Krav för att bli hippolog?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Även om det är ett tag kvar, så börjar jag redan fundera lite på framtiden :)

Har funderat lite på hippolog. Inte i första hand, och inte ens i andra, men "lite längre ner" på listan.
De teoretiska antagningskraven har jag koll på kan tilläggas.

Men vad jag förstått det som så måste man även klara ett ridprov för att komma in? Och vad jag förstått så ska man ha förkunskap motsvarande "Lätt nivå i dressyr och hoppning" (otydligt skrivet?). Väl där skulle man typ bli tilldelad någon häst som man ska klara av att rida på nyss angivna nivå efter 20 mins ridning eller så.
Rätta mig gärna om jag har fel!

Men nu till mina egentliga funderingar:
- När detta kommer att bli högaktuellt så kommer jag antagligen ligga på ca. LB nivå i dressyr och LD-LC i hoppning (med storhäst räknat). Räcker det? Eller betyder "lätt nivå" i detta sammanhang LA/LA?

- Jag förstår absolut att man inte egentligen kan ha några önskemål på hästarna, men brukar de ge "svåraste möjliga" för att man ska få största möjliga "utmaning" eller är det mer "normala"? (Ex. Jag är rätt liten och kortbent, kommer de "bara därför" ge mig den största, mest tungridna hästen då?)
 
@Coolfrees Tack för svaret! :D
Men då är det nog tyvärr kört för mig... :(
Varför ge upp redan nu? Sen är det inte bara höjden som räknas utan ridningen på marken, mellan hinder, planering etc.
Men det är nog svårt att klara sig om man bara ridit på ridskola. Jag har ridskolebakgrund men hade sen egen häst samtidigt som jag gjorde praktik på flera ställen för att få mer kunskaper och erfarenhet innan jag sökte. Kom in på första försöket. Gick ut 2004, satt även som elevrepresentant i antagningskommiten under båda mina år på hipp.
 
@Ninnurur Nej, det har du rätt i, man ska aldrig ge upp!
Men som du säger, jag rider ju bara på ridskola och så...Och i nuläget kan jag hoppa enklare banor på 50-60 cm, samt dressyr på LC-LB nivå (är ju, som mitt nick uttrycker, mer intresserad av dressyr än hoppning).
Men jag ska se vad som händer, är ju ändå ett tag kvar! :)
 
@Ninnurur Nej, det har du rätt i, man ska aldrig ge upp!
Men som du säger, jag rider ju bara på ridskola och så...Och i nuläget kan jag hoppa enklare banor på 50-60 cm, samt dressyr på LC-LB nivå (är ju, som mitt nick uttrycker, mer intresserad av dressyr än hoppning).
Men jag ska se vad som händer, är ju ändå ett tag kvar! :)
Försök hitta medryttarhäst, eller häng mer i stallet och rid så mycket du kan! Då tar man sig uppåt :)
 
Jo, har varit medryttare tidigare och letar ständigt (men det går trögt), ska också om möjligt (och om jag inte hittar någon medryttarhäst) rida 2 gånger/veckan på ridskolan också :)
Jo, det gör man ju absolut!
 
Sen är det heller inte bara ridningen i sej som är viktig utan att kunna veta varför saker och ting händer. Går hästen bra så ska man kunna förklara vad man gjorde för att det gick bra, går det inte bra ska man kunna veta varför det inte gick bra osv. Att vara medveten om det där är nästan viktigare än själva ridningen som ju alltid kan förbättras.

Klarar man inte att komma in första gången så är det bara att söka igen.
 
Även om det är ett tag kvar, så börjar jag redan fundera lite på framtiden :)

Har funderat lite på hippolog. Inte i första hand, och inte ens i andra, men "lite längre ner" på listan.
De teoretiska antagningskraven har jag koll på kan tilläggas.

Men vad jag förstått det som så måste man även klara ett ridprov för att komma in? Och vad jag förstått så ska man ha förkunskap motsvarande "Lätt nivå i dressyr och hoppning" (otydligt skrivet?). Väl där skulle man typ bli tilldelad någon häst som man ska klara av att rida på nyss angivna nivå efter 20 mins ridning eller så.
Rätta mig gärna om jag har fel!

Men nu till mina egentliga funderingar:
- När detta kommer att bli högaktuellt så kommer jag antagligen ligga på ca. LB nivå i dressyr och LD-LC i hoppning (med storhäst räknat). Räcker det? Eller betyder "lätt nivå" i detta sammanhang LA/LA?

- Jag förstår absolut att man inte egentligen kan ha några önskemål på hästarna, men brukar de ge "svåraste möjliga" för att man ska få största möjliga "utmaning" eller är det mer "normala"? (Ex. Jag är rätt liten och kortbent, kommer de "bara därför" ge mig den största, mest tungridna hästen då?)

Jag har gått hippologen och i antagningsprovet får du rida flera hästar, 4st totalt, blandat fyr och femgångshästar. Hästarna delas ut "slumpmässigt" i början. Ibland har examinatorerna en tanke bakom nästa häst eller så har dem inte det :) Hästarna är som sagt skolhästar och även ibland någon inlånad privathäst om det är många sökande. Hästarna är välutbildade och bra tycker jag :)

Du kommer rida i ridhus där man rider alla gångarter utom pass, lite skänkelvikning, framdelsvändning osv.
Sedan ridning på ovalbanan där man rider alla fem gångarter. Flygande pass behöver man inte vara duktig på, men man ska i princip ha "provat på" och ha ett hum om hur man lägger hästen i pass. Sedan får du visa en häst vid hand (springa vid sidan).
Efter varje häst kommer du få prata och göra en analys och berätta hur du tyckte att det gick och vad/varför det ena eller andra hände under ritten.

Strunta i det där LB, LA -nivå ... Du ska kunna rida en islandshäst i fyra gångarter + provat på pass, kunna känna takt, sitta i balans och kunna påverka hästen; samt kunna göra en analys där du ska kunna berätta lite om hästen du ridit på och vad den har för styrkor/svagheter.
 
Nu vet jag inte hur långt det är kvar till du slutar gymnasiet, men mitt tips är att du om du inte känner dig redo att söka direkt när du går ut skolan istället jobbar med hästar ett år till att börja med. Gärna utomlands! Då får du möjlighet att lära dig mer samtidigt som du får se om du verkligen trivs med att jobba med hästar. Kommer du på att du inte vill jobba med hästar så har du inte slängt iväg någon onödig tid, då ett år utomlands är bra erfarenhet oavsett vad du vill göra i framtiden.
 
Jag har gått hippologen och i antagningsprovet får du rida flera hästar, 4st totalt, blandat fyr och femgångshästar. Hästarna delas ut "slumpmässigt" i början. Ibland har examinatorerna en tanke bakom nästa häst eller så har dem inte det :) Hästarna är som sagt skolhästar och även ibland någon inlånad privathäst om det är många sökande. Hästarna är välutbildade och bra tycker jag :)

Du kommer rida i ridhus där man rider alla gångarter utom pass, lite skänkelvikning, framdelsvändning osv.
Sedan ridning på ovalbanan där man rider alla fem gångarter. Flygande pass behöver man inte vara duktig på, men man ska i princip ha "provat på" och ha ett hum om hur man lägger hästen i pass. Sedan får du visa en häst vid hand (springa vid sidan).
Efter varje häst kommer du få prata och göra en analys och berätta hur du tyckte att det gick och vad/varför det ena eller andra hände under ritten.

Strunta i det där LB, LA -nivå ... Du ska kunna rida en islandshäst i fyra gångarter + provat på pass, kunna känna takt, sitta i balans och kunna påverka hästen; samt kunna göra en analys där du ska kunna berätta lite om hästen du ridit på och vad den har för styrkor/svagheter.
Fast TS vill nog inte gå islandshästinriktningen, så ditt svar känns ganska irrelevant.
 
Strunta i det där LB, LA -nivå ... Du ska kunna rida en islandshäst i fyra gångarter + provat på pass, kunna känna takt, sitta i balans och kunna påverka hästen; samt kunna göra en analys där du ska kunna berätta lite om hästen du ridit på och vad den har för styrkor/svagheter.
Fast det måste väl ändå vara enbart om man ska gå islandshästinriktning?
Jag har iallafall aldrig hört någon rida islandshäst vid intagningsprovet. Kanske något nytt om det har blivit obligatoriskt.
 
Ojdå, ! trodde jag var inne på islands-sidan ;)
Ja, det jag skrev gäller om man vill gå islandshäst inriktningen.

Fast med storhäst gäller ungefär samma. Skolan håller med sina hästar :) och man rider hoppning och dressyr istället för ridhus och på ovalbana ;) Häst vid hand gäller för alla tre inriktningar och utförs på samma sätt :)
 
@Dressyrtjejen_97 ge inte upp!
Jag hoppade bara 40cm och ramlade av på nästan varje hopplektion tidigare. Helt plötsligt var jag uppe på banor på 100-110cm. Finns hopp för alla! :)
(Nu är jag dock livrädd för att hoppa igen eftersom jag gjort det så sällan..)
Ge inte upp din dröm! Det är bra att du planerar så långt framåt. Siktar du mot himlen så når du iaf trädtopparna! :)
 
Tack för all info och allt peptalk! :D
Men med tanke på att det inte direkt är min "förstahandsutbildning" (snarare typ 3:e-4:e hands) så ger jag upp det redan nu, då jag helt enkelt rider för dåligt, och omöjligen kommer vara "så bra om så kort tid". Sad but true. :(
 
Du har hela livet på dig att finslipa din ridning, sök när du känner dig redo och ge inte upp! :)
 
De elever i min klass som kom direkt från gymnasiet hade det ganska tufft. De flesta hade några års praktik och stallarbete innan, vilket nästan krävs för att orka med stalltjänsterna. Så vill du gå, fixa praktik innan! :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 370
Senast: Sasse
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 198
Senast: Caoimhe
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 681
Senast: Snurrfian
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 034

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp