Kräkreflexen hos tandläkare

Be om en eftermiddagstid, fråga om ev bedövning (vi har ett man får gurgla med), försök slappna av med tungan (och resten av kroppen), andas genom näsan, har de en riktpinne på hållaren som de sätter röntgenfilmen/sensorn på fråga om du får hålla i den medan de tar bilden.
Går det att köpa bedövningen någonstans som man kan gurgla med?
 
Jag tror jag försöker andas genom munnen. Jag andas vanligtvis inte alls i sånna situationer, så jag får påminna mig. Ska testa näsan hemma, för morgonborstningen är oftast jobbigast av samma anledning.

Min tunga är inte så väluppfostrad :cool:

Bra idé att träna innan. Både näsandning med öppen mun och avslappning i tungan kan vara trixigt att få till i början men går jättebra bara man hittar knapparna. En tips för tungan är att vispa runt med den rejält i munnen i ett par minuter först (ja, man ser ut som om man har tappat det fullständigt) - en trött muskel har lättare att slappna av.
 
Jag har oxå problem med kräkreflex. Går i perioder och dåliga perioder måste jag borsta tänderna före frukost annars har jag ingen frukost kvar. Alltid lättare att borsta tänder senare på dagen.

Att andas genom näsan har gjort otroligt stor skillnad för mig. För mig krävdes det väldigt lite träning att kunna andas genom näsan när munnen är öppen, faktiskt inte så svårt. Jag röntgar visdomständer vid varje tandläkarbesök och det går bra tack vare näsandning.

Så mina tips är: ta en eftermidagstid och framförallt träna dig på att andas genom näsan.
 
Går det att köpa bedövningen någonstans som man kan gurgla med?
Receptbelagd med den heter Andolex, brukar förskrivas av läkare vid tex blåsor i munnen eller för den delen halsont har jag också hört.
Inom tandvården använder vi den som milt bedövande för att minska kräkreflexer.
 
Receptbelagd med den heter Andolex, brukar förskrivas av läkare vid tex blåsor i munnen eller för den delen halsont har jag också hört.
Inom tandvården använder vi den som milt bedövande för att minska kräkreflexer.

Receptbelagd med den heter Andolex, brukar förskrivas av läkare vid tex blåsor i munnen eller för den delen halsont har jag också hört.
Inom tandvården använder vi den som milt bedövande för att minska kräkreflexer.
Tack! Känner du till några andra saker som motverkar kräkreflexen?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 158
Senast: Sesca
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 789
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 948
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 341
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp