Sv: Kräver 800 000 kronor för död häst
Stängs stambok så de enda du kan inregistrera är bekräftat renrasiga hästar, med mot och far upptagna i stamboken och lika bekräftat renrasiga.
Om man tar arab som exempel, så det finns ETT enda sätt att 'göra' en arab, och det är efter registrerade, renrasiga föräldrar. Om du har så mycket som 1% annat blod nånstans, så får den inte registreras. Stamboken är alltså stängd för allt som inte är 100% renrasigt, och kan bevisas.
Öppen stambok har t ex halvbloden. De tillåter en lång rad av 'raser', och dessutom kan man succesivt 'byta färg' på papprena.
Enkelt exempel är renrasig arabmor + hingst godkänd för halvblodsaveln. Det ger en avkomma regberättigad som 'renrasigt' halvblod (fnuttar kring renrasig för halvblod är ingen ren ras utan en kontrollerad blandrasavel eg).
Om jag tar min ardenner och betäcker med en hingst godkänd för halvblodsaveln så får avkomman gråa papper, dvs räknas inte som 'renrasigt' halvblod. Om jag tar avkomman, dvs min ardenner/halvblodskorsning, och betäcker den med en hingst godkänd för halvblodsaveln , och håller på så, så tillslut kan jag inregistrera avkomman som 'renrasigt' halvblod. Den har då alltså exakt samma status som en avkomma efter halvblod + halvblod. Trots att den har ardennerblod längre bak.
Ett fullblodssto betäckt med fullblodshingst godkänd för halvblodsaveln blir ett fullt registreringsberättigat svenskt halvblod. Trots att det är 100% fullblod.
Dvs, man kan ta en 'bastard' och på X generationer få fram en som innehåller så lite ej godkänt blod och så mycket godkänt blod att den räknas som renras. Det kan du ALDRIG göra med stängd stambok, då kan du bara avla på de som redan finns med i stamboken. Dvs om jag har en arab/halvblodskorsning, som jag betäcker med en godkänd arabhingst, så får jag ett föl som är 75% arab, jag betäcker det med godkänd arabhingst, och håller på sådär tills jag har en avkomma som är 99.99% halvblod, men 10 generationer bak finns ett halvblod, så är det tvärnej, den kan aldrig någonsin registreras som renrasig arab.
Nästan alla stamböcker är öppna först, och vissa stängs sedan. När de stängs bestämmer man där och då vilka som anses 'purebred' och ska ha rätt att vara med i stamboken. DÄR kan det förkeomma visst 'blandblod', men efter den dag stamboken stängs kommer inte en promille 'oäkta' blod in. Någonsin (naturligtvis under förutsättning att man har härstamningskontroll)
FÖRDELEN med en stängd stambok är just att du garanterar helt rent blod, det är lättare att särodla en önskad typ/färg/exteriör/etc, medan NACKDELEN är att man riskerar få en alltför smal avelsbas, för få blodslinjer, för hög grad inavel och de nackdelar det medför.
Det finns flera fall med stängda stamböcker där man medvetet vid en viss tid släppt in en - två noga utvalda hingstar av 'orent' blod för att motverka detta, för att få in friska, nya, obesläktade linjer.