Kritiklappar från utställning

Lenis

Trådstartare
Vänder mig till er som ställt ut och sparat lappar :) Grejen är att jag ska gå kennelklubbens kurs i anatomi och bedömning nu i slutet på månaden. Har fått rådet att öva mängdträning på att skriva kritiker på diverse raser, dvs inte bara de jag "kan". Det jag ofta upplever när jag skrivit som ringsekreterare har varit att det finns himla många bra uttryck för saker, som kan sägas på tusen sätt men det ska ju liksom just sägas, och det skiljer sig en del på olika raser vad de tittar efter. Så för att öka min vokabulär och få en inblick i hur andra beskriver saker, skulle nån ha lust att skicka mig, eller lägga in i tråden om man inte har nåt emot att andra ser, nån kritiklapp vore det tacksamt :bow: Man kan givetvis ta bort all info utöver själva texten, enda jag vill veta är ras.

Det är nu ni a) kan tycka jag är knäpp :o:D, och b) hoppa över lappar från såna där domare som tycker att "trevlig liten hund" räcker som kritik O_o
 
Crigas kritik från Mydog när hon blev BIR valp.
Ras Schäfer. Ålder 8 mån.

"Feminin tik. Feminint huvud. För dagen stora öron.
Bra hals. Normala vinklar. Bra överlinje. Utmärkt stomme. Rör sig med bra steg."

Min favorit är "normala vinklar" :D
 
Eurasier
12071549_977861222275070_1007289633_n-620x465.jpg
 
Eurasier
"9 months. Totally untrained dog. Very nice head. Masc. expression. Dark eyes. Good stoop and ear carriage. Good neck and well built body. Nice lines and angulation. Moves quite well but must learn to present himself better. Good coat and temperament."
:rofl:
 
15326512_1116880015099268_2955707737598001227_n.jpg


Mkt fint huvud och uttryck, bra öron nos och bett, lite fattig underkäke. Bra rygg, svans, bra bröst, brett bra lår. Torra, fina ben. Inte i bästa päls, men bra kvalitet och färg. Rör sig med tillräcklig steglängd. Utmärkt temperament.
Blev ett very good för den fröken, den dagen.
 
Vi ställer inte mycket men några fraser som fastnat har varit "för glad svans" (Golden ska tydligen inte ha svansen som en ostbåge uppåt även om dom är glada) samt "för daget något svårbedömd men väldigt trevlig hund" eller något åt det hållet när Svansson studsade runt ringen, skulle leka med domaren osv. Båda sakerna kunde sagts så mycket otrevligare med konsekvensen att jag blivit deppig, för det är ju verkligen inget önskvärt utseende eller beteende, men istället har jag ändå känt att jag har en glad (och ouppfostrad) hund och att vi gjort något kul tillsammans.

Förutom det brukar det mest stå bra vinklar, bra proportioner, något markbundna rörelser alternativt för yviga fram en (beroende på Svanssons humör :angel: ), behöver bredda fronten, mindre tydlig könsprägling (på huvudet), välpälsad osv
 
15326512_1116880015099268_2955707737598001227_n.jpg


Mkt fint huvud och uttryck, bra öron nos och bett, lite fattig underkäke. Bra rygg, svans, bra bröst, brett bra lår. Torra, fina ben. Inte i bästa päls, men bra kvalitet och färg. Rör sig med tillräcklig steglängd. Utmärkt temperament.
Blev ett very good för den fröken, den dagen.
Vad menas med "Torra, fina ben"?
 
1379301_443777965742813_2040304300_n.jpg


Feminin tik av utmärkt storlek och proportioner. Bra huvud och uttryck. Något lågt ansatta öron. Utmärkt hals och överlinje. Utmärkt vinklad fram med fint förbröst. Härlig kropp, korrekt kors, bra vinklar bak med utmärkt svans och passande benstomme. Utmärkt päls och färg. Rör sig mycket rastypiskt, en härlig representant

Excellent, kk1, CK, CACIB, BIR

Samma tik, SÄK och annan domare

1014185_410183342435609_1166033378_n.jpg


Tik med utmärkt helhet, feminint huvud. Utmärkt hals, rygg och kors. Bra bröstkorg, välvinklad. Rör sig mycket bra, bra päls och färg

Excellent, kk 1 ck, BIR, BIS-3
 
Senast ändrad:
Jag sparar alla kritiklappar, så ett gäng saluki-kritiker kan jag bjuda på :p

Här är Aysus:
junior: “Pretty bitch with nice head, good over all body shape. Moved positively.” (exc)
“10 months. Lovely head, feminine. Correct construction. Perhaps shown after her season. Very light angulation. Correct topline. Chest need to develope. Moved well.” (good)

2 1/2 år, tyckte allt var skitläskigt och lät inte domaren ta i henne, fick ett good.
“Very fine in bone, small feet, feminine head, very nice expression, good neck and topline, good angulation front + rear, should like more chest stronger ribcage, not in good coat and hairless areas on chest and upper thighs (hips?), enough drive in reach and front (feet?).”

Det här gav ett very good:
“Ultra square bitch. Would like a little more substance and bone. Good neck. Front feet a bit flat. Could have more depth of chest. Good length of neck. Good topline and underline. Holds herself well but has not enough reach and drive on the move.”
76531_1396706690.jpg


Min älskade tant Zala, veteranklass och fick därför inte kvalitetspris, men hon var champion iaf.
”Creme 9 yers, Exellent breadth of backskull. High earset. Good tuck up. Nice return of upperarm. Moderate rearangulation. Rearmovement ok. Front quite close, Light sidemovement. Uses her stifle well.” (placerad som reserv i klassen)

”Nice type of bitch, wich moved out well. Good lay of shoulder & upperarm. Knows how to use her back-end.” (bt-4, bis-veteran)

”10½ old bitch. She moved very well. Very soundly in front + rear and with nice reach & drive. Standing dosent show herself to her best. Lovely head and expression. Good lay back of shoulder. Good return of upperarm. Good deep chest. When standing appears to be short coupted. Moderate angulation in stifle.” (bt-4, bim-veteran)

”Mkt stilfull veterantik på 11 år. Utmärkt typ o storlek. Prima huvud o uttryck. Bra hals o topplinje. Välkroppad. Harmoniskt vinklad. Rör sig fortfarande med gott steg.” (plac 4)
21192802_906809062800808_2042597418888924194_n.jpg



Wahidah.
6 månader: ”Tilltalande, feminin med vackert huvud och uttryck. Utm. hals & överlinje & kors. Goda vinkl. fram. Ännu mkt outv. i fronten. Välkroppad för åldern. Utm. vinklar bak. Bra benst. Ngt rak mellanhand. Godtagbara tassar. Rör sig bra bak. Rör sig lätt & elegant fr. sidan med god steglängd.”

unghund: ”Typiskt huvud och uttryck. Mörka ögon. Bra ansatta öron. Tilltalande helhetsintryck. Bröstutformingen måste fortfarande förbättas. Korrekt vinklade fram- och bakben. Lättflytande gång. Behöver tid för att utvecklas.”

öppenklass: ”Nice shape with nice head, neck & shoulder. Good underline. Moved well.”

bruksklass, ck: ”Mkt feminin o elegant helhet. Prima typ o storlek. Mkt feminint huvud. Gott uttryck. Elegant hals. Vacker topplinje. God kropp. Normalt vinklad. Rör sig rytmiskt men kunde önskat ngt längre steg. Prima ben o fötter”

ck, bim-bruks: ”Exellent breedtype. Beautiful head and expression. Strengh and substance with femininity(?). Balanced angles front and rear. Good deapth of chest. Balaced easy mover.”
Till höger:
95409_1343497454.jpg
 
Ammo som unghund:
(VG- Dobermann)
”16 months. Small size, medium bones. A little feminine head, jaw has to be stronger. Medium eyes. Elegant long neck. Good top – and underline. Chest should be stronger and wider. A little straight angulations. Nice coat, good colour & marks. Harmonic movement”
 
Fina proportioner på höjd och längd. Bra huvud och uttryck, fina öron. Makerad haka. Utmärkt över- och underlinje. Välformad bröstkorg. Goda vinklar fram och bak. Fina tassar. Rör sig välbalanserat och harmoniskt med ett bra flyt i sitt steg. Fin attityd. Diskvalificerad på grund av storlek.

Mätresultat: 33 cm
Mentalitet: Härlig

.

Utmärkt typ, benstomme och proportioner, men tyvärr alltför stor. Vackert huvud, utmärkt hals och överlinje. Tillräckligt vinklad fram och bak. Rör sig typiskt. Utmärkt temperament.

.

Bra storlek av utmärkt typ. En hanhund av den något stora sidan. Vackert maskulint huvud, något mjuka öron. Korrekt bett. Mörka ögon. Något lite halsskinn. Mycket bra överlinje och svansansättning. Bra vinkling i skuldra och överarm, raka fina framben. Tillräckligt bröstdjup. Kunde ha något mer vinkling bak. Rör sig med ett bra steg.

.

Top size male, strong head, dark eyes. Ears could be a bit better. Strong neck. Good topline. Good tailset. Well carried on the move. Good coat and colour. Moved very well behind and in front.


(Översta DQ, resten EXC)
 
Dansk-svensk gårdshund, tik.
20 månader på bilden.
DSC00594.JPG


"2017-07-23
Typfull. Harmonisk. Tillt. uttryck i ett bra huvud. Bra överlinje. Aningen högt ansatt svans. Ok bröstförhållande. Välvinklad, framförallt fram. Bra tassar. Mkt välgående från sidan. Bra attityd. Välvisad.
Excetiknt, fjärde bästa tik i klassen, CK, oplacerad i bästa tik" (21 månader)

"2017-06-05
Feminin. Mkt god typ. Bra proportioner i kroppen. Önskar ngt bättre öron. Tillräcklig kraft i nospartiet. Korrekt bett. Medelkraftig benstomme. Bra överlinje och svansansättning. Härligt humör. Bra päls. Rör sig trevligt från sidan, stabil bak och fram. Välvisad. Behöver ännu lite tid, men har en fin ram.
Excellent, andra bästa tik i klassen" (20 månader även på de nedan)

"2017-06-04
Fin modell. Huvudform ok, men bör vara mer utvecklad speciellt i underkäke. Saxbett. Utm stop. Korr. kinder. Ok skalle o öron. Utm hals o överlinje o kors. För storleken ganska bra bröstkorg, önskar mer bröstkorg o bröstdjup. Normala vinklar. Bra päls. Utm bak, kunde ha bättre frambensrörelser.
Excellent, bästa tik i klassen"

"2017-06-03
1,5 year old. Nice feminine head with good expression. Good bone, could have a bit more substance. Good coulor, good tailset. Pleasing mover. Could have a better frontangulation. Well presented.
Excellent, andra bästa tik i klassen, CK, oplacerad i bästa tik"
 
Jag har fått en så dålig och konstig kritik en gång :laugh:

Not a very elegant bitch. Moves not so elegant because backlegs to tight.
Little loose elbows and french in front. Correct neckline and backline.
Little short in croup. Behind angulation is a misstake
:confused:

Hur kan man skriva att vinklarna är ett misstag? :laugh:
Domaren avskydde tydligen min hund, men ändå fick hon Very good trots den usla kritiken där jag tycker det låter som om hon knappt borde fått ett Good. För det mesta fick hon Excellent och ofta CK.
 
Ladda, SE UCh. (lite rund på denna bilden, men den enda jag hittade där hon står typ uppställd :p )
13696479_1044750975562355_157849705_n.jpg


Exc, CK, 4 bästa tik i jaktklass på SWKs årliga officiella:
"Utm helhet, mkt vackert huvud, tillräckligt mörka ögon, utm hals, överlinje och svans. Synnerligen bra bröstkorg, långt bröstben, vacker underlinje. Välvinklad, välgående på utm ben och tassar, utm hårlag. Synnerligen välvisad"

Slätt excellent, 2 bästa tik i jaktklass, Stora Stockholm:
"Bra proportioner, välskuret huvud, fina ögon, bra bett, utm benstomme. Välkroppad, välvinklad, kunde vara stramare i ryggen. Bra förbröst, rör sig väl från sida och bak. Lite vid i fronten men stabil, bra päls."

Vaddå vid i fronten? :angel:
16110765_439422696448032_6114617430326116352_n.jpg

14482875_305449723153252_234699333998477312_n.jpg


CACIB, CERT, BIR, jaktklass Tvååker internationella.
"Väl ihopkommen med fina proportioner. Välkroppad i härlig kondition. Vackert, välproportionerligt huvud, vaken blick. Strama läppar. Starka käkar. Utmärkt överlinje. Välvd bröstkorg i djup och längd. Harmoniskt vinklad, rör sig effektivt - täcker mycket mark. Härligt temperament! Välvisad."

Och så hennes enda VG, tror hon var 2 år här :D
"Mkt god typ och storlek. Huvud som kunde varit aning mer parallellt i planen, väl ansatta och burna öron. Bra hals. Lite öppna vinklar men harmonierar väl i rörelse. Väl formade tassar dock utåtvridna fram. Behöver bli mer välvd och djupare i bröstkorgen, även fylla ut mer mellan frambenen för bättre stöd vid rörelse. Stark rygg. Välvisad."
 
Jag har fått en så dålig och konstig kritik en gång :laugh:

Not a very elegant bitch. Moves not so elegant because backlegs to tight.
Little loose elbows and french in front. Correct neckline and backline.
Little short in croup. Behind angulation is a misstake
:confused:

Hur kan man skriva att vinklarna är ett misstag? :laugh:
Domaren avskydde tydligen min hund, men ändå fick hon Very good trots den usla kritiken där jag tycker det låter som om hon knappt borde fått ett Good. För det mesta fick hon Excellent och ofta CK.
Den var ju nästan rolig :laugh: vilken konstig domare!
Min äldsta fick en gång att hans framben var krokiga, efter att domaren känt på frambenen konstaterade han att nä, dom är inte krokiga men det SER ut så pga teckningen. Det drog ner betyget. Ba va? De får ha vilken teckning de vill..
 
Dessa är tagna från hundeweb, lättare att kopiera när de ligger online!

Roskilde 2017, 1a unghund m CK
19 month, excellent type, elegant head, prefer to see more under teeth, ears well carry long neck, excellent angulated in front and back, very good topline , excellent depth of chest, excellent movement, nice temprament

Roskilde 2017, 1a unghund m CK, bh-4 r-cert
19 mdr. gammel, svær tiltalende, velbygget, vacker linjer, udmærket størrelse, maskulin hoved, bra udtryk, ønsker mindre øre, velansat tilstrækkelig lang men anig grov hals, vacker glathed i overlinjen, anig flat i lændeparti, udmærket forbryst, og brystdybde, vel vinklet frem og bag, svært tilfredstillende set frem og bag, udmærket balancet med herlig drev og kraft set fra siden, udmærket muskel condition, vel vist

Herning 2016, exc junior
nice head, strong pigmentation, expressive eyes, correct ears, long neck, excellent development of chest and ribs, correct tuckup, deep chest with plenty room for heart, nice angulations, moves sound, covering the round very easy. excellent presentation.

Herning 2016, exc junior
14 months, excellent in total, good head, nice flat skull, good bite, nice ears, good body and forechest, good angulation and muscles, good bone and feet, moves very easily and very well

Roskilde 2016, valp SL
promising, well balanced for the age, correct proportions, nice head and expression, correct bite, good ears, good neck and topline, excellent chest, good angulations, a bit high movement in front...
 
Senast ändrad:
Jag har fått en så dålig och konstig kritik en gång :laugh:

Not a very elegant bitch. Moves not so elegant because backlegs to tight.
Little loose elbows and french in front. Correct neckline and backline.
Little short in croup. Behind angulation is a misstake
:confused:

Hur kan man skriva att vinklarna är ett misstag? :laugh:
Domaren avskydde tydligen min hund, men ändå fick hon Very good trots den usla kritiken där jag tycker det låter som om hon knappt borde fått ett Good. För det mesta fick hon Excellent och ofta CK.

:laugh:
Ja den var skum.

Appropå fransk fram så är mitt Skägg lite fransk. Aningen mer på ena. Syns nästan bara när han sitter.
Är det vanligt i rasen?
 
Ställde bara Brihanna två gånger under tiden hon bodde hos mig, men kan bjuda på de kritiklapparna jag fick. :p

Första utställningen, Nationell. Blev BIR med cert och därmed Svensk champion:

"Utm typ. En tik med härlig stil. Mkt vackert huvud. Mörka ögon. Härligt uttryck. Bra bett
Vacker hals & rygglinje
Bra böstkorg. Bra vinklar
Utm vägvinnande rörelser. Inte så mkt päls. Visar sig bra.
Mentalitet: UTM"

Andra utställningen. Internationell. Blev BIM med cacib:

"A 4 year old bitch. Head of good proportions, good eye. Correct bite. Good pigmentation. Good topline and lovely tailset. Moves well"

Bjuder på en bild på henne också för jag tycker ju hon är så jädrans ståtlig:love::D (synd man inte ser tassar mm)

JpaaCT5.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp