Krampanfall eller kåtslag?

skuggi

Trådstartare
:p
Ok, min snart treåriga (sedan länge)kastrerade hane skrämde typ ihjäl mig nyss...

Jag sitter i soffan och han ligger här bredvid liksom ihoprullad på en gosig filt som vanligt. Så gör han typ som att han ligger med huvud och framände neråt i filten och rumpan upp, som han brukar göra när han städar nosen mot mattan osv.
Men så reagerar jag på att han liksom står så still.. och så ser jag att han liksom småkrampar(här infaller hjärtstillestånd och tår-fontän) :crazy:

Upptäcker att snoppen liksom är alldeles jättehård och "krampandet" verkar vara en liten typ av juck-rörelse, men inte alls sådär som när de juckar på ett ben eller så.
Hunden verkar "off" men inte typ medvetslös, snarare "väldigt upptagen".

Lyfter upp honom så att han står på frambenen och då står han kvar liksom som en ostkrok och fortsätter krampa. Han bara står så "en evighet" medan jag med gråten i halsen ringer vet. Medan jag pratar med dem och beskriver allt så står han bara sådär, släpper ner honom på golvet och då går han lite, fortfarande krum och "juckande".
Jag får en akuttid och börjar samla ihop alla grejorna medan hunden väntar i hallen.

Och så helt plötsligt är han som vanligt igen :confused:
Han verkar vakna till och sätter igång att ganska hårdhänt slicka snoppen lite, och sen var det liksom "jaha! vad kul, ska vi gå ut?:idea:"

Vi gick ut, han kissade lite, verkar helt som vanligt. Ringer vet som tycker att vi avvaktar tillsvidare. Hon sa att hanhundar "kan få sådär, typ fastna" men hon hade inte hört om kastrater som fått det.

Så, vad säger buke? Någon som hört om något liknande?

Han är inte en hund som håller på och juckar på allt och alla, men unga hanhunden här hemma blir påjuckad lite då och då. I övrigt är han väldigt kastrerad, verkar inte bry sig om löptikar och att skvätta överallt.

Sv: Krampanfall eller kåtslag?

Kastrerade hanhundar kan tom para och fastna - inte alls ovanligt:)

Låter som grabben hade en mysig dröm och helt enkelt "parade" i luften

Med (förklarliga) undantag av den stela snoppen så var det där en exakt beskrivning av min förra hunds epilepsianfall. Hon fick fyra eller fem sådana anfall sammanlagt från det att hon tio år, så de kom väldigt glest och vi medicinerade inte. Någon orsak kunde inte hittas.

Första gången det inträffade satt vi på tåget på väg till jobbet. Jag hade märkt att hon inte riktigt kunde slappna av och jag vet att jag tänkte att hon kanske hade ont i magen. Helt plötsligt blev hon spänd och orolig och ville ner från mitt knä. Väl på golvet tog hon några stapplande steg med väldigt krökt rygg (jag trodde först att hon var enormt skitnödig och funderade hur jag skulle göra med tanke på att vi befann oss på ett tåg). Därefter blev hela hon stel som en pinne, varje muskel var spänd till max och hon var helt "off", vaken men inte kontaktbar. Efter någon halvminut var det över och hon stod upp hela tiden.

:o

tja, det var typ så det såg ut som.. :p

Hade ingen aning om att kastrater kunde få så, stackaren, här har han det mysigt på gosiga filten, och så blir matte alldeles galen och börjar slita runt honom :rofl::angel:

För han var liksom inte "stel som en pinne" i hela kroppen, och det var inte riktigt ryckningar, främst eftersom det bara var vissa muskler som var inblandade. Övriga kroppen kändes "normal".

Tusen tack, buke kan vara bäst ibland :bow:

(pinsamt om man åkt in på akuttid och fått diagnosen våt dröm.. + överspänd matte :angel::o)

Jag beskrev nog inte så bra, för som du beskrev det var han inte alls. Även om min första tanke var EP. Och på en så ung hund, med alla fel han redan har.. jag trodde att jag kanske skulle få åka hem med tomt koppel där en stund... :cry:

:o

(pinsamt om man åkt in på akuttid och fått diagnosen våt dröm.. + överspänd matte :angel::o)

Hihi - du kanske fått besöket gratis då dom fått lite kul där;)

Har en bekant med en flat, som kastrerades som väldigt ung (före året) - men han måste hållas borta från höglöptikar, för annars bestiger han dom direkt och får till det med häng och allt.

Inte första kastraten som är så, men oftast brukar dom inte bli det om dom kastreras som unga - men denne herre vill ha kvar det roliga trots att han bara skjuter lösa skott:D

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 872
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 908
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
5 498
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka