Krockkudde...

Sv: Krockkudde...

Jag har också gjort rätt stor reseach just kring detta, pratat med verkstäder, letat information osv..

Man får helt enkelt göra egen forskning för att sedan avväga vad som är lämpligt eller inte. Att det är "säkrare" att stänga av en airbag som har nyckelavstängning har ju med att gör att det är enklare = mindre risk för fel. Rätt urkopplad airbag ( oavsett montering ) är lika säkra. Det är ju när något går fel i själva urkopplingen som det inte är samma säkerhet.

Det är med att den utlöses om det skulle brinna har jag också hört mig för om, vad säger du om den teoretiska risken?

För mig fungerar det bra på kortare turer och landsväg men jag har hittils inte vågat köra motorväg utan sällskap i bilen. Fördelen är att man måste stanna om man ska fixa med bebin, mindre trafikfarligt.

Såvitt jag förstått så sitter barn väldigt säkert i bilbarnstol som är bakåtvänd, om den inte blir utsatt för en krockkudde. Jag tror att placeringen i bilen är akademisk. Om det var någon verklig skillnad så skulle svaren inte vara så osäkra och olika.

Vi tog beslutet som så, Ford skriver att i vår modell av deras bil ska barnet åka bak, verkstaden sa att de kunde koppla ur airbag för 2500 kr om vi skrev under papper på att vi visste riskerna. Vi bestämde oss för att bak var det enda rimliga. Skriker han och inte tystnar när jag sjungit en stump så stannar jag. Napp får han klara sig utan. Sjunga tar mindre uppmärksamhet än att prata med en passagerare, autopilot på det.

både för och nackdelar men den viktigaste fördeln är att du inte har något bredvid dig i framsätet som distraherar, ex sätta i nappen, torka kräk osv, har du barnet bak blir du tvungen o stanna, mindre praktiskt- ja! men mkt bättre ur trafiksäkerhetssynpunkt.

Fast jag är inte så säker på det. Tänk att man har en liten i baksätet som är ledsen - hur stressad och trafikfarlig kan man inte bli då om man är på motorvägen och inte kan stanna?

Det kan vara enkelt, man låter bli att köra motorväg själv om man inte vet att bebisen praktiskt taget alltid sover. ;) (iofs svårt om man inte bor mitt inne i en stad).

Sedan råkar jag iofs veta att om han inte går att trösta med att sjunga så spelar det ingen roll vad passageraren (hans pappa eller mormor eller kompis) gör och förmodligen vad jag än skulle göra om han satt fram, jag måste stanna ändå. Med det i tankarna skulle jag nog klara mig till nästa avfart (jag har ju gjort det med urledsen bebis och passagerare).

(kort sagt skulle jag troligen inte vågat köra motorväg med honom fram heller)

Senast ändrad:

vissa biltillverkare, bla mercedes vägrar koppla ur kuddar för de har (i tyskland) blivit stämda när en bil sålts utan att nye ägaren känt till att en urkoppling skett och de har krockat (enl säljare på mercedes sverige)
istället har mercedes en egen stol, som sänder nån signal som stänger av airbagen. säkert jättebillig :crazy:

volvo tar 4000 här i stan för att koppla ur på kompisens v50

som de tidigare skrivit i tråden har en airbag löst ut, och där var arbetet felaktigt utfört.
jag skulle aldrig tveka på att koppla ur en kudde om det var tillåtet hos biltillverkren och att ja ville ha barnet fram.

volvo med nycklelavstängning och bebis fram kör vi med här..

jag blir otroligt stressad av att ha ett ledset barn i baksätet eftersom jag nästan bara åker själv kan ingen då trösta.
om jag skulle utesluta motorvägar för att kunna stanna stup i kvarten skulle ja i princip inte kunna ta mig ngn stans.
och helt ärligt, stanna hela tiden, nej det skulle iaf ja få panik av.
får man ex tvillingar har man ju inget val men när man kan välja är det super fram!
nappen sätter man i ett snöre som man nyper fast så behöver man inte ta bort ögonen från vägen heller när man ska leta upp den till munnen igen...

varje familj får se till att lösa situationen så att den passar dem helt enkelt! åker man ofta 2 vuxna kan ju barnet lika väl sitta bak.

min åsikt alltså; lägg större oro vid vad era medtrafikanter har för däck nu på vintern, om de håller avstånden och ifall de är nyktra än om din avstängda airbag ska bli först med att lösa ut.

och se till att din barnstol är rätt monterad! men de hör inte till denna tråden ;)

istället har mercedes en egen stol, som sänder nån signal som stänger av airbagen. säkert jättebillig :crazy:

Och de stolarna ska monteras framåt från 9 kg, det är endast babyskyddet som är bakåtvänd. Dem stolarna är med andra ord värdelösa.

Det är med att den utlöses om det skulle brinna har jag också hört mig för om, vad säger du om den teoretiska risken?

Iofs, om det börjar brinna i bilen när man sitter i, så har man nog allvarligare problem att fundera på, än om airbagen möjligtvis kommer att smälla eller inte :crazy:
Mitt förslag får därför bli att inte åka runt i brinnande bilar. :angel:

Jag hade lilljäntan i baksätet under en period men då det blev så tråkigt där bak, och hon givetvis hade talangen att tjuta som värst när man satt fast i rusningstrafik på motorvägen, så flyttade jag nu återigen fram henne i framsätet. Har nyckelavstängning av airbagen och jag känner mig inte det minsta orolig.

Hittils har jag varit tvungen att stanna en gång när jag kört ensam, för att ta av en overall som gjorde att han inte fick plats i bilstolen tydligen. Han fick ny direkt. Men jag har inte kört längre än 30 minuter i sträck och skulle fått totalpanik av motorvägkö.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka