Kräkningar efter kastrering?

Anna_Lillen

Trådstartare
Våran katt kastrerades i tisdags, hon mådde jättebra efter och var precis som vanligt. Såret ser jättefint ut och sitter på sidan av magen. Men hon har kräkts ett antal gånger efter, något hon har gjort en gång tidigare under det året vi har haft henne. Kan det ha något med kastreringen att göra? Igår och idag är hon även lite slö och sådär. Hon är en katt som annars klättrar på väggarna. Visst att dom kan blir lugnare efter en kastrering men det tar väl inte två dagar? Vad kan det annars vara?

Sv: Kräkningar efter kastrering?

Det är inte alls ovanligt att katter kräks efter de har legat i narkos. De brukar även vara slöa alldeles efter.

Jo men det här är ju 2-3dagar efter. Vi hämtade henne en timme efter operationen och då var hon jättepigg och helt som vanligt. Läste en annan tråd här om katter som varit slöa osv och det kommer jag ihåg att våra katter som vi kastrerade för 10år sen också var. Men eftersom hon inte var så då så känns det konsitgt om det har kommit så pass långt efteråt...:crazy:

Man ska tänka på att en kastrering på en honkatt ändå är en buköppning så katten är ju öm i magen några dagar efter kastreringen och är man öm i magen påverkar det hela allmäntillståndet. Sedan är katter precis som människor olika, det som tar hårt på en katt kan en annan katt ta hur lätt som helst.

Jo det är klart...såret sitter ju på sidan av magen, han har gått in mellan musklerna just för att katten ska slippa ha så ont efter

De kan få ökad smärta när såret börjar läka, och kan kräkas då. Så det är inget ovanligt. Så länge kattens allmäntillstånd inte sänks o hålls nersänkt länge, och den slutar äta o dricka, samt gå på lådan, så behöver du inte vara så orolig. Men om ovanstående händer måste du kontakta vetten igen såklart.

men det är nog ingen fara. :)

kl
Verkar lite långt efteråt för att bero på narkosen.
Ser såret fint ut? Visst kan det vara lite svullet normalt, men det ska inte vara illrött eller varigt.
Hur ofta kräks katten, när? Strax efter hon ätit eller lite närsom helst?
Om hon äter, dricker, kissar, inte har feber eller sårinfektion behöver du nog inte oroa dig, men håll henne under extra noga uppsikt..

Nej såret ser jättefint ut! Hon äter sämre än normalt, annars vill hon jämt ha mat så fort man går ut i köket men nu ligger hon bara kvar i korgen. Igår kräktes hon på eftermiddagen/kvällen, inatt o på morgonen...nu hade hon inte ätit dom timmar jag varit på jobbet :crazy: får väl avvakta och se...

Ja, eftersom allmäntillståndet är försämrat så bör du vara uppmärksam. Då kan det vara nån infektion eller nåt på gång. Kanske så långt in att den inte syns. Blir hon sämre så ring o kolla med veterinär.

Hon är sydd innifrån eller hur man ska förklara...kan det göra någon skillnad att man då inte ser? :crazy: nu har hon kräkts igen...

De sys i två lager, innerhuden med tråd som löser upp sig, och sen är det olika på ytterhuden. Min syddes med nån slags ståltråd som jag fick åka o ta bort....
Det som händer innanför där, kan ju vara vad som helst. Jag tycker du i alla fall ska ringa en veterinär eftersom hon fortfarande kräks. Ju tidigare en infektion upptäcks, desto större chans att klara kattens liv. :( det kan gå riktigt illa om infektionen sprider sig till organen.

Ring o fråga..... o tycker de att du ska komma in, så åka in mer henne.

Jag tror Anna menar att såret är sytt intrakutant så inga stygn syns på utsidan, man behöver då inte ha ngn tratt på katten efter op.
Man ser ändå om såret blir infekterat.
Om katten är fortsatt slö idag och fortsätter kräkas börjar det bli dags att kontakta vet tycker jag..

Aha, hängde inte med på det :crazy: Det har jag klurat på... hur sjutton kan de sy så? Alltså, jag menar, hur gör de??

Aha, hängde inte med på det :crazy: Det har jag klurat på... hur sjutton kan de sy så? Alltså, jag menar, hur gör de??

Man tar tag åt andra hållet, dvs i vanliga fall syr man ju "upp och ner" genom huden, intrakutant syr man "fram och tillbaka" som en orm, liksom så tråden stannar inne i huden varje tag, in i mitten, ut i mitten lite längre bort..
Svårt att förklara utan bild, men jag hoppas du fattar :)

Ok, jag fattar, men den sista snutten då? Det sista stygnet, de måste ju dra åt och sen ska tråden försvinna in där då :confused: Hur sjutton gör de knutarna på insidan? :confused:
Prosit är inte så där jättehaj på veterinärprylar :rofl:

Ok, jag fattar, men den sista snutten då? Det sista stygnet, de måste ju dra åt och sen ska tråden försvinna in där då :confused: Hur sjutton gör de knutarna på insidan? :confused:
Prosit är inte så där jättehaj på veterinärprylar :rofl:

Man knyter liksom underifrån så att knuten försvinner ner när man drar åt, lite teknik på det där måste jag säga..

Inte utan att man blir impad av deras skicklighet! :eek:

Hur är det med kissen nu Anna_Lillen??

Precis så är hon sydd! Bra förklaring som inte jag klarade av att formulera bara :D

Jo vi har ringt till vet och dom trodde inte det berodde på kastreringen utan att hon kunde ha fått någon bacill. Vi skulle ge henne kokt fisk eller kyckling och se till att hon drack igår. Det har hon fått och hon är lite piggare till och från. Om det inte hjälpte nu över helgen och hon fortfarande kräktes på måndag så skulle vi komma in med henne för då kunde det ha uppstått någon förstoppning eller liknande. I natt hade hon kräkts igen men idag har det varit lugnt. Undrar om det ändå inte är något sånt eftersom det är tomt i lådan också :crazy: blir iaf vet. imorgon om det inte kommer igång eller om hon blir slöare. Just nu ligger hon i mitt knä och spinner för fullt ;)

va jobbigt att hon inte mår bra! Hoppas hon blir bättre ikväll så att hon slipper åka tillbaka imrgon!
skickar en krya på dig klapp till henne!

Nåt nytt?
Håller tummarna för att det var en fis på tvären eller nåt....

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 201
Senast: WildHorse
·
Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
2 236
Senast: hoppsann
·
Katthälsa Behöver egentligen mest skriva av mig lite, djursjukhuset det gäller har alltid varit underbara på alla sätt och vis men nu verkar något...
Svar
2
· Visningar
1 912
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25