Krav på vaccination 1 oktober

Sv: Krav på vaccination 1 oktober

Jag tycker det är bra. En merkostnad som kan spara mycket i både väntan och för djurens bästa. :banana:

Du har ju alltid valet att ej starta eller träna din häst! Över det bestämmer ingen myndighet.

Inom galoppen och ridsporten har kravet funnits länge. Finns väl en anledning, och jag utgår från att den är till för hästarnas bästa.

Det var väl verkligen på tiden! kan inte förstå att man inte vill ha sin häst vaccinerad:confused:Riskerar ju verkligen mycket!

*KL*

Det var ju obligatoriskt för några år sen (över 10) men togs bort då hästarna stod sjuka i vart o varannat stall i alla fall. Hoppas verkligen att dagens vaccin är bättre än det som fanns då!

*KL*

Det var ju obligatoriskt för några år sen (över 10) men togs bort då hästarna stod sjuka i vart o varannat stall i alla fall. Hoppas verkligen att dagens vaccin är bättre än det som fanns då!

Precis tror jag att det är samma bluff och båg som det var då. Hoppas bara att STC inser att detta i god tid.

Preoblemet då var att STC gav längre vaccinationsintervall till de som vaccinerades med det modernare iscomvaccinet som visade sig dåligt uppdaterat. De som var vaccinerade med prevacun klarade sig bra. Bluff o båg? Menar du att tex PF skulle vara bluffad eller mutad?
PL

Helt ok för mig med detta beslut.

Jag har "bara" galopphästar och jag har valt att vaccinera med 6 månaders intervall, trots att kravet nu är 12 månader.

Nej jag tror inte att PF är en bluff men jag tror att vaccinet är det.
Om det handlar om lång tid mellan vaccinationerna vet jag inte men om det sätter ner hästarna vid tävlingssäsongen tycker jag det är fel och borde vara varje ägares eget val precis som ingen kan tala om för mig vilket hö jag skall ge eller vilket extrafoder jag skall ge. Börjar likna kommunism inom travsporten tycker jag.
Hej Peter föresten har inte sett dig på ett tag :)

Då anser du tydligen PF mfl veterinerärer som länge förespråkat vaccination som okunniga medans du själv sitter inne med någon slags sanning.
PL

Fortfarande tror jag inte att PF är okunnig...
Men jag tror att han har fallit för trycket utifrån.
Vaccinations tvånget togs ju bort för en anledning allmänt missnöje var nog en av dom borde man då inte var pionjärer för att få bort tvånget. Istället för att följa strömmen jämt?

Jag vet att PF aktivt förespråkat vaccination länge!
Om du stoppar in lite skiljetecken i din näst sista mening kanske den blir begriplig.
PL

Svarar flera

Konstigt att det är inom travet det blir så många hästar sjuka, med isolerade stallar och banor som följd.

Jag upplever att det är vldigt få hästar som blir nedsatta av en vaccinering. Däremot blir de hästar som är ovaccinerade väldigt sjuka vid ett utbrott.
Vi fick in A2 på ridskolan där jag jobbade. Endast de hästar som tävlades var vaccinerade. De vaccinerade hästarna fick en snabb febertopp på ca 38,5-39 grader som gick över på 2-3 dagar. De ovaccinerade hästarna fick runt 40 grader i upp till en vecka, de blev snoriga och hostade i flera veckor. Gissa vilka hästar som var tillbaka i jobb snabbast??

Jag vet då vad jag hade valt om jag hade ett val på att vaccinera eller inte. Jag vaccinerar min häst oftare än vad kravet är från föreningen för att den ska ha ett fullgott skydd.

Av det jag sett och varit med om är en anleding till att det sprids så mycke inom travet är att sjukdommar inte tas på allvar. Att smittade hästar far runt i olika stall trotts isolering. Varför ha trav på en bana där flera stall är isolerade överhuvud taget? Och alla dom som åker dit och tävlar. Varför väljer man det?
I den travvärld jag lever i så anser man att man inte tar prov på en häst med tänkbar smitta förens den är verkligt jätte sjuk. Därför att sitat från vet assistent " man blir bara isolerad i väntan på provsvar och det påverkar alla andra hästar som tänkt starta".

JAg tycker det är bra med införandet men jag tror inte travet kommer få bukt med problemet med smittan så länge man inte tar smittor på allvar.

Är det som du beskriver så förstår jag att smittor grassrerar.
Att tränare och hästägare inte tar sitt ansvar är en katastrof. Men som så ofta så är det pengarna som styr.
En till aspekt på krav på vaccinering är ju faktiskt djurskyddet. Om man kan minska risken för lidande för hästar genom vaccinering så anser jag att det är självklart att man ska vaccinera.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Travronden) I skymundan av de lopp som tilldrog intresse från...
Svar
0
· Visningar
593
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travronden) Imorgon är det fredag och för alla...
Svar
0
· Visningar
473
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travronden) Nu är startlistorna klara till Sprintermästaren -...
Svar
0
· Visningar
555
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Travronden) Spelemannen eller kortdistanslöparen...
Svar
0
· Visningar
499
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama