Krångelsto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare aenglah
  • Startdatum Startdatum
A

aenglah

Hej!

Jag har verkligen funderat febrilt. Tänkte kolla om någon har lite råd om mitt sto.

Veterinären var ute för att vaccinera. När han var där så tyckte jag att det kunde vara bra om han dräktighetsundersökte mitt sto då hon betett sig konstigt (hade funderingar på om hon var på väg i brunst).
Vid åsynen tyckte han att hon var dräktig men konstaterade sedan att han inte kunde känna någon fölis. Hon är ju i åttonde månaden så det borde ju ha känts rätt tydligt som jag förstått.

Hon ultraljudades på 25 dygnet och var då dräktig. Hämtade hem henne från hingsten på runt 50 dygnet.

Hon var dräktig med Fynt och skulel ha fölat runt 16 juni.

Nu var hon krånglig att få dräktig. Fick hippotrim 2ggr. Fick även något medel efter varje betäckning. Hon hade en gulkropp (heter det så?) så att vi fick spruta igång henne då. Vart väldigt glad att hon tog sig till slut. Tror det blev 3 gången gillt.

Nu undrar jag hur jag ska göra. Har pratat med en duktig veterinär som gav mig lite råd. Men vill höra lite vad era erfarenheter är.

Hon ser väldigt dräktig ut och beter sig som hon är dräktig. Så jag antar att hon är skendräktig.

Har hört att man kan spola igenom livmodern? När och hur görs det? Har fått en hippotrim kur på 10 dagar som man kan ge i förebyggande syfte. Är det bättre att ta bakterie prov innan? Vad kan man mer göra?

Mitt andra sto togs sig inte förräns säkert på 8 gången :D Eller hur var det Marie? Hon är hur som helst fortfarande dräktig så jag är glad över det iaf :)

Sv: Krångelsto

Behandla inte i förebyggande syfte, det är bättre att ta ett bakt-prov när hon kommer i brunst. Sen brukar det alltid räcka med 5 dagar Hippotrim, om det nu skulle vara såna bakterier som det rår på.
Det finns massor med olika behandlingsmetoder, men det måste den veterinär som kollar henne bestämma vilket som är lämpligt.

Som jag har förstått det måste hon komma i brunst för att man ska kunna ta ett bakterieprov.

Om hon nu är skendräktig så brukar de väl inte brunsta?
är jag då tvungen att spruta igång henne?

Skendräktighet är inget vanligt problem på ston, faktiskt. Tror mest att det är nåt mentalt på ägarna...:angel:
Låt henne brunsta en gång först, sen tar ni bakt-prov på nästa brunst så får du se vilka baselusker som krälar runt därinne.;)

Ta kontakt med en duktig seminvet så att du får henne ultraljudad så att man helt säkert kan utesluta en dräktighet (kan ju ibland vara stenfoster eller andra konstiga saker som inte känns som en vanlig dräktighet) och då ser man ju samtidigt om det är nån aktivitet i äggstockarna eller ej och utifrån det kan man sen avgöra vad den bästa behandlingen är.

Att bara slumpmässigt behandla med Hippotrim är ingen bra idé. Ett baktprov vill man ju ha och det måste som sagt var tas i brunst. Även sköljning måste göras i brunst. Men att bara spruta igång henne utan en u-ljudsundersökning först är inte att rekommendera.

Lycka till!

Ta ut en veterinär som tar ett blodprov på stoet för analys av östronsulfat. Detta är en mycket säker dräktighetsdiagnostik på ston så sent i dräktigheten. Visar också om fölet lever eller ej. Analyskostnaden är dessutom billig ca 230 kr + moms. Skickas till SLU, klinisk kemiska laboratoriet. Det är ju bra att vara helt säker på om stoet är dräktigt eller ej.

"Tror mest att det är nåt mentalt på ägarna". Pføy. :mad:

Det er sjelden, men det forekommer. Jeg hadde et sto som ble bedekket i 2001, og hun kom ikke i brunst igjen. Jeg var sikker på at hun var drektig, men ultralyd viste en livmoder som såg drektig ut utan at det fantes noe foster. Veterinæren konkluderte med at hun hadde tappat helt tidlig i drektigheten. Stoet kom ikke i brunst igjen den sesongen, selv om hun ble sprutad.

Neste sommer fikk hennes venninne føll, og det skendrektige og veldig føllsjuke stoet stoet forsøkte å stjele det. De to tantene kom til en slags enighet om å dele føllet, og føllet fikk mjølk av begge. Fin løsning, faktisk, selv om det var et styr å avvenne føllet fra två ston.

Liknande trådar

Hästvård Vår sto fölade för en vecka sedan och började i natten som var visa lite avvikande beteende genom att ligga ner mycket. Hon har även...
Svar
0
· Visningar
586
Senast: eldkyss
·
Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 450
Senast: Lyxzen
·
Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
8 485
Senast: em-pirre
·
Katthälsa Hejsan! Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det...
Svar
4
· Visningar
2 192
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross