Kraniosakral terapi

Sv: Kraniosakral terapi

jag vet en kille som håller på att ge Kraniosakral terapi. Han är väldigt populär och fullbokad, och man har rekommenderat honom till vår häst och det lär vara bättre än vanlig massage.
Men jag vet inte riktigt vad det är och hur behandlingen går till.
Är det samma sak som t.ex equiterapeutens jobb eller kiropraktorns?

Det är faktiskt ganska välkänt att manipulation av nacken (atlaskotan) ger en avslappnande effekt.. många gamla mästare inom ridkonsten (klassisk dressyr) sysslade med det. Jag tycker inte alls det låter konstigt på något vis om man vet vad tex lösgörande av muskulaturen runt atlas ger för effekt på hela hästens kropp inom ridningen. Jag skulle inte likställa det med varken equi eller kiropraktor dock.

Dock har jag ingen aning om vad en sådan gubbe gör och vilka effekter det ger.. men man kan bara testa och avgöra själv om man tycker det ger effekt eller ej.

Sv: Kraniosakral terapi

Har provat det här till min häst faktiskt då vi hade en tjej som behandlade många hästar i stallet och vi fick bra pris.
Kan inte förklara vad hon gör direkt, men visst var det någon typ av skillnad dock ingen jätte stor och jag upplevde att problemen kom tillbaka inom rätt kort tid på min häst.
Däremot är hon väldigt bra på att känna igenom lederna och hitta fel, pekade ut 4 leder på min kompis häst som vi klinikbesök mycket väl behövde behandlas, missade dock på min häst när han hade ont kotor och hovleder, men tyckte vid det tillfället att han var spänd i bogarna.
Kan tillägga att hon la ner mycket arbete runt korset på min häst vilket han verkade uppskatta och vart väldigt avspänd.

Känner dock att det ger lite för lite för min häst då han har för stora problem och att vi aldrig riktigt kom till grundproblemet som verkar sitta i nacken och vi har nu valt att prova annat tillsammans med veterinär som såklart undersökt först och behandlat

Liknande trådar

R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 331
Senast: Gunnar
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 828
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 399
Senast: Googlarn
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
980
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka