Kreosotstolpe?!

Winni

Trådstartare
När en granne i området skulle ta bort en trästolpe som legat som en tomtmarkering tiggde jag till mig den. Den har nog legat på tomten sedan 1969 -71 någonting. Och en del var myrangripen upptäckte vi när den plockades upp ur backen.

Jag hade tänkt ha den i nedkant på en slänt, mellan gräsmattan och växterna i slänten. Lite längre ut på gräsmattan har jag vinbärsbuskar, hallonland och rabarber. Men nu har svärfar skrämt mig med att den är behandlad med kreosot och så giftig att han inte ens vill ta i den :eek: Är det någon som vet något om det? Har googlat men blir inte klokare för det. Men jag menar, här hade den börja brytas ned på sina ställen och myror bodde i den, så hur giftiga kan den egentligen va?

Hur ska jag göra nu då :confused:

Sv: Kreosotstolpe?!

För egen del så skulle jag inte vilja ha den i närheten av sådant jag ska äta.

Vet en som kapade och satte sådana vid garageinfarten. Han mådde pyton efteråt, så det var nog inte alls bra att inandas heller.

Hade aldrig haft den i omedelbar närhet av huset eller i närheten av något som ska ätas. Hade faktiskt letat efter annan stolpe, om det var så att jag behövde den. Det går att köpa obehandlade.

njae...

Kreosot är inte någon hälsokost direkt, men det är inte flyktigt och det är inte giftigt att ha i närheten. Linjemontörer klättrar i kreosotstolpar och är inte mer utsatta för sjukdom än andra. Kreosot är canerogent men samtidigt har det inte kunnat poåvisas cancerfall bland dem som arbetar med material impregnerade med kreosot. Dvs ämnet i sig är farligt men det verkar inte bli tillräcklig hög koncentration via t.ex behandlade stolpar.

Däremot luktar det inte så trevligt. Märks speciellt när det blir varmt. Kreosotstolpe i solsken luktar väldigt speciellt....;) Min förstutrapp står på kreosotstolp och de dagar i somras det var varmt (inte så många...) kändes lukten.

Har du inte tänkt satt slicka på stolpen eller odla direkt på den så är det inget att tveka på tycker jag. Använd den du.

Ja, det är en sanning. En annan är att det finns en väldig och välbefogad respekt för kreosot i saneringsbranschen.

Var och en måste fatta sina egna beslut, men jag hade fortfarande inte velat ha den nära huset (luktar) eller nära det jag äter (bevisat cancerogent)

Ja, det är en sanning. En annan är att det finns en väldig och välbefogad respekt för kreosot i saneringsbranschen.

Var och en måste fatta sina egna beslut, men jag hade fortfarande inte velat ha den nära huset (luktar) eller nära det jag äter (bevisat cancerogent)

Jag tänker inte argumentera med dig. Även om jag tycker att det är en stor skillnad mellan att sanera kreosot och att ha en stolpe liggande fast på/i mark. I det första fallet rör du om i kreosothaltigt material, t.ex jord. I det andra ligger kreosoten fast i stolpen och du rör den inte. Kreosot är inte flyktigt.

Det finns en mycket god anledning till att det kommer att förbjudas 2018. Kreosot är inget man aktivt ska hantera. Jag skulle inte vilja jobba med att impregnera stolp tex. Men den kreosot som redan finns i just trästolpar finns där och ingen annanstans.

Tanten - som tvättat kreosotkladdiga kläder många gånger

Slänten ligger inte nära huset utan mer bortre delen av tomten, med tanke på lukten då menar jag. Nu har den legat sedan försommaren någonting, men jag tyckte inte att den luktade när vi tog upp den eller där den legat nu. Visserligen har den legat där vi inte går dagligen, men ändå. Den är helt "torr" om man säger, inte några kladdiga delar och den är liksom torrsprucken, inte slät i virket. Och så bodde det svart myror i en del. Tänkte därför att den inte kan vara direkt giftigt om de kunde ha sitt bo där :crazy:

Men kreosoten som finns i stocken, kan den liksom sprida sig ut i jorden och bort till mina bärbuskar då eller...? Jag trodde att det som kunde finnas kvar liksom fanns kvar i träet, på sin höjd precis runt i jorden där den låg i så fall.

Nej, det sprider sig inte. det håller sig i stocken. Gamla stolpar luktar inte spcioellt mycket. Särskilt inte om de legat i jorden.

Tror inte det är så faligt.
Min pappa byggde en friggebod av sådana stockar för 30 år sedan, och sedan har min morbror bott i den varje sommar mellan maj och oktober.
Ingen av oss har tagit skada av det, Men de luktade inte så gott innan vi hittade en "spärr färg" att måla den invändigt med. :crazy:

*Jenny*

Det KAN vara så att när du nu äger en kreosotstolpe och vill göra dig av med den, klassas den som farligt avfall. I sådant fall kan det innebära att du måste ta den till en anläggning som har tillstånd att hantera farligt avfall. Att slänga den i skogen/på gödselstacken/bakom huset/på tippen skulle då innebära ett miljöbrott.

Frågade en kollega nu :D

Kreosotimpregnerat trä ÄR farligt avfall enligt KEMI: "Kreosotbehandlat virke håller i regel längre än virke behandlat med andra träskyddsmedel och det behöver inte bytas lika ofta. Trä behandlat med träskyddsmedel blir miljöfarligt avfall. För kreosot finns särskilda förbränningsungnar som inte lämnar några skadliga restprodukter"

Du kan ringa din kommuns miljökontor för att ta reda på var närmsta anläggning finns.

(Ursäkta för inläggs-spamming!)

Tror inte det är så faligt.
Min pappa byggde en friggebod av sådana stockar för 30 år sedan, och sedan har min morbror bott i den varje sommar mellan maj och oktober.
Ingen av oss har tagit skada av det, Men de luktade inte så gott innan vi hittade en "spärr färg" att måla den invändigt med. :crazy:

*Jenny*

Kreosotimpregnerat trä får inte användas inuti byggnader oavsett!
Läs REACH-förordningen, (EG) nr 1907/2006 (post 31, bilaga XVII).

Kreosotimpregnerat trä får inte användas inuti byggnader oavsett!
Läs REACH-förordningen, (EG) nr 1907/2006 (post 31, bilaga XVII).

Jag förstår att man har bättre kunskap numera, men jag tror inte 2 griniga gamla gubbar river friggen idag för det.
* Jenny*

Man har vetat att kreosot är farligt sedan 80-talet och användandet begränsades redan då, så "numera" är ju lite att ta i.

Jag personligen bryr mig inte om huruvida ni/de bor i en kreosotimpregnerad friggebod eller inte, men jag kan ju upplysa om att enligt europeisk lag är det förbjudet :)

Man har vetat att kreosot är farligt sedan 80-talet och användandet begränsades redan då, så "numera" är ju lite att ta i.

Jag personligen bryr mig inte om huruvida ni/de bor i en kreosotimpregnerad friggebod eller inte, men jag kan ju upplysa om att enligt europeisk lag är det förbjudet :)

Om någon paragrafryttare hittar till den pyttelilla ön, och anar att under all färg finns det olagliga stockar så tar nog morbror Lasse straffet.
Vad hans dotter ska göra med den när den senare blir i hennes ägo är en senare fråga:crazy:
Jag har inget bestämmande i detta:)

* Jenny *

Dessutom kan nog knappast en 6 år gammal förordning tillämpas på en 30 år gammal friggebod. Hade det varit aktuellt att bygga den idag hade det varit en annan femma. Det man kan göra är väl att avråda från att vistas inne i boden.

Innan förordningen fanns kunde man givetvis inget göra. Men idag kan det påtalas att den befintliga byggnaden inte lämpar sig till bostadsändamål. Precis som ett radonhus inte lämpar sig för att bo i utan att åtgärder vidtas (t ex ventilering). Att t ex hyra ut friggeboden som sommarboende skulle vara straffbart (det är hårdare regler för hyresvärdar än att själv frivilligt bo i ett sådant hus). Men det är varje vuxens person egna huvudvärk att frivilligt bo där när man vet om att det är kreosotimpregnerat.

Kamomillo: Det viktigaste att ha i åtanke den dagen friggeboden rivs; att virket tas om hand på ett miljömässigt korrekt sätt då det klassas som farligt avfall.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 415
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar