Kratsa hovarna!

P

Poccahontas

Hej jag har ett problem! När jag ska kratsa hovarna så är nästan alla så otåliga och börjar rycka och sånt (detta gäller inte alla hästar men många)! Vad kan det bero på? Några vill inte lyfta hovarna alls.......
// Hästtjejen

Sv: Kratsa hovarna!

Antagligen bara ouppfostrade hästar som du råkat ut för. Det är bara att hålla på tills dom inser att det inte hjälper att bråka, du kommer ändå fortsätta att kratsa. ;)

Det kan ju ligga andra problem bakom, men då får du ta upp det med hästägaren. Min häst tex. har väldigt dålig balans framåt, så han ogillar att stå med framhovarna uppe länge, som det kan bli när hovslagaren är på besök. Då börjar han stegra sig efter en stund. Bak går det hur bra som helst...:p

förmodligen handlar det om att hästen kollar om du är en sån man behöver uppföra sig med eller inte;)

Men för säkerhets skull kan du ju tänka över om det är något du behöver ändra på?
Håller du hoven i ett bekvämt läge för hästen? inte för högt, lågt, kanske drar du omedvetet hoven utåt sidorna när du ska kratsa?
Då kan det vara svårt även för den snällaste häst att hålla sig stilla.

Vill hästen inte lyfta alls är det bara att smacka, luta sig mot hästens bog med kroppen och lätta av den den lyfter naturligtvis:)
Om du inte är så stor kan det vara svårt, men då kan du be en vuxen eller lite större stallkompis att hjälpa dig!

lycka till:)

En av ridskolehästarna jag sköter är likadan. Rycker alltid tillbaka samma hov dessutom. Höger fram. Det var någon som påstod då att hon var ojämnt musklad och därför inte kunde hålla balansen bra utan att ha det benet ner i marken...

men om det är fler än en häst som håller på så så handlar det nog mest om att någon inte visat från början att det inte är värt att rycka tillbaka hoven... då har hästarna lärt sig det att de kan rycka tillbaka dem eftersom personen ifråga släpper... Var bestämd och släpp inte taget så lär de sig snart att det inte är värt att hålla på...

Sen ska du ju också kolla upp det som de andra säger.. ifall du håller hoven på ett obekvämt sätt för hästen.. Testa att höja eller sänka handen du håller hoven i och kolla om det blir förbättring.

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 178
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 126
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 605
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 374
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka