kratsa hovarna

D

dragonlady

Har en liten fundering jag har som vana att när jag ska kratsa hovarna på en häst ovsett om jag har hanterat den tidigare eller inte så håller jag handen i höjd med hästens knä och väntar på att h*n ska lyfta benet själv.
Hittils har jag inte stött på en enda häst som inte lyft alla fyra benen själva hur snällt som helst oavsett hur enkla eller besvärliga dom sägs vara att lyfta benen på.
Finns det fler med samma erfarenhet eller har jag haft en otrolig tur med alla dom hästar jag har haft att göra med:confused:

Sv: kratsa hovarna

Det kan nog säkert bero på att du utgår ifrån att hästen ska lyfta benet, du tvekar inte och då lyfter hästen:)

Personligen kan jag väl inte skryta med den meriten:o Fick slåss i flera veckor innan jag lärt kallblodet att lyfta hovarna om man säger "hov", vilket han fortfarande inte gör om hovis ber honom:crazy:

har nog inte heller haft svårigheter med det om jag tänker efter...men förväntar mig alltid att dom ska lyfta,så det kan ju vara så att dom känner det!:idea:
Fast jag börjar högst upp på benet och drar med handen hela vägen till kotan och då kommer benet!:rofl:

hmmm har inte heller problem med att få upp hovarna inte med röst kommando kanske men tar uppifrån och drar ner med fingrarna mot hästens huvud med handflatan på baksidan av benet....ända ner funkar inte det brukar jag klappa lite på benet så brukar hon fatta.....

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
792
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 707
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 849
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 500

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka