Efterlyser alla bomlösexperter på hela buke, hjälp! Min eländiga medryttarhäst med alla sina utrustningskrångel får numera märken av sin Free Form. *suck* De har kommit av och till när jag varit ute och skrittat i skogen, men alltid varit rätt små. Ser ut ungefär som en väldigt liten människa ridit barbacka på hästen så pälsen blivit ruggad. Nu senast de dök upp tyckte jag "tredje gången gillt" och klippte ut ett till inlägg i liggunderlaget vi har i. Hästen hade nu ca 3,5cm hög kanal i padden! Döm av min förvåning när jag sitter av efter ett halvtimmespass på banan, mest skritt och lite trav och märkena är större än de var veckan innan av en timmes skrittande med ordentligt med rörelse i ryggen Vad gör man nu då?
Såhär ser paden ut i genomskärning just nu:
De gröna strecken är liggunderlag (ett jättebra liggunderlag som inte har säckat det minsta trots flitig användning)
Det blå strecket är grandeurinläggen som följde med
Det grå är tjock filtad ull som är fastsydd närmast hästen.
Sen oroar jag mig lite för hästen inte fortsatt bygga muskler i samma takt som i början. Efter första månaden med sadeln var ryggen helt oigenkännlig. Hon är numera mkt jämnare, hålen vid manken är borta, ryggen ser friskare ut osv. Men det känns som att det har stannat av nu. Hästen rids, tömkörs, longeras, löshoppas samt får bra mat och går i kuperad hage hela dagen.
Sen är inte sadeln speciellt ryttarvänlig, men vi har valt att bortse från det och tänkt att "bara hästen är nöjd så klarar vi oss". Men frågan är ju om det är värt besväret att krångla med den här sadeln?
Om vi ska byta modell står det mellan Trekker master dressyr och soft supreme dressyr. Hästen är överbyggd och har snålt med ryggmuskler, ska vi premiera kanal (tm) eller kort anläggningsyta(ss)?
Såhär placeras man när man rider. Det är svårt att sitta på insidan av låren, man sitter Högt över hästen och underskänkeln pressas utåt. Går hon dåligt puttar hon också sadeln framåt en liten bit.
Det här är vad vi har att sadla på. Bukig och överbyggd.
Sist kan tilläggas att jag väger dryga femti kilo och borde inte ens lämna märken barbacka
Snälla snälla snälla HJÄLP!
Såhär ser paden ut i genomskärning just nu:
De gröna strecken är liggunderlag (ett jättebra liggunderlag som inte har säckat det minsta trots flitig användning)
Det blå strecket är grandeurinläggen som följde med
Det grå är tjock filtad ull som är fastsydd närmast hästen.
Sen oroar jag mig lite för hästen inte fortsatt bygga muskler i samma takt som i början. Efter första månaden med sadeln var ryggen helt oigenkännlig. Hon är numera mkt jämnare, hålen vid manken är borta, ryggen ser friskare ut osv. Men det känns som att det har stannat av nu. Hästen rids, tömkörs, longeras, löshoppas samt får bra mat och går i kuperad hage hela dagen.
Sen är inte sadeln speciellt ryttarvänlig, men vi har valt att bortse från det och tänkt att "bara hästen är nöjd så klarar vi oss". Men frågan är ju om det är värt besväret att krångla med den här sadeln?
Om vi ska byta modell står det mellan Trekker master dressyr och soft supreme dressyr. Hästen är överbyggd och har snålt med ryggmuskler, ska vi premiera kanal (tm) eller kort anläggningsyta(ss)?
Såhär placeras man när man rider. Det är svårt att sitta på insidan av låren, man sitter Högt över hästen och underskänkeln pressas utåt. Går hon dåligt puttar hon också sadeln framåt en liten bit.
Det här är vad vi har att sadla på. Bukig och överbyggd.
Sist kan tilläggas att jag väger dryga femti kilo och borde inte ens lämna märken barbacka
Snälla snälla snälla HJÄLP!