Kräver 800 000 kronor för död häst

(Ridsport)
En kvinna från Västervik begär prövning i Högsta Domstolen på sitt krav att Jordbruksverket ska ersätta henne med 800 000 kronor. Kvinnan anser att veterinär vårdslöshet var anledning till att hennes värdefulla avelssto dog.

Läs mer...

Sv: Kräver 800 000 kronor för död häst

Alltså, det kvittar hur du svammlar (för det tycker jag att du gör nu). Ett sto ger max EN säljbar avkomma/år under begränsat antal år då tävlingskarriären är över. En bra hingst kan tappas väldigt många gånger/år i många år (även under tävlingskarriären). Inser du nu skillnaden i ekonomiskt värde?

Nu vet inte jag hur mkt koll du har på avel, men nu mera kan ett sto få flera avkommor varje år, tror det är 4 åtminstone iaf. Det jag pratar om är givetvis embryotransfer.

Vidare så är det inte nån jätte summa för en riktigt bra arabmärr! Inom araberna tittar man MER på stolinjerna och värdesätter de betydligt högre än själva hingsten! Sen säljs kanske en hingst för mer, även om stona inte är långt efter, men då pratar vi hästar som är riktigt eftertraktade.

Vad jag har hört så såldes halvsystern till min märr för miljonbelopp som 1 åring till dubai (vet ingen exakt summa, men de jag pratat med säger att det alltid ligger därikring när de köper hästar)

Och det var en åring, oprövad, ovisad.

Jag har varit inblandad ett sto som har gett massa fina avkommor som har sålts ganska dyrt, (medelpris ca 300 000 kr), när de har varit runt 3-4 år. Hur stycker du att man ska värdera det stoet då? Stoet kan fortfarande bära fram en 5-6 föl till! Som ridhäst betingar hon inget högre värde.

Fast när hästen är 3-4 år så har den ju kostat en hel del pengar.

Fast när hästen är 3-4 år så har den ju kostat en hel del pengar.

Jo, det har den ju! Men en 4-åring som säljs för 300 000 kr räknar jag med att den har gått med en skaplig vinst. Sen är det ju självklart beroende på hur man har hästen uppstallad, om man gör jobbet själv osv..Allt är relativt och det går ju att vrida och vända på allt.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) En kvinna från Småland krävde skadestånd på 815 000 kronor då hon ansåg att en veterinär orsakat att hennes sto fick avlivas...
Svar
1
· Visningar
1 106
Senast: Atalantha
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) I juni flög två av försvarets helikoptrar över Stallbackens ridskola utanför Luleå. Nu kräver ridskoleägaren försvaret på 88...
Svar
0
· Visningar
713
Senast: Gunnar
·
D
Ekonomi & Juridik Hej! Jag vänder mig till er här på buke då jag har ett problem. Detta nick är nygjort och jag vill inte röja mitt riktiga till hänsyn...
2
Svar
26
· Visningar
8 341
Senast: lilith
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) En köpare har stämt en kvinna i Kungsbacka och kräver skadestånd på 85 000 kronor med motivet att den ponny som kvinnan sålde...
Svar
0
· Visningar
743
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix