Kräsen dräktig häst!

totinonna

Trådstartare
Vad ska man göra om man har ett svårfött, kräset fullblod som är dräktigt?
Det enda foder jag får i henne är c a 2.5 kg hel havre, sojaprotein, mineraler samt cirka 1,5 dl olja. Hon har fri tillgång på hösilage (medelvärden) samt Luzernhack. Jag bedömer att hon får i sig cirka 8-9 kg hösilage samt max ett halvt kilo Luzernhack.
Jag har provat med både Hippo grow Alfa, vilket hon vägrar ha i maten samt att jag har provat med Dodson and Horrels Studbalancer för att få henne att äta mer koncentrerad mat då jag inte får i henne så mycket havre....Detta resulterar i att hon totalvägrar äta kraftfoder helt...
Hon ska föla nu i april och jag vill verkligen ha henne i gott hull inför fölning och kommande digivning.
Ska jag nöja mig med att ge henne så mycket havre jag får i henne samt sojaprotein, olja och mineraler därtill? Hon har dock sett ganska bra ut i hullet hittills men nu börjar ju fölet växa mer i magen och hennes protein och energibehov borde ju öka nu. Vet snart inte vad jag ska ta till för knep för att få i henne mer mat...:confused:
 
Sv: Kräsen dräktig häst!

Prova Kraffts avelsmusli, blanda med det andra du ger. Tror inte det finns en häst som inte äter det.
 
Sv: Kräsen dräktig häst!

Har provat det förut och det totalvägrade hon! Hon gillar inte müsli alls och inte heller pelleterat foder. Har provat med många olika sorter. Flera säger också att ingen häst brukar vägra äta Studbalancer men det gör denna kräsna hästen.... :crazy:
 
Sv: Kräsen dräktig häst!

Hon är lite kinkig även med olja men någon dl olja till kanske jag kan få i henne. Har fått mer förut men hon är svår då hon helt plötsligt kan få för sig att sluta äta det då också. Jag är ju lite rädd för att ge förmycket olja då ju hästen inte har någon gallblåsa....
 
Sv: Kräsen dräktig häst!

När hästen helt plötsligt slutar äta olja så är det oftast för att deras mage blivit lite för lös! De känner av sånt själv och slutar äta det som gör att magen inte mår bra. Så slutar hon äta det så ska du lyssna på hästen, då var det helt enkelt för mkt.

Vad är det för TS halt och värden på ditt hösilage?

Hon får ju ganska mkt protein, det kan ju vara så att hon rent av för för mkt protein och känner sig hyffsat mätt då. Prova att ge ett foder som har mer energi i och lägre kvot och se om du kanske kan få i mer av det??
 
Sv: Kräsen dräktig häst!

Ska jag nöja mig med att ge henne så mycket havre jag får i henne samt sojaprotein, olja och mineraler därtill?
Det är kul med kräsna hästar - eller inte... :grin:

Jag hade nog fortsatt med havre och soja - det är viktigare att hon äter alls än att hon äter "rätt". Det finns säkerligen bättre foderslag att få i henne men vill hon ändå inte ha dem så är de ju värdelösa.
 
Sv: Kräsen dräktig häst!

Jag vet inte,men ibland så upplever jag att en del försöker att "pyttsa på" sina dräktiga ston för mycket kraftfoder (säger inte att du gör det).Vet att det kan vara knepigt med just fullblod!Allt beror ju förstås på vad för kvalite det är på höet,men mitt sto som också har ca 2månader kvar äter 1kg av Granngårdens avelsfoder+betfor,uppdelat på 2mål ca 15kg hö.Hon är jättefin i hullet och välmusklad.När jag försökt att öka krafttfodret så har resultatet blivit att hon blivit "kinkig" och inte ätit ordentligt med hö heller!Likadant med ett tidigare sto jag hade.Om man har ett hö med bra värden så tror jag på fri tillgång där,men se till att mineral och vitaminbehov tillgodoses!Tilläggas bör att mitt sto är halvblod,ca170 i mankhöjd.Hoppas det löser sej,lycka till!
 
Sv: Kräsen dräktig häst!

Ja, jag känner lite så också........:crazy: Fullblodsskrälle!! Tacka vet jag mina matglada övriga hästar. Dom slukar allt med stor aptit!
 
Sv: Kräsen dräktig häst!

Jag använder Lympos avel/ung till min och blötlägger det
Uppskattas och hon har tagit sig fint på detta, är av den tunna svårföda fullblodstypen :(
 
Sv: Kräsen dräktig häst!

Skönt att din häst äter det. Min äter som sagt varken müslisorter eller pelleterat. Tyvärr så äter hon inte uppblött foder heller så det går inte att "lura" i henne något den vägen heller......Har idag återgått till hennes havre med sojamjöl, olja, lite riskli och mineraler. Nu åt hon upp hela ett kg havre i ett svep. Får nog tyvärr fortsätta med den dieten:crazy:
 
Sv: Kräsen dräktig häst!

Var glad att hon äter något alls!
Stallets avelsto åt knappt ensilaget förra dräktigheten.
Vi provade allt, flera olika sorters ensilage och hö men nej, hon åt bara några få kg.
Var inte förtjust i kraftfoder heller. Provade olika sorter men nej, inte gott!
Tunn var hon också, såg förfärlig ut, men fölet var friskt och fint och fick gott om mjölk.

Detta året äter hon allt med god aptit.
 
Sv: Kräsen dräktig häst!

Skönt att höra att det är fler hästar som är sådana. Ännu mer glädjande att höra att fölet mådde bra trots allt! =)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 155
Senast: Fetaost
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 624
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 482
Senast: Irival
·
Foder & Strö Har en häst som är väldigt svår att få upp i vikt och hon är heller inget matvrak. Hon är tunn och behöver få mer hull men hon tröttnar...
2
Svar
20
· Visningar
2 232
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp