Kriterier för första hund

P

pralin

Varför kan jag inte hitta den perfekta hundrasen? Finns flera raser jag gillar men som brister som inte passar in med det jag söker hos en hund:

- En liten hund (max ca. 40 centimeter)
- Ingen långhårig (inge typisk "tjej/dam"-hund)
- Sällskapshund utan stark jaktinstinkt
- Ska främst vara en familjemedlem och aktiveras via dagliga promenader, och får därför inte kräva för mycket motion
- Ingen "skäll"-hund
- Vara lätt att uppfostra

En perfekt första hund helt enkelt ;)

Sv: Kriterier för första hund

Just nu finns följande raser på listan, men alla brister på ett eller flera plan:

- Australisk terrier
- Bostonterrier
- Dvärgschnauzer
- Franskbulldog
- Mops
- Engelsk bulldog
- Shar-pei

Jag tycker du ska utesluta mops, shar-pei och engelsk bulldog. Tycker att dessa raser har många problem på ett eller annat sätt. Svårt med andning, hudproblem, ögonproblem och dyl

Frallorna är nog friskare än de andra men tycker personligen inte om dem pga deras trubbnos.

Annars, dvärgpinscher?
Dvärgschnauzrar är mycket trevliga och käcka hundar. De jag känner är toppenbra familje/sällskapshundar.

Norfolkterrier och norwichterrier tycker jag också är två trevliga raser. Om du ändå har funderat på aussie och schnauzer som är strävhåriga. Noffen har jag upplevt som en glad och mysig familjehund, fast de kanske kräver lite mycket motion.

Jag vet inte, många hundar kräver ju så mycket. Men av de raser du skrivit säger jag fralla och dvärgschnauzer.

Dvärgschnauzer är ju den jag har funderat mest på, men den blir ju lätt skällig plus att pojken inte riktigt tycker om utseendet.

Han vill mer ha en korthårig ras, varpå jag kom in på fralla, men där har vi andningsproblem *suck*

Skällighet är inget utpräglat problem hos Dvärgschnauzern..

Annars är ju som någon skrivit: Dvärgpinschern ett alternativ eftersom de är i princip en Dvärgschnauzer men korthårig och utan skägg :)

Fast dvärgpinschern är, som jag har förstått, oftat "skarpare" än dvärgschnauzern och lite osäkrare att fostra.

Nej dom är ungefär lika.
Mellan pinchern/ Mellan Schnauzern ( Obs heter inte Mellan längre )är ofta lite skarpare än dess släktingar dvärgen.

Vår dvärgschnauzer skäller extremt mycket på allt och alla men det har dock lugnat ner sig något efter 5 år med en massa träning men han skäller forfarande en hel del...

Ja, den ser onekligen tillräkligt tuff ut för pojken ;) Men är det verkligen en bra första ras, med tanke på deras invishet inom inlärningen? Har en kompis som har en staffhane, och visst är hunden bland de trevligaste jag har träffat, men ägaren till den säger att de kräver otrolig disiplin för att bli trevliga hundar, och då har han haft hund i princip hela sitt liv.

Hm, jag kan juh säga att min hundvana sträcker sig till mammas å pappas håriga lilla sängvärmare som bara sover.
Det här är min första egna hund. Och jag har inte haft ett enda problem med honom förutom det vanliga valpköret.
En helskön ras och en riktig mysvovve! Behändig storlek oxå. Jag bär min ofta.
Och, han är den som ligger kvar i sängen längst på morgonen! :)

Jag är ju egentligen helt kär i kompisen hane. Måste medge att jag blev lite rädd när jag först klev innanför dörren på lägenheten men blev sen kär när han kom fram och skulle pussas och gosa trots att han aldrig hade träffat mig tidigare :love:
Men som sagt, hans husse leker väldigt tufft med honom och har sagt att han kan vara lite väl vass när det kommer till att träffa andra hundar. Gud så svårt det ska vara att välja hund! :p

Jo det är klart... man får vara försiktig ibland. Fast jag är relativt tuff med min hund oxå, leker hårt och så, men inte över gränsen. Jag har ganska bra pli på honom. Brukar räcka med att morra lite åt honom när han gör ngt dumt.
Andra hundar är för det mesta inget problem, ännu. Vissa gånger har det hänt att det tänt till lite. men en viss hanhundsaggressivitet t ex får man nästan räkna med, oavsett ras.
Ja jag tycker om den helt enkelt. Hade oxå svårt att välja men tokfastnade för denna. Planerar nummer två nu!
lycka till!

Jag tycker inte att du ska skaffa en staff, inte som första hund. Det är en jättetrevlig och underbar ras, men jag tror du ska satsa på en lite mer lättfostrad hund.

Personligen gillar jag frallorna :love:

Det var just det jag var tveksam över själv. För jag är totalt kär i kompisen hanhund, men vet att han var/är tvungen att ha en otrolig disiplin på den för att den skulle bli just så underbar som den är.

Aussien brister när det kommer till pälsvården samt även lite pga "tjejhund". Är oxå osäker på hur mycket motion och aktivitet de egentligen behöver. Annars verkar det vara en mycket trevlig ras.

pralin skrev:
Det var just det jag var tveksam över själv. För jag är totalt kär i kompisen hanhund, men vet att han var/är tvungen att ha en otrolig disiplin på den för att den skulle bli just så underbar som den är.

Precis. Har själv en staff här hemma, och han är otroligt fin på alla sätt och vis. Men det är som du säger, dom kräver en otrolig disciplin och det har inte varit någon dans på rosor :crazy:

Hursomhelst, jag önskar dig lycka till med hundletandet :)

pralin skrev:
Aussien brister när det kommer till pälsvården samt även lite pga "tjejhund".

:rofl: tjejhund.... :rofl:

Skämt och sido, så behöver de borstas igenom en gång per vecka och en trimning var 3:e månad. (Tjejhund :rofl: )
De kräver naturligtvis en daglig dos av aktivitet och motion.. Det är en robust tålig ras som inte bangar för mycket ;)

Ja skratta du, men att få pojkvännen att ses ute på promenad med en såpass söt hund kommer kräva mycket övertalning ;)

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 196
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 438
Senast: machafuko
·
Hundavel & Ras Jag funderar skarpt på att skaffa mig en till hund kanske om ett år. Jag har några raser i åtanke, men tycker det är super svårt...
Svar
14
· Visningar
1 522
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Har en vän som funderar på hundras. Hon har kommit fram till att den perfekta hunden för henne (lynne, aktiveringskrav, storlek och...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 115
Senast: Molvi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar