Krockkudde...

Sv: Krockkudde...

*lånar sista*

Vi har haft (eller ja har såklart :D) en son som hatat att åka bil. Vi bytte till och med bil för att kunna ha honom i framsätet bredvid föraren i bilen man åker själv i. Vi köpte en nyare bil där man själv kan stänga av airbagen med nyckel själv. Vi har pratat med många och kommit fram till att troligheten att en avslagen airbag löser ut är ungefär lika stor som att en lampa skulle tända sig av sig själv.

Som Cala skriver så vet jag av egen erfarenhet att iaf jag är en sämre bilförare med en vrålande unge i baksätet än en gnällig i framsätet. Många som har haft bilhatande ungar kan nog vittna om hur man försöker som en idiot att peta i nappen med en arm hängandes bak, vifta med blomman, sjunga sånger hysteriskt eller något annat ofokuserande. Hur bra bilförare man är då vågar jag knappt tänka på. Om jag skulle stannat när han blivit lessen skulle jag stått kvar fortfarande kan jag meddela.

Såklart måste du, TS, känna efter själv om du vågar lita på airbagen eller inte. Jag är helt övertygad om att det inte är någon fara.

Mvh Miks
 
Sv: Krockkudde...

olyckor sker oftare när man har små barn bak i bilen av just uppmärksamhetsbrist. Dvs att man blir ouppmärksam på trafiken för att barnet gråter och man försöker se vad som händer..

Omformulerar då man kan missförstå texten.

Det som menas var att olycksrisken är högre när man har små barn bak ensamma.
 
Sv: Krockkudde...

Nu sitter jag på jobbet så jag kan inte leta fram den fakta jag syftar på.

Men vid samma diskussion som denna för några år sedan så är jag nästan säker på att det framkommit i undersökning att olyckor sker oftare när man har små barn bak i bilen av just uppmärksamhetsbrist. Dvs att man blir ouppmärksam på trafiken för att barnet gråter och man försöker se vad som händer..
Sedan var det något i denna tråd som skrev om ett känt fall där krockkudden var ordentligt urmonterad med som ändå smällde med dödlig utgång i Sverige, är intresserad av källa på detta!

Återkommer i kväll =)

Därför har vi en spegel, så vi ser vad han gör osv. Då behöver vi aldrig vända oss och kolla. Vilket VTI konstaterat att de flesta olyckor sker när föräldern kollar bak för att se vad barnet gör och då kör av vägen.

Vår son har fått lära sig att vänta tills vi har en möjlighet att stanna. Har jag ingen möjlighet att stanna drar jag igång hans cd som han lyssnat på sen han var liten, då blir det knäpp tyst :D
Men de är många som sagt det som haft sina barn fram att barnet lärt sig att mamma/pappa stoppar in nappen, ger den tappade leksaken mm. sen när dom flyttat bak barnet så har de inte alls varit sånt gnäll eftersom dom får lära sig att vänta.

Har aldrig haft något problem med att ha han bak. Visst har man ett barn som hatar att åka bil så är de inte så roligt. Fast där må jag säga att jag tycker de är lika farligt att försöka trösta ett barn som sitter fram, dit med nappen, barnet spottar ut nappen, dit med nappen, leka med en leksak, ge välling mm osv. Den möjligheten finns inte när barnet sitter bak.
Men sen beror de på lite hur man är som person oxå. Jag har inga problem med att köra med ett barn som skriker i bilen, tills jag har möjlighet att stanna. Medans andra blir helt hysteriska själva och då blir en trafiksfara.
 
Sv: Krockkudde...

Jo och det var det man hade utgått ifrån i undersökningen om jag inte missminner mig, även om du har spegel så släpper du uppmärksamheten om du kollar i bilens backspegel för att se barnet.

Vi har haft vår dotter både fram och bak ( med spegel ). När hon blev äldre så tycker hon inte alls om att sitta ensam bak men älskar att åka bil om hon får sitta fram ...

Jag tror inte många föräldrar blir helt hysteriska av lite skrik, det är skillnad på vanlig skrik och hysteriskt illvrål.

Jag tror inte att verkligeheten är så svart/vit som det ofta blir i sådana diskussioner som denna dock.
 
Sv: Krockkudde...

Jo du släpper uppmärksamheten på vägen, fast inte lika länge som om du inte hade spegel och ska sträcka dig bak för att kolla på barnet. Men du släpper juh även uppmärksamheten om du ska leta leksaken, stoppa in nappen, vifta med leksaken, ge vällingflaskan osv.
fast du måste juh fortfarande kolla ner om du ska kolla på barnet även om den sitter fram. Vilket är 2 sek som du släpper uppmärksamheten, vilket du även gör om du kollar i spegeln.

Jag tror de nog inte spelar någon roll vart barnet sitter så släpper föräldrarna uppmärksamheten från vägen.

Men om jag ska jämföra mellan svägerskan och mig. Hennes barn satt fram och mitt barn bak. Jag kollar i 2 sek i backspegeln. Hon håller på och blandar välling, ska ge nappen, tröstar, letar leksak, leker med leksaken, försöker roa barnet med grimarser och allt möjligt.
Iaf då tycker jag att man brister rejält mycket mer i uppmärksamheten än om man kollar i spegeln i 2 sek och inser att man behöver stanna för barnet vill ha mat eller tappat leksaken/nappen.
 
Sv: Krockkudde...

Jag tror inte många föräldrar blir helt hysteriska av lite skrik, det är skillnad på vanlig skrik och hysteriskt illvrål.

Jag tror inte att verkligeheten är så svart/vit som det ofta blir i sådana diskussioner som denna dock.

Tack för det! Det är verkligen skillnad!

Mvh Miks
 
Sv: Krockkudde...

Jag tror inte många föräldrar blir helt hysteriska av lite skrik, det är skillnad på vanlig skrik och hysteriskt illvrål.

Jag tror inte att verkligeheten är så svart/vit som det ofta blir i sådana diskussioner som denna dock.

Jag vet en del som blir helt hysteriska när deras barn gråter lite granna och hela världen vänds upp och ner för dom.

Men självklart är de skillnad på lite skrik och hysteriskt illvrål, de förstår jag med. ;)

Min son kan skrika helt hysteriskt ibland i bilen, men som sagt han älskar sin cd skiva och de blir helt knäpptyst och han glömmer av sig själv o börjar skratta istället.
 
Sv: Krockkudde...

Jag personligen letar inte leksaker, ger välling, letar nappar när jag kör. För min dotter blev det en trygghet att se mamma/pappa bredvid sig även om jag inte kan ge henne nappen direkt än att sitta ensam bak. Men det är olika från barn till barn och fungerar det att ha barnet bak är det inga problem.

Du kan inte jämföra som du gör, det känns irrelevant. Det är ungefär som att jag skulle påpeka att det är säkrare att stoppa tillbaka nappen i munnen på ett barn som sitter i framsätet än att försöka stoppa tillbaka nappen på ett barn som sitter i baksätet, medan man kör.

Din svägerska bör nog fundera på om hon ska köra bil ensam med sitt barn =/
 
Sv: Krockkudde...

Absolut..
Som jag skrev: Tills min dotter var ett år satt hon själv i bak ( sov mest i bilen ). Sedan hon blev mer medveten och sover mindre så har vi fått flytta fram henne.

Du får helt enkelt säga åt svägerskan att i din bil så sitter samtliga passagerare med bilbälte på, annars får hon åka egen bil..
 
Sv: Krockkudde...

Sedan var det något i denna tråd som skrev om ett känt fall där krockkudden var ordentligt urmonterad med som ändå smällde med dödlig utgång i Sverige, är intresserad av källa på detta!

nej nu har du inte läst ordentligt;)

jag skrev inte alls hur eller vad!
i detta fall var fel airbag urkopplad och det var inte airbagen som var dödsorsaken utan att personen inte hade airbag pga verkstaden hade kopplat ur fel.

på 90talet dog en tremånaders bebis i en VW golf i tyskland.
efter denna uppmärksammade olycka påträffades hösten 1999 det att över 400bilar i sverige oxå var felkopplade på samma vis.

NTF rekkomenderar att ALLA barn under 140cm ska åka bak i bilen oavsett om airbag eller ej är inkopplad:)
 
Sv: Krockkudde...

Jag har alltid haft barnstol bak, har fungerat utmärkt med alla tre, Det finns ju speglar du kan sätta så du ser barnets ansikte.

Nu använder ju inte vi tutte men de fåtal gånger någon av barnen gråtit hysteriskt har jag antingen stannat på p-plats eller helt sonika skakat lite på stolen (med blicken framåt!). Har fungerat klockrent!
 
Senast ändrad:
Sv: Krockkudde...

Vi har samma problem. Vi har en KIA Sportage där märkesverkstaden inte får koppla bort krockkudden... Så det blir för bebis att åka bak i vår bil också.
 
Sv: Krockkudde...

det finns ett känt fall i sverige med airbagolycka som haft dödlig utgång.

Detta var vad du skrev, om det var en felmonterad airbag så bör man kanske vara tydlig med det ;)

Nej NTF rekommenderar inte alls att alla under 140 ska åka bak i bilen, vart får du det ifrån. NFT skriver tydligt:

NTF skrev:
Placeringen av bilbarnstol i främre eller bakre
passagerarsätet är likvärdig ur krocksäkerhetssynpunkt.
Däremot medger framsätet oftast större
benutrymme, vilket gör att barn kan åka bakåtvänt
högre upp i åldern. Därför ska vi så långt som möjligt
tillgodose föräldrarnas krav på tillgänglighet till
såväl främre som bakre passagerarsätena.

Det som står på NTF är följande om barn under 140 cm. Rätt ska vara rätt ;)
NTF skrev:
Övrig information om krockkudde
Barn som är kortare än 140 cm ska inte sitta på en plats
utrustad med en icke avstängd passagerarkrockkudde.
Sidokrockkudde utgör ingen fara för barn i bakåtvänd
bilbarnstol. De flesta framåtvända bilbarnstolar hjälper
till att hålla barnet i upprätt åkställning vilket gör att
krockkuddar kan ge avsedd skyddseffekt.
 
Sv: Krockkudde...

fakta om bilbarnstolar

Barn skall till och med det år under vilket de fyller sex år i stället för eller tillsammans med bilbälte använda särskild skyddsanordning, d v s babyskydd, bilbarnstol eller bältesstol/kudde.

Det straffrättsliga ansvaret för att barnet sitter fastspänt ligger på föraren om han inte kör i yrkesmässig trafik. Vid skolskjutsning har även en förare i yrkesmässig trafik straffrättsligt ansvar.
Välj godkänd skyddsanordning!

När du köper skyddsanordning, se efter att den är godkänd. I Sverige finns det två olika godkännanden. Dels T-godkännandet som är ett svenskt godkännande, efter svenska regler, dels E-godkännandet som är europeiskt. Godkända produkter är märkta med en typgodkännandebeteckning. Märkningen ser till exempel ut så här:

Babyskydd från 0 till ca 9 månader

Redan som nyfött och sedan fram till ca 9 månaders ålder kan barnet åka säkert och bekvämt i ett babyskydd. Babyskyddet placeras bakåtvänt i fram- eller baksätet och sätts fast med bilens bälte. Det behövs inga extra tillbehör för att montera det.



En placering i framsätet underlättar för föraren att hålla uppsikt över barnet. Låt det inte sitta i babyskyddet för lång tid i sträck eftersom små barn oftast inte mår bra av detta.
Några landsting lånar eller hyr ut babyskydd. Tala med BB eller närmaste barnavårdscentral.

Bilbarnstol från ca 9 månader till 3 - 4 år

När barnet kan sitta utan stöd är det dags att byta till en bilbarnstol. Denna typ av stol är avsedd att monteras bakåtvänd i framsätet lutad mot instrumentbrädan.

Bilbarnstolen förankras med hjälp av bilens bälte samt med tillhörande fästband vid passagerarstolens underrede. Vissa stolar är även godkända för bakåtvänd placering i baksätet.



Eftersom den bakåtvända stolen ger det bästa skyddet bör den användas så länge som möjligt. Den är dock urvuxen när barnets huvud börjar nå upp ovanför ryggstödets övre kant, när det börjar bli för trångt för benen eller när övre viktsgränsen passeras.

Krockkudde!

Barn på passagerarplats i framsäte där airbag finns Barn som är under 140 cms längd ska inte sitta fram där airbag finns. De som är under den längden riskerar att vid krock träffas i huvudet av den utlösande airbagen. Obs! detta gäller även barn i framåt- eller bakåtvända bilbarnstolar. Barnhuvudet möter den utlösande airbagen på ett felaktigt sätt. Risken är stor för allvarliga hjärn- och/eller nackskador. Man skulle kunna säga att airbagen är gjord för att sikta mot en vuxens huvud och skydda detta.

Barn på passagerarplats där airbag är urkopplad En tremånaders baby har omkommit i en olycka där en passagerarairbag löst ut, trots att märkesverkstad kopplat ur den. Det inträffade i Tyskland i en VW Golf. I Sverige uppdagades hösten 1999 att över 400 VW Passat fått fel airbag airbag urkopplad. Auktoriserad verkstad hade fått order att koppla ur airbagen på passagerarplats, men av misstag kopplat ur förararens airbag.

Airbagen kopplas ur på flera olika sätt, beroende på bilmärke, årsmodell osv. Men eftersom vi inte anser oss ha fullgoda garantier för att det sker på ett korrekt sätt rekommenderar NTF att alla barn under 140 cm, i bil med passagerarairbag, urkopplad eller inte, placeras i baksätet.
Bältesstol/bälteskudde från 3 - 4 år

Dessa utrustningar är till för att anpassa bilens trepunktsbälte till barnets kropp. Det är viktigt att bilbältet sitter rätt på barnet. Bältets diagonalband skall ligga över axeln. Höftbandet skall löpa över höfter och lår - inte över magen. Bältesstolen/kudden kan placeras i fram- eller baksätet och sätts fast med bilens bälte. De kan lätt flyttas från en bil till en annan eftersom de inte kräver några särskilda fastsättningsanordningar. Saknar bilen huvudstöd där barnet sitter, är en bältesstol säkrast, då risken för nackskador minskas vid en olycka. Från 10-årsåldern kan barnen vanligtvis använda bilens bälte på "vuxet" vis.

Väg- och Transportforskningsinstitutet (VTI)

VTI bedriver en ständig forskning för att göra barnskydden effektivare. Därför är det viktigt att studera verkliga trafikolyckor och jämföra med resultat från krockprov på VTIs krockbana.


Marknadsöversikt

NTFs marknadsöversikt över bilbarnstolar (154 KB) Här kan du erhålla information om godkända bilbarnstolar på den svenska marknaden. NTF reserverar sig dock för att översikten inte är komplett. Vi arbetar för att finna nya former att presentera produkterna. För att öppna och läsa marknadsöversikten måste du ha Acrobat Reader. Acrobat Reader kan hämtas gratis på Adobes hemsida

Bilderna på denna sida är hämtade ur NTFs bok Rätt och vett i trafiken.






allt saxat direkt från ntf...
 
Sv: Krockkudde...

och du gjorde en egen tolkning som inte var korrekt;) jag skrev ingenting om att airbagen var korrekt urkopplad....
 
Sv: Krockkudde...

Nej visst jag gjorde en egen tolkning, vilket inte behövt om du hade varit tydligare med vad du menar. Vi diskuterar ju om en krockkudde kan smälla trots att man kopplat ur den och då känns det som att relevant information föll bort om du diskuterade en airbag som blivit fel urmonterad och inte nämner det, eller har jag fel?

Det övriga du saxade från NTF har väl inget med vår diskussion som sådan att göra eller ?

Det du markerade hittar jag inte på NTF.s sida, kanske du kan hjälpa mig rätt?

Följande fick jag svar på direkt av NTF ( citerat ).

Är fram- eller baksätet säkrast för barnen
Vi har passagerarkrockkudde i vår bil och måste placera barnet i bakästet. Är det lika säkert att placera barnet bak som fram?



Svar:

Skillnaden i säkerhet mellan fram- och baksätet är nästan omöjlig att svara på. Flera faktorer spelar roll, t ex vilken typ av olycka man eventuellt råkar ut för.
NTF rekommenderar att barn ska åka bakåtvänt så länge som möjligt och tidigast vändas till framåtvänt åkande vid 4-5-års ålder. Det har med skelettet och muskulaturens utveckling att göra. På små barn är huvudet stort och tungt i förhållande till vad hals/nackmusklerna orkar hålla emot.
Det största problemet med att placera barnet i baksätet är att det oftast är sämre utrymme och att man måste vända barnet tidigare än om det kan sitta i framsätet.

Vilken plats i bilen anses vara den säkraste att placera bilbarnstolen?

Svar:
Vilken som är den säkraste platsen i bilen kan man inte säga förrän efter eventuell olycka. Montering baktåvänd i framsätet lutad mot instrumentbrädan ger en fast yta att luta bilbarnstolen mot. Instrumentbrädan är starkare än t ex ryggstöden på bilsätena.

Föraren har mera direktkontakt med barnet om det sitter i framsätet. Om du placerar barnet bakåtvänt i baksätet så ser du inte direkt vad som har hänt om barnet t ex skriker till, hostar eller gör något annat som man som föräldrar reagerar på. Har du barnet bredvid dig i framsätet så kan du med en snabb blick konstatera vad som hänt.

Att böja sig ner och ta upp saker vet nog de flesta att man inte ska göra under färd. Trots det så kan det vara några som gör så. För att förhindra det så finns det t ex napphållare att sätta fast i barnets kläder, man kan låta bli att ge barnet många saker att leka med under färd, låt bli att ta upp det barnet kastar på golvet.

Utifrån den tekniska aspekten så borde bakåtvänt i baksätet, på mittplatsen, vara en mycket säker placering. MEN det gäller då att bilbarnstolen ifråga är godkänd för sådan montering. Det kan också vara så att ryggstöden i bilen inte håller stabiliteten vid en krock.

Man kan säga att en bilbarnstol monterad i framsätet följer bilens krockpuls på ett bättre sätt, genom sin kontakt med instrumentbrädan, än en bilbarnstol monterad i baksätet.
 
Sv: Krockkudde...

nä det kom med lite onödigt mkt, haha:)

ser att vi har två olika rekommendationer, du har hittat den ang bilar med fabriksmonterad avstängning dvs med nyckel eller strömbrytare. och förmodligen den rekommendationen som gäller bilar som även har sidoairbag.

och jag har förmodligen hittat den som gäller för bilar där man måste göra ett "fysiskt" ingrepp, som jag förstår ska det vara säkrare med en fabriksmonterad eftersom risken att då koppla ur fel är mindre...
därav olika rekommendationer:)
 
Sv: Krockkudde...

Ah okej, jag ska söka på skillnaden och se vad jag kan hitta =)

Men då förstår jag rekommendationen iaf. Att det är olika beroende på om man har fabriksmonterad avstängning eller inte.
 
Sv: Krockkudde...

Men då förstår jag rekommendationen iaf. Att det är olika beroende på om man har fabriksmonterad avstängning eller inte.
Fast egentligen borde det ju inte spela någon roll om man har fabriksmonterad avstängning eller om man kopplat ur den på verkstan, så länge man inte fysiskt plockat bort den helt? Det verkar vara lika säkert utifrån den fakta som presenterats.

Frågan bör ju helt och hållet beröra den lilla TEORETISKA risken som finns, att airbagen kan utlösas om det brinner, oavsett om avstängd eller urkopplad.

Efter att ha surfat och pratat med folk i bil/bilbarnstolsbranschen en hel del kring det här med barnstolar, placering och airbags så får jag känslan att en hel del av de som Borde vara informerade INTE är det, utan presenterar antaganden och rykten som fakta.
Och DET är skrämmande!
 
Sv: Krockkudde...

tror nog du missuppfattade definieringen lite, med fabriksmonterad menas att den går stängas av med nyckel eller via en strömbrytare, är det inte fabriksmonterat måste man ta och lossa kontaktstyckena från airbagen. airbagen får inte plockas bort från bilen alls...
risken är ju större att man kopplar ur fel airbag när det inte är fabriksmonterat.
endast de som har utbildning med diplom får koppla ur en airbag som inte kan kopplas ur med nyckel (alltså kontakstycke eller strömbrytare= måste göras på verkstad) det är lite rörigt;)

men för att forsätta diskussionen:)
kan inte en person med denna utbildningen svara på det kan man ju som kund undra om peronen ifråga är kompetent till att göra en säker urkoppling?? det är ännu mer skrämmande...:o
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp