Kräkts blod - boka läkartid?

Dentaku

Trådstartare
Ej lämplig läsning för emetofober...

Natten till igår blev jag rejält magsjuk, av varianten ”jag skulle boka nödslakt åt mig om jag bara orkade”. Under dagen fick jag i mig en del vätska och mådde lite bättre(förutom att jag hade ont i hela kroppen) men sedan kräktes jag igen på kvällen och då kom det även färskt blod. Idag är jag lite piggare men har magont och är rätt sliten.
Kan blodet helt enkelt ha berott på att det var något litet blodkärl som brast eller är det något som måste kollas upp?

@Dentaku Ja något kärl har ju brustit någonstans, annars skulle inte blodet kommit ut.
Om du kräktes våldsamt och/eller flera gånger innan och inte har upprepade blodiga kräkningar så hade jag inte sökt vård.

@Modest
Tänkte mest om man behöver kolla upp om det finns magsår. En av mina förädrar har haft det vid ett par tillfällen men då rörde det sig iofs om mer blod. Det känns rätt lugnt att avvakta, mao. :)

När jag var gravid och kräktes mycket så kräktes jag blod någon gång, troligen något litet blodkärl som gått sönder var svaret jag fick då. :)
Men det var inte så mycket blod och det lugnade ner sig.

Hoppas det inte är någon fara för dig, krya på dig!

Natten till igår blev jag rejält magsjuk, av varianten ”jag skulle boka nödslakt åt mig om jag bara orkade”. Under dagen fick jag i mig en del vätska och mådde lite bättre(förutom att jag hade ont i hela kroppen) men sedan kräktes jag igen på kvällen och då kom det även färskt blod. Idag är jag lite piggare men har magont och är rätt sliten.
Kan blodet helt enkelt ha berott på att det var något litet blodkärl som brast eller är det något som måste kollas upp?
Inga vettiga svar men...
:heart :heart :heart

Inte i samband med magsjuka. Om du skulle ha ett magsår så lär ju problemen fortsätta framöver, fr a med smärta efter måltid osv :)

Jag tänker också att det verkar otroligt att man har ett magsår utan några symtom från det?

Låter som ett blodkärl @Dentaku Om det inte upprepas lär det vara lugnt att avvakta. Krya på dig hursomhelst :heart

Men fy din stackare :( Hoppas du kryar på dig snabbt :heart

Jag håller med flera ovanstående, en enstaka händelse med blod när man kräkts ordentligt hade jag inte sökt för utan avvaktat :)

Kräks man blod brukar det vara ett ytligt blodkärl som gått sönder och det är oftast ingen fara. Har man blödande magsår ser spyan ut som kaffesump ungefär. Då ska man åka in.

Tänkte precis skriva samma som Tinywiny.

Är det magsår så är blodet mörkt.
Om blodet är rött så brukar det vara något "på vägen" som blöder.
Själv har jag kräkts blod av rejält näsblod. Det var också ganska rött. Något mörkare än det som kom ur näsan bara, troligen för att det varit nedåt magsäcken och vänt...

Hade inte sökt vård om det inte hänt fler gånger.

Kräks man blod brukar det vara ett ytligt blodkärl som gått sönder och det är oftast ingen fara. Har man blödande magsår ser spyan ut som kaffesump ungefär. Då ska man åka in.

Man kan även kräkas rött och färskt blod av ett magsår, det beror på dels hur mycket/snabbt det blöder och hur länge blodet varit i magsäcken innan det kommer upp.

Små mängder/strimmor med blod i samband med många eller kraftiga kräkningar beror ofta på en mindre skada i magsäckens övre del, "Mallory-Weiss-blödning" och kanske inte behöver någon särskild åtgärd, men kräks man mer blod nästa gång ska man absolut söka hjälp, det kan blöda rejält!

Vi ser varje vecka patienter som inte har några symtom av sitt blödande magsår, söker pga trötthet/andfåddhet och visar sig ha ett Hb på typ 65. :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka