Krånglig vaktmästare!

Whoever

Trådstartare
Vi har bor på en gård med tillbyggda lägenheter inkl box. Det är fyra lägenheter samt tio boxar. Vi är mkt samarbetsvilligt och skötsamt gäng med den yngsta på 25 och den äldsta på 50. Men vi har fruktansvärda problem med han som har ansvaret på gården. Han är genuint otrevlig, har konstiga prioriteringar om vad som behöver göras. Samt far med osant skvaller om oss. Nu säger han att han ska köpa ut gården från fastihetsbolaget han jobbar för. Så nu vet vi varken ut eller in! Vad har vi som hyr box för rättigheter egentligen? Min sambo och jag är medlemmar i hyresgästföreningen men dom kanske inte kan hjälpa oss i just detta ärende. Kanske finns det något att läsa på nätet?

/Whoever

Sv: Krånglig vaktmästare!

om ni är medlem i hyresgästföreningen så kontakta dom, de kan hjälpa till med mycket,

Hyresgästföreningen kan gott få en uppringning. Kanske vet de mer? Kanske kan de ta reda på mer?

Annars kan man alltid ringa fastighetsbolaget och höra med dem, är fastigheten till salu? Kanske vill de boende köpa loss och omvandla till bostadsrättsförening?

Vilken typ av avtal har ni på stallplatsen?
Om ni har en egen box som är eran och sköter allt själv så lyder även den under hyreslagen. Fast inte som bostad utan som förvaringsutrymme. Detta medför att ni även på boxen kommer att få besittningsrätt om ni hyrt den en viss tid (tror det är nio månader).
Har ni avtal om uppstallning så att en del skötsel ingår och att stallägaren kan flytta runt hästarna till olika boxar. Då är ni inte varken hjälpta eller skyddade av hyreslagstiftningen utan då är det bara djruskyddslagstiftningen som gäller. Ni kan då bli uppsagda enligt vad som står i uppstallningsavtalet.

varför inte prata med fastighetsbolaget?

först och främst: har de tänkt att sälja? se till att vara trevliga, gå inte på för hårt, så att de tar hans sida. utan tala t ex om att ni är "bekymmrade". om ni har hyrt länge med dessa villkor så ska det inte vara alltfär lätt att slänga ut hästarna, och hyresgäster får väl definitivt inte sägas upp hur som helst vid ägarbyte?

Vi har ansvar för ALLT skötsel av djuren själva. Det vi egentligen är oroliga för är hans beteende. FÅR han bete sig hur som helst mot oss som blivande hyresvärd? Ett klockrent exempel på hans personlighet från förra sommaren: Han kommer upp till paddocken där jag har hoppträning. Och börjar hota med att han ska slänga ut mina kläder från tvättstugan om jag inte går och tar ut dom illa kvickt, då jag inte hade bokat någon tvättid! (Jag ber om ursäkt då jag vet med mig att jag har litet svårt att se siffror KAN ha bokat fel tid.) När det sen uppdagas att han tagit fel på datum och inte jag får jag inte en ursäkt!! Och sådär går han an, skäller och domderar..

Om ni hyr allt d v s lägenhet och stallplats så lyder ni solkklart under hyreslagstiftningen och har besittningsrätt på både box och lägenhet. Ingen hyresvärd kan slänga ut er. Dessutom kan ni få hjälp och stöd av hyresgästsföreningen.

Att sedan person som sköter det är allmänt olämplligt och otrevlig är en annan sak. Som ni kanske borde ta upp med den nuvarande ägaren istället. Som någon skrev innan så gör det på ett fint sätt. För annars är ju risken den att ni som hyresgäster mår så dåligt av hans uppförande att ni flyttar trots att det inte är ert fel och att ni egentligen trivs. Vilket i och för sig skulle göra att han stod utan hyresgäster.....

Ja. Det är ju redan ruljans på folket här. vi är ett kärngäng på 4 som envisas att vara kvar. Men resten stannar i högst ett halvår.. Jag personligen är inte så orolig för att bli vräkt. Men jag oroar mig hur han kommer att vara som hyresvärd, då han är förjävlig redan nu. Vi har börjat leta ny bostad redan nu, utifall att. Men Pållen får nog bo kvar ett tag till..

Prata med fastighetsägaren! Om fastighetsägaren får klart för sig hur vaktis beter sig (sprider sådan missämja att hyresgästerna flyttar), kanske vederbörande kan flytta vaktis.

Men har du pratat med ditt hyresbolag ? Du svarade aldrig på den frågan. Det är ju till dom du ska vända dig i första hand.

Det har väl diskuterats lite löst.. Men ingen vill egentligen ta tag i det, då man kanske får sota för det om vaktmästaren köper gården.

Det har väl diskuterats lite löst.. Men ingen vill egentligen ta tag i det, då man kanske får sota för det om vaktmästaren köper gården.

Men ursäkta, kan ni inte ombilda gården till bostadsrätt isåfall? Jag menar om gården är till salu, så har ni all chans i världen att göra den till en bostadsrättsförening.
Hyresgästerna har vid ett sådant fall förköpsrätten som reglerna nu gäller, vilket innebär att vaktmästarna kommer att bli eran anställda förutsatt att ni vill ha honom kvar.:devil:

Ja, det vore ett drömläge! Jag och sambon har skrapat trisslotter i den förhoppningen..

Ja, det vore ett drömläge! Jag och sambon har skrapat trisslotter i den förhoppningen..

Det behöver faktiskt inte bli så kostsamt, min 75-åriga gamla mor köpte sin lägenhet för ett par år sedan. Du må tro att det var liv på tanten, inte kunde väl en sån gammal människa ha råd med att köpa sin lägenhet? Och inte skulle hon få lån, sa hon.:D Men jag satte mig ner med alla pappir, och räknade åt henne. Och se där, plötligt hade hon en månads kostnad som låg 1700 kr lägre per månad än mot vad det kostade att hyra.

Då trodde inte tanten att hon skulle få några lån, joho då visst lånade banken ut slantar till moderskapet för inköpet av lägenheten. Så jag skulle inte se det som en omöjlighet, varför tar du inte och kollar upp det?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka