Kräkpiller under ögonlocket?

Rosett

Trådstartare
Kollar på dr Pol på Nat Geo. Det kom in en hund som fått i sig människomedicin och för att den skulle kräkas satte veterinären ett piller under ögonlocket på hunden. :cautious:
Nån som varit med om det? Gör man så i Sverige?

Kollar på dr Pol på Nat Geo. Det kom in en hund som fått i sig människomedicin och för att den skulle kräkas satte veterinären ett piller under ögonlocket på hunden. :cautious:
Aldrig hört talas om, trodde det var injektioner? 🤔

Det finns nu ögondroppar som framkallar kräkning men även det gamla läkemedlet som normalt ges med spruta fungerar att droppa i ögat (men är inte godkänt till det) och sedan skölja.

Det fanns Apomorfin i tablettform förut som man kunde lägga under nedre ögonlocket så att det togs upp av slemhinnan. Blev dock väldigt irriterat i slemhinnan/ögat efteråt har jag förstått.
Numera ges droppar (Clevor) eller injektion med apomorfin eller annat kräkframkallande preparat.
I vissa länder finns det kanske bara tabletter och då har man inget val. Alla läkemedel är inte registrerade i alla länder :)

Liknande trådar

Hundhälsa hej! Jag har en bekant som har en 9årig hund. i början på sommaren opererades hon för tumörer i juvrer och ingen biopsi togs. några...
Svar
10
· Visningar
905
Senast: cassina
·
Hundhälsa Längesen jag var inloggad här, men nu behöver jag höra från kunniga hundmänniskor. Min 11-åriga hund fick för två veckor sedan dra ut...
Svar
3
· Visningar
623
Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 210
Hundhälsa Helt klart största nackdelen med hundägandet är ju sjukdomar/skador på våra hundar. För en hundägare som dessutom ska använda hunden...
Svar
3
· Visningar
314
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31