer samlande rörelserna som öppna och sluta. Att rida mycket övergångar, både inom gångarterna och mellan gångarterna är också bra. I själva verket kommer du genom detta arbete inte alls att behöva fokusera på att hästen ska gå i form utan det kommer av sig själv så småningom.

/Sara

Det du skriver låter väldigt vettigt. Det är lätt att trampa in sig själv i galma ridskolemönster, när det egentligen bara leder åt fel håll. Självklart borde jag förstås inrikta mig på att vi ska kunna vara avslappnade tillsammans, i alla situationer. Annars kommer det ju aldrig bli roligt för någon av oss...

Jag har försökt börja rida mer med sätet, men tycker att det fungerar bäst som sidförande hjälp. Att sätta sig ned ordentligt och luta sig bakåt lite fungerar knappt alls för oss, säkert för att jag förut har varit mer obalanserad och hon har lärt sig att inte uppfatta det som någon hjälp. Jag får väl nöta (vara konsekvent med mig själv alltså) ordentligt, och börja med att förstärka med vanliga förhållningar. Eller finns det något mer jag kan göra och tänka på?

Det som jag funderar över mest är hur jag ska få henne koncentrerad i skogen när hon blir så upphetsad och vill titta på annat hela tiden? För på ridbanan tar hon säteshjälperna mycket bättre t.ex.

Låter trevligt att du tycker att jag har något vettigt att komma med :) För det är så lätt när man ger råd till andra att det ofta är lättare att säga än att göra...

Det låter intressant det här med att sätet fungerar bäst för dig som sidförande hjälp, annars så brukar många uppleva det som en väldigt förhållande hjälp. Men du skriver att du sätter dig ner och lutar lite bakåt. Beroende på hur man gör det kan det faktiskt verka mer framåtdrivande än förhållande. För bakåtlutning tillsammans med hästens rörelser gör att man åker mer fram och tillbaka i sadeln än om man skulle sitta helt lodrätt. Och för varje gång som man åker framåt så tar hästen det som en framåtdrivande hjälp.
En förhållning är egentligen otroligt enkel på ett sätt, man slutar helt enkelt röra sig när man ger en förhållning. I praktiken är det dock lite svårare att få till :smirk: Att man slutar röra sig handlar inte om att man spänner sig så att man blir som en pinne utan mer att bara sjunker ner och inte följer hästens rörelse aktivt. En bild som fungerat väldigt bra för mig är att jag ska bli så tung att jag sjunker ner genom både hästen och marken. En igångsättning och övergångar mellan gångarter handlar inte heller om att man ska använda benen så mycket utan mer att man ska imitera hästens rörelsemönster i gångarterna. Men det är inte så enkelt som att trav-då skumpar jag upp och ner, utan man måste verkligen sätta sig in i hur rörelsen sker. Om man tar trav som exempel så rör sig ju en diagonal uppåt medan den andra rör sig nedåt och sedan så växlar det. Jag håller med om att det låter ganska komplicerat i början men när man väl kommit underfund med hur det fungerar så blir det ganska logiskt.

Vad man kan göra för att träna sitsen är att bli medveten om sin egen kropp. Det kan man göra med till exempel Alexander- eller Feldenkreis metoden. Många utav asiatiska kampsporter lägger stor vikt att man har kontroll över sina rörelser och man tränar även på att hitta en bra andning. En av kampsorterna som jag tycker verkar intressant är Akido (som handlar om självförsvar (vilket kan vara bra att kunna oberoende av om man rider eller inte)). Har tyvärr inte provat den själv så mycket än men av det jag sett så tror jag att det kan vara ett bra komplement till ridning. Annars finns ju det som de gamla mästarna sa: En god ryttare är inte bara duktigt till häst utan även med värja och i dans. Det ligger nog en hel del i det...

Jag håller med om att hästar ofta har lättare att koncentrera sig när de är på en ridbana än ute i skogen eftersom på en ridbana så ser man ungefär samma saker hela tiden med ute i skogen är det nya saker hela tiden. För att få din häst att koncentrera sig mer i skogen kan du försöka att sätt upp delmål under tiden som du rider, till exempel att vid den stubben så ska jag göra halt och sedan ska jag göra skänkelvikning tre steg och så vidare. Dels så slappnar man ofta av mer när man tänker på delmålen istället för på hästen och dels tror jag att det är lättare för hästen att känna sig trygg, "-Om matte har så bra koll på vart vi ska gå så har hon nog också en bra flyktväg på lut om det skulle komma något farligt". Det blir dessutom inte så långa stunder som hästen hinner börja se "spöken" på eftersom den blir sysselsatt med andra saker. Men det får inte bli för mycket saker som man gör heller då det annars kan bli stressande för hästen eftersom den nätt och jämt hinner börja med en sak innan den ska göra nästa. Så lagom är bäst (och vad lagom är får du prova dig fram till lite själv :idea: )

/Sara

Nu känner jag att jag ska ta vara på dina råd och försöka använda hjälperna rätt i alla situationer, och för att göra det också försöka slappna av mer.

Jo det där med sätet... Det är väl alltid det jag har tyckt varit konstigt, att sätta sig bakåt ska sakta ned hästen och luta sig framåt ska öka takten. Jag tycker det känns som om man "puttar på" hästen bakifrån framåt då. Med din beskrivning förstår jag mycket bättre, och att det inte alls är så enkelt som att luta sig framåt/bakåt utan att det har med hela rörelsemönster att göra!

Tack för dina råd, jag tycker du verkar väldigt insatt och lärd, samtidigt som du kan förklara det på ett bra sätt. Tack! :) Nu ska jag försöka koncentrera mig mer på de olika delarna, och hoppas att jag kan lära mig nya saker.

Oj, vilket beröm! Jag tror jag :o. Men jag hoppas att du får nytta av råden, hör gärna av dig och berätta hur det går!

/Sara

Jaha ja....

Då hade jag lektion igår, och kommer till insikt om att jag sitter snett, obalanserat och skumpigt i galoppen. :eek:
Ehhhh. Så det vi pratade om sätet, oj vad det stämmer, jag måste börja tänka mer på det!

Nepp, jag är inte instruktör, inte än i alla fall :smirk: Men drömmen är väl att bli något åt det hållet i framtiden så därför håller jag på att plugga till lärare för att få en bred grund just nu för att sedan rikta in mig på hästämnet.

Visst är det roligt när man blir medveten om sina fel och brister, man känner som att om jag inte ens klarar av att sitta på en häst, hur i hela friden ska jag då någonsin kunna rida lite mer avancerade dressyrövningar! Men i och med att man blir medveten om om sina brister så blir det mycket enklare att kunna arbeta med dem än om man bara har den känslan av att det är något som inte fungerar...

Men, men, som man säger i zenbuddismen; det är inte målet som är det viktigaste utan vägen dit. Så se till att ha roligt under tiden du utvecklas och inte bara se det som en transportsträcka :)

/Sara

Såhär ska en tråd se ut, givande och tagande! :bow:

Mycket bra råd från Saen tycker jag.

Jag tror jag :o igen!

Jo, det har verkligen kännts som en bra dialog, saknade dock inlägg från andra personer för även om mina svar verkar ha varit ganska bra så är det alltid bra att få andras syn på saker och ting. Det kan vidga ens vyer :smirk:

/Sara

Jag tror att det kan vara så att många håller med dig i vad du skriver så det behövs kanske inte sägas så mycket mer. Så kände iaf jag :)

Jo, det kanske kan vara sant :smirk: Jag får väl bara säga tack och bock då :bow:

/Sara

Det låter som en bra plan du har! Faktiskt nära min, om jag ska erkänna :)
Jag börjar läsa till lärare i höst. Sedan kommer jag inte försöka bli ridinstruktör, men allt det här med att vara öppen för sina brister, och medveten om sina bra egenskaper också för den delen, är viktigt. Det är intressant med ens självbild... Hur otroligt duktig man kan känna sig inom vissa ämnen, medan man fortfarande är mer eller mindre nybörjare inom det här med hästar, trots att man hållit på sen man var sju. Det kan vara så otroligt svårt att erkänna sina brister, att man inte har kommit så långt som man trodde. Jag tror att den delen av det mänskliga psyket skulle behöva utvecklas lite mer inom hästnäringen.

Jaha! Vad trevligt med fler lärarstudenter :) Ja, jag tror att "lärarämnena" kan vara bra att ha för att hitta sina egna brister och fördelar, oberoende om man ska bli lärare eller inte. Men det skulle vara intressant att disskutera lite mera. Är det okej om jag PMar dig?

/Sara

Är lite trött och har inte orkat läsa allt men tycker det verkar vara många bra svar från saen och du verkar ha mkt bra koll du med faktiskt ;)

Tänkte bara på en sak, för mig funkar det oftast bättre att flytta hästen åt sidan (framdelen på samma spår, inte från sida till sida, det brukar skita sig totalt :D ) när den börjar stressa. Helst i trav men om det inte funkar så skritt. Just traven brukar bli mkt lugnare takt i då (hästen bli automatiskt lungnare om du på en enkelt sätt kan lugna takten), om man bara böjer/svänger så blir hästen oftast trippigare och mer stressad istället (har jag upplevt det som).

Dessutom så är det lättare att få fram nosen på hästen om man flyttar den ut mot en mjuk, uppfångande yttrehand (som reglerar takt o tempo) och med en rörlig, lätt innerhand kansek leder lite för att få en svag böjning som uppmuntrar till framåt-nedåt sökning mot den yttre tygeln runt den inre skänkeln. Hajar du vad jag menar?

Men om hästen har svårt att flytta sig åt sidan kan det räcka med att böja den på rakt spår med samma tänkande ang hjälperna, då kan en böjning lugna ned tillräckligt om hästen tycker det är jobbigt, viktigt dock att vara mkt mkt och gärna ofta stryka innerhenden över halsen får att inte skapa mer spänning och stress.

Och om man kan säga till hästen lite mer (utan att den går i taket) så är det lätt i en sidvärtsrörelse ta tag ganska mkt i yttertygeln utan att få den reaktioner att hästen blir totalt uppstressad och hoppar på stället typ. Dvs det är lättare att få igenom en förhållning korrekt om man flyttar hästen lite eftersom den då mkt mer uppmuntras att fortsätta lyssna på de sidförande och böjande hjälperna istället för att det slår slit i skallen typ: *ajaj, matte drar i munnen på mig, SPRING!"

Så har jag iaf upplevt det (ska tilläggas att detta endast är ett komplement till sådan träning som saen beskrev (iaf d jag läste), det är ju grunden).

Åh, tack för att du säger det, man blir lätt att tro att man är kassast i världen när saker inte riktigt går som man vill :crazy:

Vad intressant att du skrev det här!
Igår försökte jag nämligen göra ungefär så (utan att hon var uppstressad faktiskt. I och med att jag själv nu har börjat aktivera hjärnan mer och tänka: framåt, snett vänster om fem meter, kort skritt vid trädet o.s.v. så spänner jag mig mycket mindre, och hon också! så skönt! :bow: ). Jaja, i alla fall så tänkte jag ungefär så, att jag ville pröva sidoflytta henne i stället för att bara böja. Jag ville ställe henne att gå i olika spår, med baken åt ett håll och fram åt ett annat. Upptäckte att hon tog min skänkel, som jag placerade långt bak för att förflytta baken, som sidförande för Hela kroppen, inte bara baken. Jag försökte vara tydlig med en återhållande och en ledande tygel, men det gav sig inte riktigt. Något tips på vad jag ska göra?

Tilläggas kan ju att hon är relativt ny, och att vi inte känner varandra så väl än.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 233
Senast: Magiana
·
Hästhantering Under det år som jag haft min häst har hon aldrig stannat, hon har alltid varit framåt, pigg och velat springa, har aldrig behövt...
2
Svar
24
· Visningar
13 887
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 537
Senast: scizofren
·
N
Ridning Hejsan alla kunniga! Tänkte slänga ut en hög frågor här och se om ni kan hjälpa mig med lite tips och idéer! Det är nämligen så...
Svar
6
· Visningar
1 485
Senast: Tuvisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama