KRÄSEN KATT, vad ska jag göra??

L

littlecat

Min katt är väldigt kräsen av sig när det gäller mat...

Hon har ätit Royal Canins torrfoder sedan hon var liten (hon är nu 9 månader) och förut försökte jag få i henne blötfoder. Jag envisades och satte och matade hon osv, men efter några månader gav jag upp.

Hon gillar inte människomat. Ost är okej, men hon lessnar fort på samma smaker (även kattgodis).

Ska även börja klickerträna henne, men eftersom hon inte har intresse för godis, ost, mat osv så är det jätte svårt att ge henne en belöning.

Vad ska jag göra för att få hennes intresse för mat?
 
Sv: KRÄSEN KATT, vad ska jag göra??

Jag har också en katt som är lite kräsen.

Hon är dock väldigt intresserad av till exempel rå köttfärs, rå kyckling etc. Hon äter även Mjau's "Sill i sås"
 
Sv: KRÄSEN KATT, vad ska jag göra??

Orsaken till att katten är "kräsen" har du i stycke två: Uppvuxen på RC torrfoder. ;)

Begreppet "RC-katter" är ju inte okänt direkt, de vill bara ha sitt knark och skiter i all annan mat. Vänj över katten på annat torrfoder, sedan kan du börja vänja henne vid blötmat och rått kött. Torrfoder är ingen nödvändighet. :)
 
Sv: KRÄSEN KATT, vad ska jag göra??

Orsaken till att katten är "kräsen" har du i stycke två: Uppvuxen på RC torrfoder. ;)

Begreppet "RC-katter" är ju inte okänt direkt, de vill bara ha sitt knark och skiter i all annan mat. Vänj över katten på annat torrfoder, sedan kan du börja vänja henne vid blötmat och rått kött. Torrfoder är ingen nödvändighet. :)

Kan det hjälpa att hon får "regelbundna" mattider?
 
Sv: KRÄSEN KATT, vad ska jag göra??

Regelbundna mattider kan vara nått, men jag tror faktiskt du måste få bort RC-maten i första hand. Vissa påstår att man kan svälta över katten på blötmat (dvs inte ge den nån annan mat, så den måste äta av blötmaten), men det är dumt och faktiskt ganska farligt för katten. Men testa som Reykur skriver, att vänja över henne på annat torrfoder först. Jag sitter själv med en RC-katt och den lilla nya slutade helt äta sin blötmat när hon fick RC Babycat. Så den tog jag bort direkt.
 

Liknande trådar

Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
461
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Hej allihop! Min vapendragare Zorro har hunnit bli 18 år och efter att ha gjort ett blodprov konstaterades det att han har njurproblem...
Svar
19
· Visningar
2 698
Senast: Jamienoble
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 133
Senast: Myrten
·
Katthälsa Jag och min sambo är totalt nybörjare på katt och fick hem en liten neva masquerade för några veckor sedan. Vi köpte samma mat som...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 406
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp