WG_84

Trådstartare
Blir så besviken på folk :cry:

En kompis erbjöd mig att prova att betäcka med hennes hingst och jag tackade ja. I gengäld fick hon då betäcka sitt sto med min hingst, hennes sto tog sig tyvärr inte men mitt sto blev dräktigt.

Vi pratade då om att hon eventuellt kunde få betäcka med en annan av mina hingstar våren efter. När våren kom pratade vi om det men hon visste inte hur hon ville göra jag bad henne höra av sig. I mitten av juli valde vi att kastrera denna hingst av olika anledningar.

Nu drygt ett år efter får jag ett otrevligt mail samt en summa jag ska betala.

Kan man verkligen göra så? Hitta på en summa i efterhand?

Jag har reggat ponnyn som svensk ridponny med okänd härkomst då han ändå bara ska säljas till ridning och det var ett betydligt billigare alternativ.

Sv: Krångel

Väldigt dumt och omoget gjort tycker jag. :mad: Än är ju tyvärr inte den sista idioten född..

Skrev ni något kontrakt på betäckningarna eller är det ord mot ord som gällar? Jag tänkte på om du eventuellt tar till hjälp av advokat.

Tycker att det var märkligt att hon tar avgift ett år efteråt..? Hade ju i alla fall kunnat göra det när ditt sto konstaterades dräktigt.. Hitta på en egen summa som du anser att din hingsts bet. var värd, för hon använde ju honom trots allt - även om hennes sto inte tog sig! Rätt ska väll vara rätt? :angel: :D

Ni har bytt betäckning mot betäckning, inte levande föl mot levande föl.
Nej, jag tycker inte hon kan kräva pengar i efterhand.

Instämmer.

Om det dessutom var kompisen som tog initiativ till betäckning och sen inte kunde bestämma sig när hon blev erbjuden en annan hingst har hon verkligen fått rimliga chanser att få något för betäckningen som inte tog sig. Hon får acceptera att hon missat tillfället.

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 385
Avel Jag har inga egentliga planer på att betäcka, är bara nyfiken på hur det är så ingen behöver gå i taket :) Men jag kommer ihåg när...
Svar
12
· Visningar
2 544
Senast: Narcissa
·
Skola & Jobb Jag fick i mitten av maj reda på att en mycket intressant tjänst på företaget där en av mina vänner jobbar, skulle bli ledig. Min vän...
Svar
8
· Visningar
1 862
Senast: Mineur
·
Avel Jag har börjat fundera på om jag ska betäcka mitt sto igen nästa år. Har ju fått hingstråd av ASVH, tänkt själv och frågat många andra...
Svar
7
· Visningar
1 693
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka