Krånglig unghäst....

E

El Karisma

Jag skulle vara i behov av goda råd från kunniga hästmänniskor!

Jag har ett arabsto född -04 som visar vissa griniga tendenser (öron bakåt vid utfodring, har också gett mig huvudbry när hon först skulle ledas, stretade emot och hoppade omkring, har nog blivit relativt foglig vid det här laget *PEPPAR PEPPAR*.... Är detta normalt eller har jag lyckats "köpa mig i påsen"?

Mitt sto har ett väldigt starkt psyke och är väldigt självständig. Hon är importerad för ett halvt år sedan.

Hur skall man bemöta en uppstudsig 1 årig häst? Hur brukar ni göra?

Hon har aldrig blivit slagen, nångång har jag hutat med knytnäven när jag fått nog av henne´och hennes konster! Så enligt min åsikt har hon ingen anledning att vara folkilsken... och ibland kan hon faktiskt vara riktigt gullig!! Nya människor försöker hon dock alltid utmana, vem som bestämmer å så...

Med hopp om många goda förslag..

Sv: Krånglig unghäst....

Jag tänker så här när jag hanterar unghästar:

Jag har en ram, innanför den ramen får brunte bete sig bäst den vill, dvs om jag tycker att den mest ser löjlig ut med sina bakåtstrukna öron, så skiter jag fullständigt i de beteendet. Jag ignorerar totalt hästens misstag och berömmer om den har gjort rätt. Den här ramen bestämmer man helt själv, så tänk till lite, vad kan accepteras och vad kan inte accepteras.

Kliver hästen utanför den här ramen, då bestaffas den, kännbart. Ett exempel skulle kunna vara om hästen försöker springa över mig, det ska göra ont om man försöker springa över mig.

Ledordet är ju naturligtvis konsekvens, du kan aldrig flytta ett beteende som varit innanför ramen till att helt plötsligt befinna sig utanför. Tex att den får nafsa tretton gånger och den fjortonde så får den en smocka. Därför är det jätteviktigt att du från ruta ett bestämmer dig för vad som är innanför och vad som är utanför.

Personligen så tycker jag att om hästen stretar när man leder, eller surar vid fodring skulle hamna innanför ram, mao total ignorans.

Liknande trådar

E
Träning Jag skulle vara i behov av goda råd från kunniga hästmänniskor! Jag har ett arabsto född -04 som visar vissa griniga tendenser (öron...
Svar
2
· Visningar
815
Senast: El Karisma
·
E
Avel Jag skulle vara i behov av goda råd från kunniga hästmänniskor! Jag har ett arabsto född -04 som visar vissa griniga tendenser (öron...
Svar
8
· Visningar
928
Senast: El Karisma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama