Kratsa hovar på föl.

_moa_

Trådstartare
Jag har börjat vänja mitt föl vid att kratsa hovarna. Och allt funkar superbra :), förutom lite balans problem och en hel del kickar i början, men det finns ett problem att VARJE gång jag kommer till vänster fram så lägger sig rackarn ner. VARJE gång gör han det :D. Han verkar inte ha ont någon stanns. Får röra benet och han haltar inte... Inga gallor eller något konstigt. Han har kanske bara fått för sig en fix idé med att lägga sig ner och rulla runt och sen ligga kvar och se sur ut. :idea:

Hur ska man träna honom till att sluta lägga sig ner?
Visst det är ju jätte gulligt :love:och så nu att han gör som han gör, men det blir mindre kul när han blir större och när hovslgaren ska börja verka. :crazy: Då kan ju inte hästkraken bara falla ihop i gången. ;)

Testa att peta till honom i magen med fingret och säg NEJ!! Beröm när han står snällt.

Varför inte börja med den fossingen och lära honom ligga ner vid fotvård? Måste ju vara behändigt för hovisen senare! :D :rofl:

varför börjar du inte med den då?? Variera lite. Börja med de olika bak ibalnd och sådär ;)

Sen kan jag tala om att inte bara fölisar lägger sig ner när dom inte vill vara med längre eller vet vad de annars ska hitta på... Försök peta upp en 500kilos häst och säg nej när du ligger under honom :angel:

Okej jag har aldrig hamnat under, men varit bra nära faktiskt :crazy:

Skulle jag peta i magen skulle nog mitt finger gå av ;)... Men det är värt ett försök! Tack!

Haha jo exakt! Han är ju en liten shettis med så hovis tycker att dom små är jobbiga att sko ändå!

Men man får akta sig för fossingarna när dom flygger i luften (han rullar sig och ser hel nöjd ut!) :D

varför börjar du inte med den då?? Variera lite. Börja med de olika bak ibalnd och sådär
:o Det ska man ju kanske alltid göra, men jag börjar alltid med att kratsa höger fram...

Haha... Nej jag vet det med iofs. Mitt ardenner sto som jag hade på foder var väldigt jobbig att sko. Min pappa fick stå med foten på framknät (annars kickade hon så hovis flög i stallgången. Men då var ju problemet att hon kom på att om hon la all tygnd på just det framnbenet dom höll på med så kanske dom borde släppa! Hästen stod och la över all tyngd på det benet... Hon sjönk längre och längre ner till sist hängde hon i grimskaften hon satt fast i. Pappa och hovis höll emot för allt vad dom var värda. :rofl: Om man ändå hade haft med en kamera. (kan tillägga att jag vet att hon inte var rädd. Ponny bus i ögonen) Hon vägde väl drygt 800-900 kg då.

Mitt sto (mamma till fölis) brukar gå ner på knä bara när jag ska kratsa. Men aldrig när hovslagaren är här. (tur det kanske annars skulle han nog undra vad jag har för hästar)

När man börjar lyfta hovarna på ett föl bör man alltid vara två stycken. En som lyfter och en som håller i grimman/alt. under halsen/bringan och runt rumpan. Fölet är som du säger vingligt och behöver stödet. Att fölet lägger sig eller trillar kan både skrämma och skada fölet då du håller fast ett ben. Har man absolut ingen hjälp kan man ställa fölet mot en vägg istället. Det är troligt att fölet lägger sig just för att det är alldeles för svårt att balansera sig. Att det är just ett ben beror kanske på att du alltid gör benen i en viss ordning annars låter det lite problematiskt.
När du sedan lyfter fölets ben se till att lyfta runt under skenbenet. Håll inte runt benet och hårt utan lyft uppåt bara och inte för högt. Undvik att hålla runt kotled eller bara i hov. När fölet rör sig kan den då skada sig (om den sparkar eller stegrar). När du lyfter frambenet kan du ta ditt eget knä/ben framför fölets framben och stötta upp (du skall se att det går utmärkt då fölet är så litet). Då blir det svårare för fölet att stegra sig och gå framåt och du ger fölet lite extra stöd.
Hovvård av hovslagare bör du börja med så tidigt som möjligt. Så det är inte något du väntar med till senare. Hovslagaren kan fölisar och vet hur man gör. Om din häst behöver någon korrigering av hoven så är det nu det kan göras framgångsrikt, innan skelettet växer ihop klart. Så ta redan nu ut hovslagare.
Hälsning Maja

Ok... Gör ungefär så som du beskriver och vi är alltid två som gör hovarna på han (beror mycket på att man annars få förbannat ont i rumpan). Även om jag stöttar upp med knät så lägger sig hästen ner sen ändå (jag har då släppt ner foten).

Är mest rädd att jag ska skada honom. Det är nog ganska lätt att vrida till benet fel eftersom han "faller" emot mig.

Ska ringa hovslagaren eftersom hans fötter inte ser jätte fina ut, börjat att få sprickor :cry:. Men tror att han har semester just nu :(
Men hovslagaren var ute för 2-3 veckor sedan och då så trodde han att det inte behövde göras något med honom fören nästa gång dom skoddes.

Hur gammal är fölis?

Om den är ett par månader tycker jag du är sent ute. Börja lyfta benen redan dag 1-2 så brukar de inte hålla på med en massa dumheter.

Men om fölis är ett par månader så är det bara att lyssna till ovanstående. Peta med finger eller i värsta fall: klatscha till med handen på bogen och ha medhjälpare som håller i grimman och "drar" fölis upp.

Räcker det inte med ett finger så får du väl peta till honom med armbågen. :)

Jag började så fort stoet tillät. Sen hade vi ganska mycket problem med att leda utan att matte blev gul och blå och blev det bara någon gång i veckan.
Sen fick jag för mig att jag hade varit för mycket och hållt på med fölis så då släppte jag dom i 3-4 veckor.

Fölisen är 10 veckor...

Antagligen är jag nog bara sent ute :o

ha medhjälpare som håller i grimman och "drar" fölis upp.

Men han faller pladask med rumpan då... Har provat med det, men tillsist fick man ju släppa fölis när han hängde helt i grimman... Vågar ju heller inte riskera att han blir skadad eller rädd.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 124
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 760
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama