Krav på träns vid tävling

Shaklima

Trådstartare
Jag har hittat ett islandsträns som är helt sjuuuukt snyggt. Men det finns ett problem med det här tränset, det har ju ingen käkrem :eek:
Får man tävla dressyr på ett träns utan käkrem?

Sv: Krav på träns vid tävling

Ja. På falsterbodressyren var det en utan käkrem ett år vad jag minns.

Jag har tävlat utan pannband en gång i tiden. I TR står det att ett träns består av ett "huvudlag" med nosgrimma, bett och tyglar.

Chyyst! Nu är chansen inte stor att jag kommer tävla på det, det skulle vara med en annan än min. Men det känns ju dumt att lägga pengar på ett som man inte får tävla på sen :angel:

KL
hmm jag blev lite fundersam...varför i all fridens värld egentligen måste man tävla med nosgrimma, det går ju EMOT hela tanken med att visa att hästen går i trevlig form och bär sig jobbar etc. frivilligt utan obehag bla bla you get the idea...

Altså man 'maskerar' ju att en häst kanske gapar när man har nosgrimma, och eftersom man ju får avdrag om den gör det, så borde man inte då tycka att det är BRA om en ryttare kan visa att hästen går bra utan att gapa?

Jag är ingen motståndare till nosgrimmor dock eller nåt, jag bara tycker det är korkat (tills jag hittat nån anledning varför man itne skulle få det som är rimlig) att man itne får tävla utan nosgrimma i dressyr...

lite off topic kanske men typ samma ämne?!.. Annars kan jag ta bort och skapa ny tråd om moderator vill?

Nu har jag inget TR till hands men jag har ett svagt minne om att det står att man måste ha pannband och att det måste vara i läder? (får alltså inte ha en "kedja" eller liknande.)

Kanske inte stämmer men bara en tanke som slog mig.

Man måste ha läder bakom det man nu har framför, en kedja eller 4 rader bling från OS :angel:

OM man har pannband ja!

Nej, jag vet inte riktigt hur man ska tolka TR ibland... Huvudlag ser jag bara som nackstycke + sidostycke. Men vad menar de med huvudlag? Det kan man fråga sig.

Nu var ju inte de tävlingarna på liv och död så ingen brydde sig.
Hästen i fråga hade skavsår där pannbandet skulle legat så det var ju av "medicinska skäl"

I hoppning har jag sett en ganska känd ponny tävla utan nosgrimma. För mig är huvudlag också bara nackstycke + sidostycken, men ett pannban kan ju vara bra för att hålla allting på plats :D

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
933
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Mitt dilemma: Hööks träns Lingus är tillåtet att tävla WE på och jag gillar modellen men inte kvaliteten på lädret. Jag "gjorde" därför...
Svar
4
· Visningar
890
Senast: Emiro
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 332
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka