Sv: Kreuth

tretjak skrev:
Var inne här för att tag sedan och ville diskutera bl a etiken i fälttävlan och fick nästan huvudet avhugget för att man vågade andas om detta... Fin sport fälttävlan, och inte är den farligare än dressyr t ex :angel:

Tycker personligen att det är för j-ligt att man får utöva denna sport. Räcker det inte nu? :mad:

Känner en som red ** fälttävlan utan några som helst olyckor, åkte sedan iväg för att rida en regional banhoppning 110 cm, hästen snubblade över hindret och landade så illa att hon fick avlivas. Olyckor händer lätt oavsett om man är på tävlingsbanan, på väg till tävlingsbanan eller hemma i stallet!

/Tänkvärda ord av en renodlad hoppryttare

Ska man förbjuda trav också?

En travhäst blev påkörd av en lastbil och dog här i stan rätt nyligen. Många olyckor har hänt med vagnar som trasslat ihop sig på travbanan. Galoppörer har dött i galopplöp bla. sv. grand national.
hästar har brutit benet när de lekt i hagen med andra hästar och haft det naturligt.

människor dör när de färdas i bilar, ska alla börja gå istället? en tjej blev överkörd på cykel här i stan och dog, ska all biltrafik förbjudas då?

man kan inte skydda sig från allt, och man tävlar inte FT om man inte är förberedd. Olyckor är just olyckor och det händer överallt.

sedan är det ju så med olyckor inom FT att det verkligen skrivs om det också just för att det är ett väl diskuterat ämne. ingen gör väl en stor artikel om ridskolehästen Brunte som bröt benet i hagen, eller hopphästen Pålle som gick omkull på hoppbanan på en LC...

Olyckor händer pga en anledning, ofta kan man väl fråga sig varför...
Men olyckor händer också i alla grenar, det vanligaste hos en galopphäst är att knäet splittras för dem springer fortare än vad benen egentligen klarar av, en häst kan gå i en hage och bryta benet...eller på en uteritt...så jag tycker inte att man kan döma någon gren..
Bara man tar hand om sin vän och inte utsätter den för onödiga risker genom ofönuft.. =)

Fälttävlan behövs inte förbjudas, sporten i sig är inte så farlig, det är farten som är det och (i vissa fall) ryttarens och hästens orutin. Jag själv är dressyrryttare nu, men har tävlat FT en gång i tiden.
Säkerheten i samband med sporten har varit diskuterad i åratal nu. Bl. a. tog man bort distanserna och steeplechasen för att hästarna ska ha mer kraft kvar till terrängen. Man har även sänkt tempot i terrängen.
en sport under utveckling Fälttävlan.

Fast dom flesta som har dött har gjort det för att dom har ridit för långsamt mot hindren och då har hästarna vält över ryttaren. Rider man för fort slungas man bort rätt långt från hästen i ett fall.

Banned skrev:
Fast dom flesta som har dött har gjort det för att dom har ridit för långsamt mot hindren och då har hästarna vält över ryttaren. Rider man för fort slungas man bort rätt långt från hästen i ett fall.

Det har jag tyvärr ingen koll på, jag vet bara att man sänkte hastigheten för att minska olyckorna. Hur långt man flyger har väl snarare med typen av fall att göra än med hastigheten... eller tänker jag helt fel?:confused:

Nej men typen av fall har ju med att göra vilken hastighet du har. Den typen av fall som dom flesta dött av har ju varit att hästarna har vält över hindret och ryttaren har hamnat under hästen och för att en häst skall välta över hindret och få ryttaren under sig kan bara ske i ett ganska långsamt tempo.
Ryttaren hade i ett högre tempo landat mkt längre bort från hästen eftersom i ett högre tempo då slungas man iväg en längre sträcka.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka