Kräsen ponny!

Lillstrumpa

Trådstartare
Hej!
Jag har en unghäst som är väldigt kräsen! Vi har bra värden på hösilaget men jag vill att hon ska äta sina grusmineraler också vilket jag inte lyckas med i dagsläget. Har testat att blanda med vetekli, betfor samt foderjäst, hon ratar allt! Speciellt betfor, det äckligaste hon vet.
Fodret bör vara med så lite socker och stärkelse som möjligt, samt bara till för att få i henne mineralerna.

Sv: Kräsen ponny!

Hrm... Knepig sits. De saker du räknat upp är vad jag använder till min häst för att få i honom äckliga smaker. Du skulle kunna prova med melassfri lusernpellets.

Kan det vara just dessa mineraler hon ratar? Hon kanske tycker om nån annan sort?

Njae hon hade pelleterade innan och det var också svårt att få i henne. Plus att jag inte vill ge pelleterat för sockret skull. Byta mineraler gör jag inte heller eftersom att dessa passar foderstaten:).
Melassfri lusern skulle jag kunna testa, det fick hon hos förra ägaren dock ratade hon det när jag försökte få i henne foderjäst pga dålig hårrem i våras innan jag köpte henne. Men värt ett försök.

Nu är kanske inte detta det bästa om det ska vara utan socker, men du hade ju provat med betfor så... Rivna morötter! Lite pyssel men blir lite blött och borde gå rätt bra att blanda ihop. Så gjorde jag med min kräsne tills hans lärt sig gilla kraftfoder. :)

Tack för tipset men jag har testat, hon är inte jätteglad i morötter. Konstiga ponnyn! Däremot tycker hon om äpplen och hästgodis m äppelsmak, men äpple känns lite surt för magen samt sockret då. :)

Jämfört med mängden socker du får i hö så ett litet äpple kan väl inte stjälpa ner hästen i avgrunden?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Habina
·
Foder & Strö Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och...
Svar
14
· Visningar
1 933
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama