Kräkpiller under ögonlocket?

Rosett

Trådstartare
Kollar på dr Pol på Nat Geo. Det kom in en hund som fått i sig människomedicin och för att den skulle kräkas satte veterinären ett piller under ögonlocket på hunden. :cautious:
Nån som varit med om det? Gör man så i Sverige?

Kollar på dr Pol på Nat Geo. Det kom in en hund som fått i sig människomedicin och för att den skulle kräkas satte veterinären ett piller under ögonlocket på hunden. :cautious:
Aldrig hört talas om, trodde det var injektioner? 🤔

Det finns nu ögondroppar som framkallar kräkning men även det gamla läkemedlet som normalt ges med spruta fungerar att droppa i ögat (men är inte godkänt till det) och sedan skölja.

Det fanns Apomorfin i tablettform förut som man kunde lägga under nedre ögonlocket så att det togs upp av slemhinnan. Blev dock väldigt irriterat i slemhinnan/ögat efteråt har jag förstått.
Numera ges droppar (Clevor) eller injektion med apomorfin eller annat kräkframkallande preparat.
I vissa länder finns det kanske bara tabletter och då har man inget val. Alla läkemedel är inte registrerade i alla länder :)

Liknande trådar

Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 014
Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
9
· Visningar
881
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
461
Senast: Jeps
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 531
Senast: Tuggben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattträd/klösmöbel
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Annonsera mera hundar 2