Kräsen katt -hur få henne att äta

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare oidipus
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 3 680
O

oidipus

Efter att ha läst lite inlägg här på buke så beslutade jag mig för att försöka få in min kattmadame lite burkmat. Hon har hitintills bara ätit Royal Canin torrfoder (är nu 3 år) men hon får lätt tendens till urinvägsinfektion och då har jag förstått att det är bra med blöt mat.
Sagt och gjort, i förrgår inhandlade jag 2 burkar MJAU (en kött och en fisk) men hitintills har hon bara luktat på maten(har bara ställt fram torrfodret under natten).
Det enda jag kan få i henne förutom torrfoder är mörkt bröd ev med smör på samt salladsblad, tonfisk har hon smakat nån gång men oftast vill hon inte ha... :crazy:
Hur ska jag göra??? :confused:

Sv: Kräsen katt -hur få henne att äta

Till min super kräsna katt serverar jag Specifics torrfoder som förebygger urinsten. Även han 3 år och urinvägsinflamation av RC, sen jag bytte foder har han ätit och inte haft urinvägsinflamation ännu. Han har ätit det under hela sommaren.

Gå till närmsta vetrinär där brukar man kunna få ett smakprov och även tips och råd.

Det kan behövas kreativitet. Tips är:

- värm maten
- blanda i tonfisk eller tonfiskspad
- krossa torrfoder och strö över maten
- handmata katten
- gör bollar av kattmaten och rulla dem i krossat torrfoder
- dra ner den dagliga ransonen torrfoder så att katten blir hungrig
- öppna kattens mun och stoppa in en liten bit mat, en del katter börjar nämligen äta bara de får känna smaken

Tack jag har lite att testa då alltså.

Accepterar alla katter ny mat eller måste man ge upp ibland???

Hmm.. Svårt. Vi fick ge våran lilla kattunge Pripps nån slags blandning med fil och droppa på nosen om han inte ville äta. Då skulle han vara tvungen att slicka av det och fick därmed smak på det. Min katt är också kräsen. Äter INGET annat än sina pulor (Royal Canin) Tror jag det heter! Hoppas du kommer på nått.
Lycka Till.
/Honungspuff :banana:

oidipus skrev:
Tack jag har lite att testa då alltså.

Accepterar alla katter ny mat eller måste man ge upp ibland???

En veterinär jag har kontakt med påstår att man kan få alla katter att äta det man vill bara man lägger ner tid och engagemang och givetvis har kreativitet och hjälp från andra.

Jag är benägen att hålla med. Sedan är det generellt sett lättare att få unga katter att acceptera ny mat.

Jag trodde aldrig att jag skulle få Geisha att äta något annat än torrfoder, men jag lyckades. Det tog tid dock.

Liknande trådar

Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
915
Senast: Krålus
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 374
Senast: Marvin
·
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 199
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns... 2
Svar
20
· Visningar
2 267
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Kastrering av tik - erfarenheter?