krav på sysselsättning... *lång och vimsig*

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

Tokmaja

Nu börjar det jobbiga med att bo på landet... man ska få tag på kompisar till sonen...
Man får nästan lite dåligt samvete när han leker själv jämt i stort sett, när han väl får kompisar är han helt i extas, och kompisarna som oftast har någon annan att leka med upplever nog honom som lite jobbig... :crazy:
*suck*
Han har en kusin som är lite yngre, han har heller inte många att leka med och älskar att leka med sonen, men då är han så helvild att VI inte orkar med honom :crazy: ..

Hans bästa kompis(ar) (de är tvillingar och verkar vara en person ibland ;) ) på dagis hade vi hit en gång, men det klickade inte riktigt mellan oss föräldrar, eller pappan är jättetrevlig men mamman satt bara och stirrade typ... lite blyg tror jag.:smirk: Men efter att de varit här sa de att vår son kunde få komma och leka hos dem nån gång.. men det var i november och de har ännu inte hört av sig, sonen frågar i stort sett varje dag om han inte kan få leka med dom.
Idag hade han frågat dem på dagis, hoppas att de frågar hemma då också :) , annars får jag väl ringa...

Men vilket dåligt samvete man har hela tiden tycker jag.
Inte hade jag kompisar så ofta varken när jag var liten eller nu, men jag tror aldrig att mina föräldrar hade dåligt samvete för det.
Är det "nu för tiden" som man har en massa krav på att barnen ska sysselsättas?

Såg på babyboom igår snabbt och då frågade de vad man kunde göra under föräldraledigheten, och det fanns tom teater för barn under ett år.. alltså seriöst.. hur stort behov har bebisar av det??? Att vi föräldrar kan ha behov när barnen är små att träffa andra när vi går hemma är ju en sak, men måste allt vara så styrt av barnen, att det måste vara "för barn" för att dels, barnen ska ha kul eller dels för att vi ska kunna gå dit med gott samvete??
Att bara ta en fika hemma hos någon och bara låta barnen leka verkar inte vara "poppis" ju längre.

Känner mig väldans negativ just nu :smirk:.
Men vart kommer alla de här kraven ifrån egentligen?
Och hur ofta får era barn leka med andra barn?
 
Sv: krav på sysselsättning... *lång och vimsig*

Jag bor ju också på landet och har samma problem. Eller det var inte så farligt när barnen var riktigt små, de har ju varit på dagis tidigt och då tycker jag det varit bra för dem att vara hemma och ta det lugnt på fritiden. Nu är det värre, 9-åringen är dödligt avundsjuk på sina klasskompisar som cyklar själva till varandra eller bara springer över gatan. Det lär inte inträffa här, en stor otäck väg går från oss till samhället. Men barnen vill heller inte flytta :)

Men det vi gjort med kompisar till barnen är att prata med deras föräldrar när vi möter dem vid hämtning eller lämning på dagis och göra upp om en lekstund t ex till helgen som följs upp av ett telefonsamtal. Och nu är de ju inte så små att de måste ha en förälder med sig :p

Och det där med babysång och babyteater och allt möjligt tror jag inte mina barn lidit av iaf, det är nog mer föräldrarna som roas av den typen av aktiviteter.. För mig låter det orealistiskt att en baby skulle ha någon nytta eller glädje av.
 
Sv: krav på sysselsättning... *lång och vimsig*

Hm Elin som fyller 4 å juli, leker med andra kompisar på dagis, tre dagar i veckan. Eller om vi är hos någon och hälsar på som har barn. Vilket har gjort att hon leker glatt med barn i alla åldrar... :D
Hennes bästis från dagis har varit här någon gång, men det kanske är varannan månad, max...
Annars har vi kyrkis en gång iveckan som stormgillas av både elin och fredrik men det är oxå den enda "aktiviteten" vi håller på med... ;)
 
Sv: krav på sysselsättning... *lång och vimsig*

Åhh vår 7 åring tjatar varje dag - riiinnnggga till kompis...
han leker minst en gång på helgen med någon men tjatar hela veckorna trots att han är på fritis 3 långa eftermiddagar i veckan.
Och jag blir arg samtidigt som jag får dåligt samvete för vi bor i buschen och inte vill skjutsa i tid o otid.
Sen är det lite tråkigt att det aldrig är någon som ringer till honom - han får alltid vara den som frågar - och då har han ändå 4-5 stycken som han leker med. Det är inte så att en kompis tjatas ihjäl och jag försöker vara lyhörd m föräldrarna.
 
Sv: krav på sysselsättning... *lång och vimsig*

Din son går på dagis och DÄR leker han med andra barn, eller hur?
Jag tycker du kan släppa det dåliga samvetet! Barn behöver även ölära sig att ha tråkigt och inget att göra och att aktivera sig själva. Det är absolut inget fel med att de leker ensamma! De måste inte aktiveras varje minut hela dygnet...
Kom också ihåg att det är nu du lägger upp ribban, dvs om du redan nu börjar skjutsa runt honom varje dag till aktiviteter och kompisar, GISSA hur mycket tid du kommer få lägga på det om 5 år... ;)

Mina barn leker hemma större delen av tiden. Nu har de ju iofs varandra, men... Tjejerna går på simmis en gång i veckan (samma grupp) och vi besöker öppna förskolan 1-2 förmiddagar i veckan. Någon enstaka gång leker vi med någon kamrat en stund utöver detta.
Det tycker jag är fullt tillräcklig stimulans för dem!
 
Sv: krav på sysselsättning... *lång och vimsig*

Vår dotter är snart 4 år och hon har så gott som aldrig några kompisar hemma. Jag jobbar halvtid och under den tiden är hon hos dagmamma och leker med kompisar då. Jag vet inte hur stora barnen brukar vara när dom "leker själva" utan att föräldrarna är med, men jag anser mig inte ha tid att var och varannan dag sitta och underhålla någon kompis föräldrer. Låter kanske egoistiskt men har man gård och hästar så måste det ju skötas. Än så länge har inte vår flicka frågat efter att leka med kompisar hemma, men när den dagen kommer får vi ta det då. Som någon annan sa; är dom på förskola en del har dom ju fått leka av sig lite där. Det är väl bra om dom lär sig leka själva också så att dom inte kräver sysselsättning av någon annan hela tiden.
 
Sv: krav på sysselsättning... *lång och vimsig*

Jag förstår ditt tankesätt. Vi bor också på landet och skjutsar en del till kompisar men, kompisar får också gärna komma hit och ofta sover de över på helgerna. Barnen fyller åtta i år. Vi har en kompisfri dag på helgen men, annars får de leka med kompisar.

Vi resonerar lite som så att det är vi vuxna som valt att bosätta oss här på landet och barnen måste då få bli skjutsade eftersom de inte kan gå till någon kompis. På sommaren är det bättre för då har vi sommargäster i närheten och till dem kan de ta sig själva.

Om sonen så gärna vill leka med tvillingarna kan du väl ringa och bestämma med föräldrarna? Det behöver ju inte bli så ofta och det är väl barnen som ska umgås och inte föräldrarna. Ni kan väl lämna sonen där några timmar göra ärenden och sen hämta? Eller om ni tar tvillingarna med er hem från dagis och föräldrarna hämtar hos er i stället?
 
Sv: krav på sysselsättning... *lång och vimsig*

tänk va skönt det är att läsa era trådar

jag TRODDE i min enslighet att det är BARA jag i hela sverige som sitter med dåligt samvete för att mina ungar inte alltid har tillgång till kompisar.:crazy:

först vill jag bara säga till trådskaparen att
tråkighet föder fantasi :idea:

nå i alla fall över till mig.
jag bor med min sambo och mina tre ungar två mil i från tätorten pajala och min flicka är yngst IIIII BYN med sina 7 månader
och grannen är älst med sina 96 år.
visst finns det ungar i byn.
men dom är äldre än vad mina flickor är.
älsta flickan felicia hon är 8 år och har ett välldigt stor socialtbehov. Hon märker ju av att kompisarna inne i centralorten går till varnadra och HON måste åka då en bit och det krävs planering
om som vi då båda jobbar.
mellan syrran hon har INTE samma socialabehov som sin syster
utan hon trivs med det hon får leka på skolan.

visst är det klagosång men flickorna leker jätte bra ihop och glömer fort bort kompisar.
och på skolan får dom då sitt sociala behov.
sedan har ju älsta flickan hästar
och mellan flickan hon har söndax.
och då får dom då under fritiden oxå träffa sina kompisar och lära sig hur man fungerar i en grupp utanför skolansvärd.

JAG trivs att bo som jag gör och har ALDRIG ångrat det
(joo okejdå ska väll erkänna att när ciggen är slut och affären är stängd och det är minus30 ute då vill jag verkligen INTE bo där jag bor:devil: )

själv har jag ett jätte socialtjobb och älskar människor
och visst var det i början när jag var mammaledig
att jag kunnde känna mig instängd
men sedan lärde jag mig att verkligen LÄMNA flickan till svärmor eller morsan eller pappan och göra det jag behövde och bara få vara VUXEN för en stund och dom stunderna lever jag mycket länge på

tack till trådskaparen
kram en långtbortistanier:devil:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 795
Senast: Thaliaste
·
Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 802
Senast: Mirtai
·
Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
9 541
Senast: Soapbubble
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
3 083

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lukt från kattlådan
  • Kattbilder #9
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Provridning
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp