Kräver 800 000 kronor för död häst

(Ridsport)
En kvinna från Västervik begär prövning i Högsta Domstolen på sitt krav att Jordbruksverket ska ersätta henne med 800 000 kronor. Kvinnan anser att veterinär vårdslöshet var anledning till att hennes värdefulla avelssto dog.

Läs mer...

Sv: Kräver 800 000 kronor för död häst

Det måste vara ett extremt meriterat sto, för jag har då aldrig hört talas om ett avelssto som är värt så mycket som 800 000?:confused: Någon som vet vad det är för sto (ras, meriter, m.m.)?

Det framgår ju inte vad det är för ras.... det finns ju andra raser än halvblod och om det skulle vara t.ex. ett Al Khamsa sto så kan 800 000 vara väldigt lågt räknat.

Dessutom så kan ju ett bra avelsto de facto värderas lika högt som en avelshingst, båda individerna är ju lika viktiga för att få fram en bra avkomma... och räknar man med på inkommstbortfallet som blir jämfört med att stoet hade levt och bidragit med X antal avkommor så drar ju pengarna snabbt iväg.

Stackars häst...

Du kan knappast jämföra ett sto med en higst när vi räknar pengar och värdering i aveln.

Allting handlar ju i slutändan om hur bra avkomma man kan få fram... och kassa ston ger kassa avkommor oavsett hur bra hingst man har.

Jag undrar också lite vad det är för häst.

Känner inte till att det skulle finnas något så "speciell/dyrt" avelssto här i trakterna.

Fast å andra sidan vet jag egentligen inte hur pass mkt specifika raser är värda.. :p

Allting handlar ju i slutändan om hur bra avkomma man kan få fram... och kassa ston ger kassa avkommor oavsett hur bra hingst man har.

Har du två likvärdiga hästar, ett sto och en hingst, så inser du väl ändå att hingsten är värd mer rent ekonomiskt?

Har du två likvärdiga hästar, ett sto och en hingst, så inser du väl ändå att hingsten är värd mer rent ekonomiskt?

Om det hade varit en fin avelshingst så hade väl inte 800 000 kr räckt särskilt långt. Men ett avelssto som har gett många fina avkommor och beräknas kunna ge många fler i framtiden kan absolut komma värderas så. Stoet i sig kanske bara värderas till en struntsumma utan det är ju den framtida rollen som avelssto som värderas. Jämför Flippan. Flippan i sig har gjort sitt som ridhäst och betingar inget högre värde som sådan. Däremot har hon ett skyhögt värde i sin framtida roll som avelsdjur, säkert långt över 800 000 kr.

Alltså, det kvittar hur du svammlar (för det tycker jag att du gör nu). Ett sto ger max EN säljbar avkomma/år under begränsat antal år då tävlingskarriären är över. En bra hingst kan tappas väldigt många gånger/år i många år (även under tävlingskarriären). Inser du nu skillnaden i ekonomiskt värde?

Det är faktiskt en betydande skillnad... när man betäcker sitt sto får man ju en avkomma, men när man betäcker någon annans sto med sin hingst så får man ingen avkomma utan man får en språngavgift istället.

I det ena fallet får man en språngavgift på x antal tusen och det andra fallet får man en ny häst.

Ett trav avelssto som lämnat bra avkommor skulle jag kunna tänka mig är värd den summan

Vad är Al Khamsa?

Speciella blodslinjer inom arabaveln.

Al khamsa grundar sig i 'legenden' om hur Mohammad lät sina (arab)ston vara utan vatten, i 3 dagar har jag för mig. Sen släppte han ut dem, och precis innan de nådde vattnet kallade han tillbaka dem. Fem ston ignorerade törsten och det hägrande vattnet och vände tillbaka till sin herre.

Dessa fem ston är al khamsa. I översättning betyder al khamsa ungefär 'de fem'.

Tillägg: Al khamsa linjer är alltså hästar som helt kan spåras tillbaka till något av de fem al khamsa-stona. Ett helegyptiskt sto av al khamsa-linjer är alltså eftertraktat, och innebär ett (i mina ögon snudd på löjligt) högt pris. Bara pga av sin stam/blodlinjer.

Senast ändrad:

Intressant, men att de har koll på stamfäderna till sina hästar så långt tillbaka som 5-600-talet eller när det nu var han levde?

Alltså, det kvittar hur du svammlar (för det tycker jag att du gör nu). Ett sto ger max EN säljbar avkomma/år under begränsat antal år då tävlingskarriären är över. En bra hingst kan tappas väldigt många gånger/år i många år (även under tävlingskarriären). Inser du nu skillnaden i ekonomiskt värde?

Men ett sto kan faktiskt få ganska många föl under sin livstid. Och flippans föl kostar nu som 3-åring runt en mille eller kanske mer....och det finns säkert fler ston som ligger i åtminstone hälften av hennes kaliber. Och det sägs inget om att fölen ska säljas som föl. Är avkommorna fina så tjänar man på att behålla dem. Och förhoppningsvis såska det väl bli en vinst då också.

Jag har varit inblandad ett sto som har gett massa fina avkommor som har sålts ganska dyrt, (medelpris ca 300 000 kr), när de har varit runt 3-4 år. Hur stycker du att man ska värdera det stoet då? Stoet kan fortfarande bära fram en 5-6 föl till! Som ridhäst betingar hon inget högre värde.

Och bara för att man har en hingst så innebär det inte att man tjänar en massa pengar. Det finns ju även godkända hingstar som inte genererar några pengar alls. Man måste tilltala stoägare också...

Intressant, men att de har koll på stamfäderna till sina hästar så långt tillbaka som 5-600-talet eller när det nu var han levde?

Det som är det fina med stängd stambok och (senare) blod-/DNA-typning.

ALLA araber kan spåras tillbaka till ursprunget.

Det är inte så jättesvårt när man har stängd stambok, och väldokumenterad. Om jag vill veta var min arab härstammar från därborta i 'antiken' så behöver jag ju inte leta ända bak, utan det räcker med en bit bak, sen kan jag utefter vad som dyker upp där säga vilken 'strain' det är på fäderna/möderne och ursprunget.

På samma sätt kan alla raser med stängd stambok spåras långt tillbaka. Fbl är också enkla kika bakåt på.

Det som gör araben lite speciell är ju just att det är en så fruktansvärt gammal ras.

Men att en renrasig (purebred) arab är just purebred och tagits in i stamboken är ju just för att man kan verifiera att den härstammar lååångt tillbaka.

Att följa bakåt har arabfolk gjort länge, men med med dagens utvecklade gentypning så öppnas ju nya dörrar med. Man har ju t ex kunna konstatera att ALLA skimlar (oavsett ras) härstammar från en och samma skimmel (vilken vet de ju inte) ursprungligen, och avblekbar skimmel har funnits i minst 2000 år.. Ganska fascinerande.

Jätteintressant att höra verkligen!
Men vad innebär en stängd stambok? Jag har ingen koll på det "formella" inom avel.

Stängs stambok så de enda du kan inregistrera är bekräftat renrasiga hästar, med mot och far upptagna i stamboken och lika bekräftat renrasiga.

Om man tar arab som exempel, så det finns ETT enda sätt att 'göra' en arab, och det är efter registrerade, renrasiga föräldrar. Om du har så mycket som 1% annat blod nånstans, så får den inte registreras. Stamboken är alltså stängd för allt som inte är 100% renrasigt, och kan bevisas.

Öppen stambok har t ex halvbloden. De tillåter en lång rad av 'raser', och dessutom kan man succesivt 'byta färg' på papprena.

Enkelt exempel är renrasig arabmor + hingst godkänd för halvblodsaveln. Det ger en avkomma regberättigad som 'renrasigt' halvblod (fnuttar kring renrasig för halvblod är ingen ren ras utan en kontrollerad blandrasavel eg).

Om jag tar min ardenner och betäcker med en hingst godkänd för halvblodsaveln så får avkomman gråa papper, dvs räknas inte som 'renrasigt' halvblod. Om jag tar avkomman, dvs min ardenner/halvblodskorsning, och betäcker den med en hingst godkänd för halvblodsaveln , och håller på så, så tillslut kan jag inregistrera avkomman som 'renrasigt' halvblod. Den har då alltså exakt samma status som en avkomma efter halvblod + halvblod. Trots att den har ardennerblod längre bak.

Ett fullblodssto betäckt med fullblodshingst godkänd för halvblodsaveln blir ett fullt registreringsberättigat svenskt halvblod. Trots att det är 100% fullblod.

Dvs, man kan ta en 'bastard' och på X generationer få fram en som innehåller så lite ej godkänt blod och så mycket godkänt blod att den räknas som renras. Det kan du ALDRIG göra med stängd stambok, då kan du bara avla på de som redan finns med i stamboken. Dvs om jag har en arab/halvblodskorsning, som jag betäcker med en godkänd arabhingst, så får jag ett föl som är 75% arab, jag betäcker det med godkänd arabhingst, och håller på sådär tills jag har en avkomma som är 99.99% halvblod, men 10 generationer bak finns ett halvblod, så är det tvärnej, den kan aldrig någonsin registreras som renrasig arab.

Nästan alla stamböcker är öppna först, och vissa stängs sedan. När de stängs bestämmer man där och då vilka som anses 'purebred' och ska ha rätt att vara med i stamboken. DÄR kan det förkeomma visst 'blandblod', men efter den dag stamboken stängs kommer inte en promille 'oäkta' blod in. Någonsin (naturligtvis under förutsättning att man har härstamningskontroll)

FÖRDELEN med en stängd stambok är just att du garanterar helt rent blod, det är lättare att särodla en önskad typ/färg/exteriör/etc, medan NACKDELEN är att man riskerar få en alltför smal avelsbas, för få blodslinjer, för hög grad inavel och de nackdelar det medför.

Det finns flera fall med stängda stamböcker där man medvetet vid en viss tid släppt in en - två noga utvalda hingstar av 'orent' blod för att motverka detta, för att få in friska, nya, obesläktade linjer.

Bra förklarat :laugh: och väldigt intressant läsning :bow:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) En kvinna från Småland krävde skadestånd på 815 000 kronor då hon ansåg att en veterinär orsakat att hennes sto fick avlivas...
Svar
1
· Visningar
1 106
Senast: Atalantha
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) I juni flög två av försvarets helikoptrar över Stallbackens ridskola utanför Luleå. Nu kräver ridskoleägaren försvaret på 88...
Svar
0
· Visningar
713
Senast: Gunnar
·
D
Ekonomi & Juridik Hej! Jag vänder mig till er här på buke då jag har ett problem. Detta nick är nygjort och jag vill inte röja mitt riktiga till hänsyn...
2
Svar
26
· Visningar
8 341
Senast: lilith
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) En köpare har stämt en kvinna i Kungsbacka och kräver skadestånd på 85 000 kronor med motivet att den ponny som kvinnan sålde...
Svar
0
· Visningar
743
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix