Krav på att ha halm?

pannis

Trådstartare
Häromdagen fick jag höra att det var krav på att hästarna har halm att tugga på när de står inne.
Kanske inte att det var lag på det men att inspektörerna åkte omkring och kollade så att hästarna hade halm.

Är det någon annan som hört talas om detta, för jag lyckas inte hitta någon information på nätet och tycker det låter lite konstigt:crazy:

Sv: Krav på att ha halm?

Har svårt att tänka mig att det finns en lag som säger att de ska ha just halm...;)

Däremot finns det krav på att "tillgodose hästens naturliga behov", och där ingår ju bl.a. grovfoderätande utan längre uppehåll. Något som tyvärr inte tillgodoses i alla stall där hästarna står inne länge.

Kanske har en anmälan kommit in för att hästarna står utan mat för länge, och inspektörerna tittar speciellt på ättider under en period? Halm kan ju rekommenderas om hästägarna använder överutfodring som argument för att snåla med grovfodret...

Kanske inte uttryckte mig så bra, men det var ungefär som att de skulle ha möjlighet att äta av halmen om de ville ha något att göra efter att ha ätit upp höet, det kan ju inte vara så bra att i princip tvingas till fri tillgång på halm om man har en häst som lätt blir, eller redan är, fet. Men jodå, en sån häst var också tvungen att ha halm.

Men det kan ju vara som du säger fast den här personen uttryckte sig lite konstigt.

Det rimmar ju jätte konstigt då det finns inspektörer som tittar på hästar och deras hull, har också kommenterat övervikt.

Jag tror inte det är sant. Är det sant så har jag verkligen brutit mot lagen.

Den senaste veckan har en av mina hästar stått inne pga misstänkt fång. Hon står på permanentbädd av torv och äter hösilage - halm har vi inte haft på gården under de senaste fem åren. Men, hon får hö i små givor var fjärde timma så det blir inte så lång tid utan grovfoder. Natthösilaget är en dubbel portion som ges vid 22-tiden, sen kommer frukosten klockan 5.

Senast ändrad:

Nej det är verkligen inte sant!
Det finns många hästar som inte kan stå på halm pga, luftrörsproblem, och då heller kanske inte kan få det som grovfoder på sidan om det vanliga.
Dock är det ju såklart viktigt att man tillgodoser hästens naturliga tuggbehov, men sedan finns det ju situationer där man kanske inte kan det helt pga. andra mer allvarliga anledningar, tex. fång då man inte kan ge hur mcyket som helst (ovh även kanske halm i det läget skulle vara skadligt om det var fri tillgång)

Tex. i nuläget äter min häst enbart 10kg hö pga. sjukdom och magproblem, som vi sakta försöker lösa. Det är på rekommendation av en veterinär som jobbat inom djurskyddet, och egentlgein är det lite för lite grovfoder tycker jag men tyvärr måste det vara så i nuläget tills magen klarar av mer!
Han kommer äta "chaff" utöver hö för att tillgodose tuggbehovet, det är en blandning av hackad halm och annat stråfoder och är väldigt "tuggigt".

Så jag skulle inte oroa mig om det.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 811
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
826
Senast: malumbub
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 699
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka