Kriget i Ukraina, 2023 edition

https://www.express.co.uk/news/worl...tdown-mortgage-triple-layoffs-ukraine-war/amp

Ta det med en nypa salt, det är Daily Express, men bra nyheter för Ukraina.
Nypa salt behövs inte.
Det är värre än så här.

Krigskassan Kreml hade byggt upp inför kriget på 600 miljarder dollar (tror jag det var) finns nu hälften i Europa i fruset tillstånd, och andra halvan fanns i Ryssland i snabbt omsättningsbara tillgångar (Dollar, Guld osv) - allt i en fin fond med ett vackert namn i stil med "Samhällets välfärdsfond".

300 miljoner dollar har kriget kostat i snitt per dag, och tusen dagar har kriget pågått - och nu ekar det tomt i botten på kassan. Ryssland behöver, mer än allt annat, en frusen konflikt med Ukraina.

Men det är är inte bra, sett ur ett större perspektiv;
Tyvärr befinner sig Ryssland i en krigsekonomi, och i princip det enda samhället för närvarande producerar är vapen.
Vid ett vapenstillestånd kommer Ryssland fortsätta bygga krigsförmåga - som plötsligt inte mals ner i Ukraina, utan blir till snabbt ökande förmåga.

Det kortaste västliga underrättelseprognosen från stillestånd till att det blir dåligt på annat håll är sex månader.
Blir det stillestånd i mars kommer "dåligt på annat håll" sammanfalla med en övning med Ryssland och Belarus vid namn Zapad i september. Zapad (översättning: väst) är en oregelbundet återkommande övning, som förra gången skedde inför 2022.02.24 - alltså den började redan under hösten, men tog liksom aldrig slut.

Zapad då var flaggat att vara för under 15.000 man, något man inte behöver släppa in internationella inspektörer för, men när övningen 2021-2022 övergick i krig var det mer än 200.000 man i övningen.
Zapad 2025 är också flaggad för att vara under 15.000 man.

Senast ändrad:
Om ekonomiska läget i Ryssland, skrivet 2025.03.04 - av oklar anledning skrivet i en Trump-tråd:

https://www.bukefalos.se/threads/do...-pa-valet-i-usa.1532870/page-90#post-20751904

Tillägg:
"Arbetslösheten är All Time Low, 1.8% - samtidigt som tre miljoner ryssar har flytt landet."
Och någon gång under 2024:as första hälft började man mobba hem arbetskraftsinvandrade människor från tidigare Sovjetrepubliker (-stan-länder), de som tog jobb som ryssar inte ville ha - byggjobb, städjobb, jobb i lantbruket.

Då kriget började i februari 2022 fanns "60 trillion rubels" i pengamassa av rubel. I februari 2025 var samma pengamassa "120 trillion rubels".
(vet inte hur många nollor det blir, med amerikansk engelska trillions)
Tillgänglig pengamassa har alltså på tre år fördubblats!
Orsak: Excessiv rubelpressning.
Resultat: Inflation deLuxe.

Exempel på läget iden ryska civila ekonomin, avdelning Hissar:
55.000 hissar 'expired' (datumstämpeln gick ut) i Ryssland under 2024. De hade gått så länge att det antingen var dags att byta ut dem, eller rädda dem med en större service. Detta är i Ryssland statens ansvar. Vad hände? Man skrev fram datumet på samtliga hissar fem år.

Exempel på läget i den ryska civila ekonomin, avdelning Vägar:
Det byggs inte längre så mycket vägar. Inte heller underhålls dem.
De vägar som faktiskt byggs, och t.ex är prospekterade att bli klara på två år, blir nu färdiga på sex eller sju år.

Exempel på läget iden ryska civila ekonomin, avdelning Sjukvård:
Sjukhus behöver ny medicinsk utrustning, antingen för att expandera eller för att byta ut gammal utrustning. Det här händer över huvud taget inte längre.

Se också den brittiska Ministry of Defence rapport om Ukraina (som bara handlar om Ryssland) från i fredags:

Idag kommer Trump och Putin att fredsförhandla om kriget mellan Ryssland och Ukraina.
Jag är helt övertygad om att Trump inte kommer ställa några som helst krav på Ryssland, utan Trump kommer ge Putin på det han pekar på. Ett exempel det talats om är hamnen i Odessa. Andra är hela oblaster som Ryssland idag ockuperar delar av.

Trump kommer också vara tacksam att Putin lät 10.000-tals Ukrainska soldater backa ut ur den fälla de befann sig i Kursk, utan att bli sönderskjutna av den framryckande Ryska armén. "Putin har med det här visat stor fredsvilja."
Den här händelsen har dock bara existerat i det Ryska narrativet, i falska filmer på Telegram och X - och i Donald Trumps huvud.

Jag tycker att Europas länder idag ska förklara att vi inte erkänner Donald Trump som fredsförhandlare mellan Ryssland och Ukraina, och att Ukraina med det i ryggen kan säga niet till det elände Trump kommer bjuda på.

Och efter det här hanteras uppmärksamhetsjunkien Agent Orange som ingenting (nul and void) av Europa i alla internationella kontakter med omvärlden.

Som av en händelse håller Polen och de tre Baltiska länderna med att kliva ur Ottawafördraget.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ottawafördraget
https://www.politico.eu/article/pol...-closer-to-leaving-antipersonnel-mine-treaty/

Varför man väljer att göra det just nu är oklart, men kan ha att göra med en drastiskt försämrad säkerhetssituation lokalt. You do the math.

Idag kommer Trump och Putin att fredsförhandla om kriget mellan Ryssland och Ukraina.
Jag är helt övertygad om att Trump inte kommer ställa några som helst krav på Ryssland, utan Trump kommer ge Putin på det han pekar på. Ett exempel det talats om är hamnen i Odessa. Andra är hela oblaster som Ryssland idag ockuperar delar av.

Trump kommer också vara tacksam att Putin lät 10.000-tals Ukrainska soldater backa ut ur den fälla de befann sig i Kursk, utan att bli sönderskjutna av den framryckande Ryska armén. "Putin har med det här visat stor fredsvilja."
Den här händelsen har dock bara existerat i det Ryska narrativet, i falska filmer på Telegram och X - och i Donald Trumps huvud.

Jag tycker att Europas länder idag ska förklara att vi inte erkänner Donald Trump som fredsförhandlare mellan Ryssland och Ukraina, och att Ukraina med det i ryggen kan säga niet till det elände Trump kommer bjuda på.

Och efter det här hanteras uppmärksamhetsjunkien Agent Orange som ingenting (nul and void) av Europa i alla internationella kontakter med omvärlden.

Som av en händelse håller Polen och de tre Baltiska länderna med att kliva ur Ottawafördraget.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ottawafördraget
https://www.politico.eu/article/pol...-closer-to-leaving-antipersonnel-mine-treaty/

Varför man väljer att göra det just nu är oklart, men kan ha att göra med en drastiskt försämrad säkerhetssituation lokalt. You do the math.
Tummen ner för minor.

Samtidigt så gissar jag att de fyra länderna resonerar som så att det också är tummen ner för att låta grannens soldater välla in för att döda, skada, plundra, våldta, tortera och förstöra.
Självklart, men det betyder inte att minor är ok bara för att Ryssland bl a är opålitliga. Jag förstår varför man lägger ut dem, samtidigt som vi i Sverige har minfält kvar sedan WWll. Lätt att lägga, svårt att plocka bort och både människor och djur far illa som alltid i krig.

Självklart, men det betyder inte att minor är ok bara för att Ryssland bl a är opålitliga. Jag förstår varför man lägger ut dem, samtidigt som vi i Sverige har minfält kvar sedan WWll. Lätt att lägga, svårt att plocka bort och både människor och djur far illa som alltid i krig.
Jag säger inte på något sätt emot dig. Jag har inte heller tagit egen ställning till vad jag tycker om att lämna Ottawafördraget i den situation de befinner sig i.
Men jag förstår varför detta tagits upp nu: Man vill ha möjligheten att återigen få införskaffa och kanske också använda minor framöver, mot en motståndare som inte har några som helst betänkligheter mot att minera oändliga fält på dessa fyra länders mark, i vilken situation som nu skulle passa dem.

Jag avslutade mitt inlägg med just den här nyheten för att förtydliga allvaret i dagens läge, inte för att diskutera minors vara eller inte vara. Därför ser jag det här som en sidodiskussion, och vill inte plocka fokus från dagens huvudevent - så jag avslutar min del här och nu.

Wilderäng:
16:23 Fundamentalisterna och fascisterna Trump och Putin ska tala i telefon just nu och utifrån regimen i Vita Husets bedömningskriterier ska allt gå bra. Vilket inte låter bra. Molotov-Ribbentroppakten följs av Putin-Trumppakten om att dela upp ett annat land, eller rent av länder och intressesfärer mellan sig. Trump är en känslodriven narcissist som kommer totalt spelas upp på läktaren av den kallblodige folkmördaren, krigsbrottslingen och psykopaten Putin.

Jag har inte verifierat det här,
och kan som hastigast inte finna det på whitehouse.gov

Trump-Putin-talk.webp

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka