Krockkudde...

evis

Trådstartare
Har just pratat med Subaru-verkstad om att koppla ur krockkudden i min Subaru Legacy, för att kunna ha barnstol fram. Men gubben i verkstaden menar att även om han kopplar ur så det inte går några signaler till datorn, så är det inte helt hundra, vid tillräckligt stor smäll så kan krockkudden utlösas ändå. Att det har hänt några gånger så därför rekommenderas man att inte göra det utan ha barnstolen bak.

Ja det känns ju inte helt ok. Min undran är hur praktiskt det egentligen är att ha en liten spädis i baksätet? :confused: Jag kör i princip alltid ensam, har väldigt sällan nån fler med mej.

Vill ju ogärna behöva byta bil...

Sv: Krockkudde...

både för och nackdelar men den viktigaste fördeln är att du inte har något bredvid dig i framsätet som distraherar, ex sätta i nappen, torka kräk osv, har du barnet bak blir du tvungen o stanna, mindre praktiskt- ja! men mkt bättre ur trafiksäkerhetssynpunkt.

Kan man inte montera ur krockkudden då? Alltså ta bort den helt och hållet. Kanske är väldigt dyrt? Gissar hej vilt, finns säkert någon som kan det här med bilar bättre än jag... :D

jo det går tar bort airbag men jag TROR att man måste ha speciell licens för det, min man äger verkstad och han är har speciellt utbildning och licens för att få kassera en airbag.

Jag har Ture bak av just den anledningen att jag skulle köra som en kratta med honom bredvid mig. Peta i napp, försöka trösta osv. Nu måste jag helt enkelt köra av vägen och stanna för att gå bak och sätta i nappen. Det är inte optimalt och det är svårt att trösta framifrån, men hellre det än att han är fram och något händer för att jag är ouppmärksam.

Det finns inga dokumenterade fall alls där en urkopplad krockkudde utlöst. I tyskland dog ett barn när en krockkudde small, det visade sig att firman kopplat ur fel kudde. Jag litar på urkopplade kuddar, oavsett om det är nyckelavstängning eller gjort på firma. Däremot så har jag hellre barnen i bak, då kan jag inte greja med dem medans jag kör utan måste stanna.

Vi hade samma funderingar som du, men av säkerhetsskäl satte vi bilstolen bak. Vi satte en liten spegel på nackstödet så man ändå kunde se bebisen. Vår bebis har somnat inom 2 minuter i bilen så det har aldrig varit något problem. Tvärt om har det nästan varit skönt att ha honom bak, så man kan koncentrera sig på trafiken istället för att titta på sovande bebis! :idea:

Det verkar som att de flesta bebisar gillar att åka bil, så prova först att ha den bak. Att helt och hållet ta bort airbag och sedan sätta tillbaka den är inte ekonomiskt försvarbart.

Nu kommer jag ju att få två och då blir det ju mer naturligt att sätta båda bak. Men jag hade satt stolen bak om jag fått ett barn också. Jag kommer mest att köra som ensam vuxen.
Det känns mycket säkrare och jag tror det är svårt att låta bli att "småserva" barnet och kika hela tiden om jag har det bredvid mig. Det är bättre att stanna när det behövs.

Vi har haft vår son bak hela tiden (förutom en kort stund då vi hade bilstolen i sambons bil som inte har airbag). Jag tycker de är smidigt.

Jag har kört själv med honom 60 mil, utan problem. Jag är livrädd när jag åker med svägerskan (nu sitter hennes barn bak oxå) som ska sitta o peta i nappen, ge välling o tröst. De är otroligt trafik farligt och nu tappar koncentrationen på vägen varje gång.

Visst de är inte roligt när liten skriker bak och du kan inget göra för du är på en motorväg och de är ett tag kvar innan du kan stanna. Men de är bara att stänga för öronen.

Vi har en cd skiva köpt på Åhlens med sånger där dom även sjunger hans namn, den cd skivan brukar jag sätta på (redan när han var 1 mån gammal) när han börjar bli otålig och då blire tyst :D

du kan juh köpa en spegel så har du lite koll på barnet iaf.

Senast ändrad:

En snubbe från NTF var på föräldrautbildningen och han sa samma som dej, att det inte finns några dokumenterade fall förutom det i Tyskland där verkstaden kopplat ur fel kudde. Han sa också att en nyckelavstängd krockkudde är säker. Men trots detta avråddes jag på verkstaden nyss och bara vetskapen att den KAN utlösa vid tillräckligt stor smäll verkar obehagligt.

Lutar åt att jag skippar att koppla ur den, provar att ha bebis i baksätet under en period och om det verkligen inte funkar, får jag väl fundera på det hela igen... Verkar ju finnas klara fördelar med att ha bebis i baksätet också.

Mayday - jag tycker det var rätt dyrt att bara stänga av med nyckel, går på runt 2000. Tror dessutom att man inte kan eller FÅR ta ut hela insatsen, men där är jag osäker. Typ att bilen inte går igenom besiktningen sen, om den är helt utplockad?

Är inte så insatt i krockkuddebranchen men det är mycket möjligt att det kan strula med besiktningen sen. Och ja 2000kr är dyrt bara för att stänga av den så då är förmodligen bortplockning ännu dyrare.

Vi kommer ha Pyret i baksätet. Hoppas på en bilåkningsälskande bebis... ;)

*knappen*

kan du inte ens vrida nyckeln själv i bilen?? det går iaf på alla "nyare"(97-98 o framåt) citroën som min man sysslar med, för att vara 100 på att den verkligen är avstängd tror jag han kan dubbelkolla det i lexian(datorn man sammankopplar med bilens dator)

Vi fick samma rekomendationer från en mekaniker på volvo när vi skaffade första barnet och ville koppla ur airbagen.

Eftersom den innehåller krut så kan den lösas ut ändå. Har säkert inte hänt många gånger, men man vill inte vara en av dom få som får uppleva det. :crazy:

Sånna bilar där man själv lätt kan vrida av airbagen med nyckel skulle jag aldrig våga lita på.

Lutar åt att jag skippar att koppla ur den, provar att ha bebis i baksätet under en period och om det verkligen inte funkar, får jag väl fundera på det hela igen... Verkar ju finnas klara fördelar med att ha bebis i baksätet också.

Låter bra tycker jag. För oss har det funkat mkt bättre än jag trodde att N åker ensam bak och jag håller med dem som sagt att det är farligt ur trafiksäkerhetssynpunkt att ha bebis fram (att man blir ouppmärksam).

kl

nu har jag hört mig för lite med maken.

en airbag får man inte under några omständigheter ta bort med undantag för att byta ut en skadad, och endast person med diplom får gör detta

det är lika säkert att använda en fabriksmonterad nyckelavstängning som att verkstaden kopplar ur kontaktstyckena.
en airbag som är avstängd kan endast utlösas om den utsätts för brand.
likaså en krockad airbag kan inte utlösas ett tag efter olycka om den inte börjar brinna.

det finns ett känt fall i sverige med airbagolycka som haft dödlig utgång.

så nu är det utrett:)
det säkraste är alltså barnen bak:)

Nu sitter jag på jobbet så jag kan inte leta fram den fakta jag syftar på.

Men vid samma diskussion som denna för några år sedan så är jag nästan säker på att det framkommit i undersökning att olyckor sker oftare när man har små barn bak i bilen av just uppmärksamhetsbrist. Dvs att man blir ouppmärksam på trafiken för att barnet gråter och man försöker se vad som händer..

Sedan var det något i denna tråd som skrev om ett känt fall där krockkudden var ordentligt urmonterad med som ändå smällde med dödlig utgång i Sverige, är intresserad av källa på detta!

Återkommer i kväll =)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka