Krav på viss hästhållning vid försäljning

L

Linnéa

Då jag kollar runt efter att köpa häst och då speciellt hästar av "ur-raser", ser man ofta annonser där säljaren kräver utelösdrift, verkning enl Strasser-metoden, bettlöst träns, bomlös sadel etc.
Är inte insatt i olika verkningsteorier men har förstått att Strasser-metoden är mycket omdiskuterad. När man läser vad den står för kan man ju tycka att det låter vettigt - men?

Och vad är era åsikter om de andra "kraven" på hästhållning? Visst, man kan ju kräva vad som helst. Om jag hade tänkt att ta in hästen mellan 22 och 06 då faller väl jag ur som köpare? Är det någon idé att ens ringa på en sån annons? Vore intressant att få säljares funderingar på detta. Eller om någon köpt häst med dessa "krav" vill skriva en rad är det också värdefullt.

Sv: Krav på viss hästhållning vid försäljning

Sänna där anonnser brukar jag ta med en nya salt, då jag själv ringt på sånna anonnser, och jag har mest sett det som krav ägaren själv inte alltid lever upp till, utan det är mer önsketänkande.

Som säljare kan man inte ställa några som helst krav egentligen - är den såld så är den. Däremot kan man ju ha önskemål och försöka hitta en köpare som passar hästen och som har liknande syn på hästhållning.

Strasser vet jag ingenting om men jag tycker att det ofta verkar hänga samman med lösdrift, NH och en massa annat hokuspokus och det är inget som jag gillar ö h t - rent personligen alltså. Lägger inga värderingar i övrigt i detta.

Jag anser att en såld häst är såld. Har man sålt sin häst får man lov att släppa taget. Du kan ställa hur många krav du vill, men den nya ägaren kan skita i det när de väl köpt hästen och du kan inte göra något.

Som ägare och säljare har man ju ett ansvar över att se till att hästen får ett nytt bra hem. Vad man tycker är ett bra hem kan ju skilja mkt men jag skulle tex inte vilja sälja min häst till ngn som ville ha henne uppstallad 14h/dygn utan hellre till ngn som skulle vilja ha henne på lösdrift. När väl hästen är såld är det den nya ägarens uppgift och skyldighet att se till att hästen får det bra, anser den nya ägaren att hästen har det bra på stall större delen av dygnet så är det bara så.

Krav kan man ju inte, men önskemål. Jag är ju faktiskt inte tvingad att sälja min häst till vem som helst utan kan välja ut en lämplig ny ägare(sett utifrån mina ögon).

Måste bara säga att Nh, Strasser och lösdrift inte på något sätt hänger samman!

Om jag sålde mina hästar skulle jag gärna se att de fick gå på lösdrift, men det är ju ingenting jag kan bestämma. Såld är såld.

Jag anser att en såld häst är såld. Har man sålt sin häst får man lov att släppa taget. Du kan ställa hur många krav du vill, men den nya ägaren kan skita i det när de väl köpt hästen och du kan inte göra något.

Men visst kan man som säljare önska och även åka och titta hur hästen man säljer kommer att få det. Sedan kan man givetvis aldrig veta om det alltid förblir så. Det kanske byts stall osv.

Själv vill jag tvärtemot inte sälja till den som sköter sin häst som trådskaparens säljare ville. Jag vill helst ha täcken och skoning om behovet finns och uppstallning samt fri tillgång på grovfoder. Som säljare får man istället sålla vid första kontakterna. Att skriva ut i annonsen vilka mina krav är skulle inte göra. Oärliga människor kan ju då dra till med vad som helst. Jag vill helst höra hästfilosofin direkt från en ev. köpare.

Hälsning Maja

Jag tycker att man som ev spekulant avstår att kontakta säljare som har krav, man inte vill/kan ställa upp på. Svårare än så är det faktiskt inte.
Alternativt kan man ta kontakten och försöka diskutera fram en kompromiss eller annan lösning, om man känner att hästen är tillräckligt intressant.

LIA

Visst kan man sälja en häst under kravet att den tex måste stå i kallstall eller på lösdrift, finns ju hästar med luftvägsproblem som behöver detta men då måste köparen informeras om det & veta vad det innebär att ha en sån häst.
När det gäller strassermetoden tycker man nästan det är en plikt att köpa loss hästen bara för att den ska slippa skiten, om den går att rädda vill säga.:devil:

Köper jag en häst så sköts den på mitt sätt och mina vilkor.

Många gånger är det nog för att säljaren söker en köpare med det tankesättet. Oftast är nog personen viktigare än löften om att följa varända krav som säljaren satt upp.

Om jag skulle sälja så skulle jag absolut skriva i annonsen att jag söker en köpare som har det tankesättet som jag att hästar ska leva utomhus och att miljön ska anpassas efter dess natur.

Har både sålt och köpt hästar med olika bra resultat
och tycker inte att man ska skriva ut krav i annonserna men när den dagen köpet ska bli avklarat vill jag gärna se att man kanske kan ge rekomendationer i träning, vård och liknande hur man har gjort tidigare så att inga idiotiska missförstånd uppkommer mellan nya ägaren och hästen. Har min häst gått på lösdrift de senaste åren och varit jättesnäll att rida ut på men den nya ägaren stallar in hästen i 10-15 h i box under hela dagen och blir arg för att hästen börjar lattja och bocka under ridturen har det brist i kommunikationen mellan nya och gamla ägaren tyvärr går det ut över hästen.
Ju mer man kan veta om hästens gamla liv och rätta sig efter det kommer det att bli lättare för den nya ägaren och hästen att vänja sig vid varandra, hästar är starka vanedjur och har inte full förståelse för att hela dens vardag ställs på kant.
Sen självklart om jag skriver att denna hästen inte kan gå barfota, skulle inte jag vilja att nästa ägare kastar av skorna och går efter strassermetoden, jag tror bara att de gamla ägarna vill väl men uttrycker sig på fel sätt..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gift vid första ögonkastet 2024
  • Motionscykel?
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka