Krämer för Keratosis pilaris(/knottror/plitor på främst armarna)

Rosett

Trådstartare
Vet inte om detta tagits upp i hudvårdstråden, den är så bred så tänkte detta kunde få en egen tråd för det är säkert många som har Keratosis pilaris.

Undrar hur/vad ni gör för att minska på plitorna?
Några tips om krämer man kan använda?

Hittade en lista över krämer och undrar om nån provat dem och isf vad ni tyckte om dem?

Listan:
Ida Warg Vitalizing body enzyme peel
Canoderm
M Picault Amazing effortless body peel mask
CeraVe Sa smoothing cream
Smoothie body exfoliating kit från Medik8

Vet inte om detta tagits upp i hudvårdstråden, den är så bred så tänkte detta kunde få en egen tråd för det är säkert många som har Keratosis pilaris.

Hittade en lista över krämer och undrar om nån provat dem och isf vad ni tyckte om dem?

Listan:
Canoderm
Jag använder Paulas choice 2% BHA body spot exfoliator. Tycker den funkar bra.

Listan:
Canoderm
Tycker det fungerar lite att gnugga med handduken när man duschat, innan kräm. Men jag har inte sköljmedel och torktumlar inte handdukar. (när jag gör det ofta har jag typ inga knottror, om det sedan är dessa pilaris eller ej vet jag inte)

Jag tycker att all form av peeling funkar bra på mig. Varierar mellan duschsvamp, body scrub och BHA-syra. Och sen smörja med lotion efteråt.

Tycker det fungerar lite att gnugga med handduken när man duschat, innan kräm. Men jag har inte sköljmedel och torktumlar inte handdukar. (när jag gör det ofta har jag typ inga knottror, om det sedan är dessa pilaris eller ej vet jag inte)

Jag tycker att all form av peeling funkar bra på mig. Varierar mellan duschsvamp, body scrub och BHA-syra. Och sen smörja med lotion efteråt.
I artikeln (har inte kvar länken) stod det att man inte ska peela med något strävt för det skadar huden, typ. Men om det funkar för er så. Jag tycker inte det hjälper att skrubba med duschsvampen.

Listan:
Canoderm

Jag använder Paula's Choice Skin Perfecting 2% BHA Liquid Exfoliant. Den har funkat jättebra för att få bort knottrorna på överdelen av bröstet/nyckelbenen.

I artikeln (har inte kvar länken) stod det att man inte ska peela med något strävt för det skadar huden, typ. Men om det funkar för er så. Jag tycker inte det hjälper att skrubba med duschsvampen.
Det beror säkert på hur mycket man skrubbar 😅 jag har använt vanlig body scrub med små korn i, tror inte det har skadat huden.

Tack för tips!
Är dessa olika men med ungefär samma verkan?

Det är samma aktiva ingrediens. :)

Jag använder cerave SA smoothing cleanser varvat med the ordinary - glycolic acid exfoliating toner. Sen en body lotion från cetaphil, men det är samma som jag använder till hela kroppen och inget tänkt ut just för det här problemet.

Jag har problem med keratosis pilaris. Så pass att hudläkare tagit flera biopsier och misstänkt allvarlig hudsjukdom.
Har inte hittat en hudvårdsrutin som löser problemet helt men en som gör synlig skillnad

Min hud blir mycket värre om jag använder fysisk exfoliering iform av skrubb, typ socker- eller saltskrubb. För mig funkar det bättre med en skrubbhandske i siden (inte syntetiskt material) 1-2 ggr/v i duschen.
Använder kemisk exfoliering iform av AHA/BHA/PHA-syra, retinol eller urea i duschgel, serum eller lotion ca. 2-5 ggr/v beroende på styrka och vilka andra produkter jag använder på huden.
Använder hudlotion varje dag, helst 2 ggr/dag.

Produkter jag testat och tycker gör skillnad:
Fysisk exfoliering:
Exfolieringshandske Ame Pure So Silky Mitt*

Kemisk exfoliering:
Niche Beauty Lab Acnemy Zitbody Clarifying Body Wash
Glycolic + Tranexamic 11% Body Exfoliator*
The Ordinary Glycolic Acid 7%
Paulas Choice 2% BHA Body Spot Exfoliant
Nacomi Next Level Dermo Retinol Body Cream

Hudlotion:
Eucerin UreaRepair Plus 10% Urea Lotion*
Calmuril (10% urea, 5% AHA)
Aveeno Skin Relief Moisturising Lotion

*använder jag precis nu

Har testat Cerave Smoothing Cream och Canoderm men tycker personligen inte om deras respektive formula, går inte in i huden och inte så återfuktande tycker jag

Det står att mild peeling kan hjälpa men att man inte ska skrubba så man får utslag. Jag tänker mig att en handduk som inte är superfluffig på våt hud är ju mycket mindre sträv än tex en sak som är gjord för peeling med ngt skal, socker, salt eller liknande i, eller en pimpsten eller ngt. Speciellt som man inte skrubbar ihjäl sig utan typ bara är noga med att torka området med handduken istället för att bara linda in sig i handduken och en gång räcker inte utan ngn gång i veckan.

Men helt ärligt har jag inte sökt på internet och sedan testat, jag har bara upptäckt att det fungerar mycket bra för att få bort det, om man gör det regelbundet, det försvinner inte på en gång. Om jag inte gör så har jag en tendens att pilla bort hårda knottror och få typ sår istället. Men folk har säkert olika typer av knottror. Mina har inte varit hos läkare eller varit ett problem direkt utom då att jag pillat av dem och fått sår.

Duschsvamp är inte ngt jag direkt stött på, så jag vet inte exakt vad det skulle innebära. Sadelrengöringssvamp skulle tex inte få effekten jag är ute efter :) En sådan där duschgurksvamp eller vad det heter tror jag skulle vara strävare än handduken när man torkar av sig.

Senast ändrad:
Är på 13e dagen med The Ordinary Glycolic Acid 7% en gång/dag och det är ingen skillnad. Kanske t.o.m. lite mer ojämnt på överarmarna.
Hur länge kan det ta innan det blir bättre?
Eller bör jag prova nån annan peeling?

Just nu känns det slätare men det kan bero på att jag tvättade med skrubbsidan av svampen och hade på syran ovan när jag torkat mig.

Är på 13e dagen med The Ordinary Glycolic Acid 7% en gång/dag och det är ingen skillnad. Kanske t.o.m. lite mer ojämnt på överarmarna.
Hur länge kan det ta innan det blir bättre?
Eller bör jag prova nån annan peeling?

Just nu känns det slätare men det kan bero på att jag tvättade med skrubbsidan av svampen och hade på syran ovan när jag torkat mig.
Det tar flera månader av regelbundet användande innan jag ser något som helst resultat.
Som allra tidigast skulle jag nog säga minst 6 veckor, är väl ungefär den tid det tar för yttersta hudlagret att förnyas

Vad har du för hudlotion efteråt?

Det tar flera månader av regelbundet användande innan jag ser något som helst resultat.
Som allra tidigast skulle jag nog säga minst 6 veckor, är väl ungefär den tid det tar för yttersta hudlagret att förnyas

Vad har du för hudlotion efteråt?
Tack för ditt svar!

Ingen lotion efter, måste man ha det? Jag är orolig för att kombinationer ska ge överkänslighet.
De lotioner jag har hemma är Hjärtats som jag tror är parfymfri, och Eucerin Urea Repair 10% Urea Intensive Moisturising Lotion. Den senare har jag inte provat än.

Tack för ditt svar!

Ingen lotion efter, måste man ha det? Jag är orolig för att kombinationer ska ge överkänslighet.
De lotioner jag har hemma är Hjärtats som jag tror är parfymfri, och Eucerin Urea Repair 10% Urea Intensive Moisturising Lotion. Den senare har jag inte provat än.
Du ska absolut ha lotion efter! Exfoliering kan vara uttorkande och KP blir gärna försämrat om huden är torr.
Min hudläkare rekommenderar att smörja huden minst en gång om dagen, gärna två.

Jag tycker Eucerin Urea Intensive Moisturising Lotion är toppenbra men jag hade nog inte använt AHA-toner varje dag om jag använder den som daglig lotion. Karbamin är också exfolierande.

Du ska absolut ha lotion efter! Exfoliering kan vara uttorkande och KP blir gärna försämrat om huden är torr.
Min hudläkare rekommenderar att smörja huden minst en gång om dagen, gärna två.

Jag tycker Eucerin Urea Intensive Moisturising Lotion är toppenbra men jag hade nog inte använt AHA-toner varje dag om jag använder den som daglig lotion. Karbamin är också exfolierande.
Jag kan ju prova använda Hjärtats lotion som min hy är van vid. 🤔 Fast jag tror det är karbamid i den, (var det karbamid du menade?)

Jag kan ju prova använda Hjärtats lotion som min hy är van vid. 🤔 Fast jag tror det är karbamid i den, (var det karbamid du menade?)
Ja precis, karbamid! Det slank dit ett n i stället 😅
För mig syns bäst resultat när huden är ordentligt återfuktad först och främst och att gradvis öka användningen av exfolierande produkt. Jag brukar använda enbart återfuktande lotion 1-3 ggr/vecka beroende på hur torr jag är och hur van min hud är med exfolieringen.
Men vi är ju alla så olika med vad som funkar bäst!

Jag (som har känslig hud och kp) använder miniderm.
Min hud tål inte kemisk exfoliering då bra så bra så undviker det men blir nästan knotterfri med mjuk dushhandske och mycket (!) insmörjning med ovan. Än bättre på sommaren när huden får sol på sig och det inte är så torrt i luften.

Tack för ditt svar!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka