kräsen, vägrar äta med loppfrön...

N

Naggur

Min totto har förmodligen ätit sand...
Har försökt få i han loppfrö, men han vägrar äta maten om jag blandar i loppfröna.
Någon som har några tips på hur jag ska få i han dom???
 
Sv: kräsen, vägrar äta med loppfrön...

Naggur skrev:
Min totto har förmodligen ätit sand...
Har försökt få i han loppfrö, men han vägrar äta maten om jag blandar i loppfröna.
Någon som har några tips på hur jag ska få i han dom???

Ger du dem nu uppblötta? Prova i så fall att ge dem torra, slemmet kommer ändå när hästen tuggar på dem och när de kommer ner i magsystemet.

Jag slutade att blöta för det blev så "kleggigt" så nu får min torrt sedan en längre tid tillbaks och det fungerar lika bra, inga magproblem.
 
Sv: kräsen, vägrar äta med loppfrön...

provar både blöta och torra. har till och med provat spruta in dom i munnen på han men han spottar para ut... börjar bli desperat. vill ju inte att han ska få sandkolik:(
 
Sv: kräsen, vägrar äta med loppfrön...

Naggur skrev:
provar både blöta och torra. har till och med provat spruta in dom i munnen på han men han spottar para ut... börjar bli desperat. vill ju inte att han ska få sandkolik:(

Hmm, har du provat krossa dem eller att lägga dem i betfor direkt innan givan.

De är ju så små och lättgömda tycker man, så din häst är verkligen en finsmakare :d
 
Sv: kräsen, vägrar äta med loppfrön...

nej jag har inte krossat dom men dom är ju så otroligt små att de knappt gör någon skillnad. japp jag har blandat i betfor, men nej...
 
Sv: kräsen, vägrar äta med loppfrön...

putt

hoppas jag fått tips till imorgon förmiddag då jag åker ut till stallet.
natti natti. nu är jag trötter=)
 
Sv: kräsen, vägrar äta med loppfrön...

Naggur skrev:
nej jag har inte krossat dom men dom är ju så otroligt små att de knappt gör någon skillnad. japp jag har blandat i betfor, men nej...

Jo de är ju SMÅ och verkar ju totalt smaklösa, jag har inte vågat smaka på dem..

Mina tips är slut, han får väl vara utan, har den fått kolik tidigare? OM inte så ta inte ut problemen i förhand, man kan ju inte tvinga dem att äta det vi vill jämt.
 
Sv: kräsen, vägrar äta med loppfrön...

Han hade kolik för ett tag sen men do va det snö ute och det berodde förmodligen på att vi bytte foder. nu för några dagar sen så va han jättelös i magen å ville inte äta. så vi tvingade i han a-fil och så och det vart bättre. men han är inte helt bra och jag vill få ut skiten ur magen på han och ge honom loppfrö tills dom kommer bort ifrån vintehagen så det inte händer igen.
 
Sv: kräsen, vägrar äta med loppfrön...

Hej,
Har ett extrempetigt sto och jag håller med. Göm fröna i typ melass eller som jag i Chevinalen... hörde eller läste nån som sade att hästarna gärna pillar ut korna (loppfröna) för de påminner om sand?? De smakar inget men är klistriga så snart man får dem i munnen - gissa vem som testade och är glad att hon inte går i sandhage :smirk:
Hälsn, Lillemim
 
Sv: kräsen, vägrar äta med loppfrön...

Naggur skrev:
Han hade kolik för ett tag sen men do va det snö ute och det berodde förmodligen på att vi bytte foder. nu för några dagar sen så va han jättelös i magen å ville inte äta. så vi tvingade i han a-fil och så och det vart bättre. men han är inte helt bra och jag vill få ut skiten ur magen på han och ge honom loppfrö tills dom kommer bort ifrån vintehagen så det inte händer igen.

Då förstår jag...
 
Sv: kräsen, vägrar äta med loppfrön...

ta ett äpple dela det på mitten gör en grop i äpplet lägg det där o ge det till hästen. det är enda sättet att få i min häst medicin osv
 
Sv: kräsen, vägrar äta med loppfrön...

ett äpple kan nog funka. fast han ska ha typ 3 dl om dan så de blir massa äpplen. och han biter små tuggor av äpplet...
ska nog prova med äppelmos. de kanske funkar...
 
Sv: kräsen, vägrar äta med loppfrön...

Har du provat att blanda det med vetekli?? Blanda det i uppblöt vetekli precis innan du ger honom. Hästar brukar älska vetekli och det mesta brukar gå ner med det... Du kan ju prova att bara köra en förpackning i mataffären om du inte vill köpa en hel säck!
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst började äta Cushingsmedicin för några år sedan och de funkade fantastiskt bra, hon blev en unghäst igen! Nu har hon dock börjat...
Svar
5
· Visningar
431
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
344
Senast: screen
·
Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 279
Senast: Inte_Ung
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 588
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp