Kriget i Ukraina, 2023 edition

Det är varken de första eller sista kabelbrotten i Östersjön/Finska viken. Det har varit ett antal de senaste 20 åren ... fast de har ökat i frekvens och inbrotten i vattentorn, master mm lär öka.
Det konstiga var inte att det hänt utan att någon kan komma på taken att det kanske var ett misstag.

Jag vet inte var jag ska skriva det här nånstans, för det har bara indirekt anknytning till Ukraina-kriget.

1. En punkt på temat "Fuck Washington Post":
Ännu en undervattenskabel gick i morse (00:45) sönder i Östersjön. Denna gång är det mellan Gotland/Fårö och Ventspils i Lettland. Kabeln är optisk, och därför kommunikation.

Prime suspect denna gång är fartyget VEZHEN, registrerat på Malta. Det startade från oljehamnen Ust-Luga, Ryssland i Finska Viken, och var tänkt att segla ut i ytterhavet. Det som skiljer mot tidigare misstänkt undervattensverksamhet är att söder om Öland har fartyget ändrat riktning, och ser just nu ut att vara på väg in i någon Blekingehamn - följt av ett svenskt kustbevakningsfartyg..! (Jag vet inte om 190m långa Vezhen får plats i Karlskrona)
Sverige ser alltså ut att göra en Finland.

Edit: Ja, det ser ut som att fartyget hamnar i Karlskrona.

Edit2: Här ser vi en animering när KBV 033 tar kontakt med VEZHEN, och ger dem en ny riktning mot Karlskrona. (Förstora GIF.en så syns det vad fartygen heter...))
https://bsky.app/profile/auonsson.bsky.social/post/3lgnvqcix5s2i

Senast ändrad:
2. En punkt på temat "Putinisten Fico går på en parlamentarisk mina":
Efter de stora protesterna med typ 100.000 människor på gatorna i Bratislava, som missnöjda med Fico-politiken skanderade "Slovakien är Europa!", så har fyra parlamentariker i Ficos regeringsunderlag hoppat av och är nu politiska vildar. Motivet var att Slovakien har haft en allt för ryssvänlig politik.

Och precis fyra färre röster är vad som behövdes för att Ficos regeringsunderlag skulle krackelera.

https://www.agenzianova.com/en/news/Slovakia-loses-majority-in-parliament-due-to-four-rebel-MPs/

3. En punkt på temat "Vem äter Ryssland inifrån?":
Ni hör säkert hur bra det går för Ryssland i alla möjliga hänseenden - ekonomi, arbetslösheten, moralen i krigsmakten, framgångar på slagfältet. Men allt är bara en fasad. Putin har satsat allt på ett kort att då Trump blir president, då ska han lätta på sanktioner och sluta berika Ukraina med pengar och vapen. Men det har inte hänt ännu.
Det ryska kompromat som (mycket sannolikt) finns på Donald tycks han skita i. Han är ju president nu.

Här är en några dagar gammal analys och översättning från en Telegram-tråd, där man bland annat oroar sig för det kinesiska inflytandet i Ryssland just nu. Och det är inte vackert, sett med ryska ögon;
Man menar att 50% av vad Ryssland producerar just nu går rätt in i kriget. Och resterande 50% går indirekt in och boostar kinesisk ekonomi.
Ryssland har plötsligt blivit en råvarukoloni till Kina, dessutom med usla villkor.

https://threadreaderapp.com/thread/1881624631012102475.html

3. En punkt på temat "Vem äter Ryssland inifrån?":
Ni hör säkert hur bra det går för Ryssland i alla möjliga hänseenden - ekonomi, arbetslösheten, moralen i krigsmakten, framgångar på slagfältet. Men allt är bara en fasad. Putin har satsat allt på ett kort att då Trump blir president, då ska han lätta på sanktioner och sluta berika Ukraina med pengar och vapen. Men det har inte hänt ännu.
Det ryska kompromat som (mycket sannolikt) finns på Donald tycks han skita i. Han är ju president nu.

Här är en några dagar gammal analys och översättning från en Telegram-tråd, där man bland annat oroar sig för det kinesiska inflytandet i Ryssland just nu. Och det är inte vackert, sett med ryska ögon;
Man menar att 50% av vad Ryssland producerar just nu går rätt in i kriget. Och resterande 50% går indirekt in och boostar kinesisk ekonomi.
Ryssland har plötsligt blivit en råvarukoloni till Kina, dessutom med usla villkor.

https://threadreaderapp.com/thread/1881624631012102475.html
Fan. Den här har jag ju redan postat! :D

Jag vet inte var jag ska skriva det här nånstans, för det har bara indirekt anknytning till Ukraina-kriget.

1. En punkt på temat "Fuck Washington Post":
Ännu en undervattenskabel gick i morse (00:45) sönder i Östersjön. Denna gång är det mellan Gotland/Fårö och Ventspils i Lettland. Kabeln är optisk, och därför kommunikation.

Prime suspect denna gång är fartyget VEZHEN, registrerat på Malta. Det startade från oljehamnen Ust-Luga, Ryssland i Finska Viken, och var tänkt att segla ut i ytterhavet. Det som skiljer mot tidigare misstänkt undervattensverksamhet är att söder om Öland har fartyget ändrat riktning, och ser just nu ut att vara på väg in i någon Blekingehamn - följt av ett svenskt kustbevakningsfartyg..! (Jag vet inte om 190m långa Vezhen får plats i Karlskrona)
Sverige ser alltså ut att göra en Finland.

Edit2: Här ser vi en animering när KBV 033 tar kontakt med VEZHEN, och ger dem en ny riktning mot Karlskrona. (Förstora GIF.en så syns det vad fartygen heter...))
Nej, nej. Det är rena tillfälligheter som gör att fartyg på väg till eller från Ryssland råkar passera olika undervattenskablar/-gasledningar samtidigt som de går sönder. Rena sammanträffanden, bara väldigt mycket otur.

(Behöver jag nämna att det här inlägget kan innehålla spår av sarkasm?)

Nej, nej. Det är rena tillfälligheter som gör att fartyg på väg till eller från Ryssland råkar passera olika undervattenskablar/-gasledningar samtidigt som de går sönder. Rena sammanträffanden, bara väldigt mycket otur.

(Behöver jag nämna att det här inlägget kan innehålla spår av sarkasm?)
Temat var ju "Fuck Washington Post"!

Ja, privatekonomin för enskilda individer verkar inte heller lysande utifrån det lilla jag sett (gäller hästuppfödare).
Nej, det har nog varit kasst rätt länge för vanliga människor, framför allt om man inte bor i det ryska kärnområdet.
Läget i ekonomin är nog på väg ända upp i silovik- och strax rent av oligarknivå idag.

Har du nån komtakt med någon rysk hästuppfödare?

Nej, det har nog varit kasst rätt länge för vanliga människor, framför allt om man inte bor i det ryska kärnområdet.
Läget i ekonomin är nog på väg ända upp i silovik- och strax rent av oligarknivå idag.

Har du nån komtakt med någon rysk hästuppfödare?
Ja, jag har lite koll på ett gäng uppfödare eftersom min ras i huvudsak finns i Ryssland (inklusive huvudstamboken).

Det har aldrig varit så mycket rea på hästar som nu och det är svårsålt :(
Den jag pratade lite med senast bor i St Petersburg. Önskar det fanns något sätt att hjälpa till men jag har inte möjlighet att köpa häst själv just nu.

Vi gör en annan trea då, eftersom den var en Favorit i Repris;

3. En punkt på temat "Ryska krigsmakten totalt utsliten":
Volontären Joakim von Braun, som kör bilar till fronten i Ukraina publicerade för en 3-4 timmar sedan en text med rubriken "Ryska krigsmakten totalt utsliten". Det här är del 1, och del 2 planerar han att luftlandsätta på Facebook imorgon.
Delvis är hans text baserad på en rapport från amerikanska Rand Corporation, med titeln "Russia's Military After Ukraine - potential pathways for the postwar reconstruction of the Russian Armed Forces".

Mer eller mindre i punktform går han igenom dessa delar:
Går bra för Ryssland/dåligt för Ukraina?
Rysslands gigantiska militära förluster
Rysslands manskapsförluster
Fängelse för vägrande soldater
Förlorad hårdvara
Brister överallt

Ja, jag har lite koll på ett gäng uppfödare eftersom min ras i huvudsak finns i Ryssland (inklusive huvudstamboken).

Det har aldrig varit så mycket rea på hästar som nu och det är svårsålt :(
Den jag pratade lite med senast bor i St Petersburg. Önskar det fanns något sätt att hjälpa till men jag har inte möjlighet att köpa häst själv just nu.
Ja, det går sannolikt inte att få ut en häst idag, det är väl idag sanktioner på att importera det mesta från Ryssland. Har komtakt med en musiker i Moskva, som har jätteproblem med att sälja sina inspelade skivor till kundkretsen i väst.

Ja, det går sannolikt inte att få ut en häst idag, det är väl idag sanktioner på att importera det mesta från Ryssland. Har komtakt med en musiker i Moskva, som har jätteproblem med att sälja sina inspelade skivor till kundkretsen i väst.
De påstår att hästar exporteras (vet dock ingen som köpt nyligen, tror jag) men den marknaden är nog väldigt liten jämfört med den nationella. Skulle gissa att det är där skon klämmer..

Har ingen koll på hur foderåret varit heller tyvärr, kanske är två dåliga saker som sammanstrålat.

Skulle vilja hjälpa till på något sätt men skicka kryptopengar känns fishy.

De påstår att hästar exporteras (vet dock ingen som köpt nyligen, tror jag) men den marknaden är nog väldigt liten jämfört med den nationella. Skulle gissa att det är där skon klämmer..

Har ingen koll på hur foderåret varit heller tyvärr, kanske är två dåliga saker som sammanstrålat.

Skulle vilja hjälpa till på något sätt men skicka kryptopengar känns fishy.

Vad jag förstår så är det både bränslebrist och brist på maskinreservdelar i jordbruket - som inte alls är prioriterat idag.
Jag vet inte, men jag gissar att all västvaluta är hårdvaluta. Du kan ju alltid fråga.

Om du skickar sedlar, tejpa i så fall in dem i vanligt tidningspapper. Om nån posttjänsteman vill stjäla, så inte vill man stjäla en ointressant tidningsartikel som nån skickar till nån annan.

Fartyget har stannat en bit utanför Karlskrona skärgård.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/fartyg-tagen-i-beslag/
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/KMkxn7/utredning-starar-efter-kabelbrottet
https://www.sverigesradio.se/avsnitt/2539603

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka