Krage runt hals

Baldur

Trådstartare
Pållan har fått ett rejält sår ovanför armbågen (frambenet) och veterinär ville att jag skulle fixa någon slags krage till henne så hon inte kan komma åt såret och förstöra dräneringen! hon föreslog några slags stavar och så borra hål i dom, trä snäre igenom i över och underkant och snöra ihop runt och trä över halsen. Då kan hästen alltså inte röra huvudet i sidled.

Men jag vet inte riktigt hur jag ska knåpa ihop det för att få det bra. Har rörstavar i trä men är lite rädd att hon ska skada sig på dom. Och just nu ingen fugerande borr att borra hålen till snöre med kan dock förhoppningsvis få låna av grannen. Och hur ska man få det att sitta?

Någon som har en bra lösning eller bara någon idé? Någon som vet var man kan köpa färdigakragar?

Sv: Krage runt hals

Förr fanns färdiga kragar, fast det var många många år sedan jag såg en. Den var gjord lite som det du beskriver men med svarvade trästavar med rundade kanter som sedan var ihop satta med läderremmar. Dessa kunde man sedan knäppa ihop om halsen på hästen. Det som om halsen var spjälad.

Du kan ju höra med någon som säljer utrustning till veterinärer och djursjukvård om det finns att köpa där.

men då kanske man kan ta läderbälten och fästa i ytterkanten? men isåfall krävs en häftpistol för att fästa eller liknande :confused: *tänker*

ja, precis så har jag tänkt mig!!:)

Men då kan man ju borra hål i rundstavarna och trä igenom snöre/rep och sen fästa med läderbältet sådär över halsen. Men hinner nog inte fixa det ikväll...

Vad tror ni?

har en hundkrage!

tror ni den skulle kunna gå att få ihop på nåt sätt?

Jag hade hellre valt haklappen för fy vad elakt om det kryper flugor på sidan som häststackaren inte kan fösa bort med huvudet för att halsen är "stelopererad"

Jag hade hellre valt haklappen för fy vad elakt om det kryper flugor på sidan som häststackaren inte kan fösa bort med huvudet för att halsen är "stelopererad"

det som inte dödar härdar. :devil:

skum sak det där! får dom inte skav framme på bogen då? om dom hela tiden ska gå och försöka klia sig? verkar ju faktiskt lite som djurplågeri tycker jag.... :crazy:

Det är nog större risk för skavsår och skador med en träställning runt halsen än med en haklapp som hänger i grimman.

Vet inte om du menar att haklappen etter träställningen är djurplågeri, du svarade kallebus som precis som jag förespråkar haklapp...

Jag hade aldrig satt på någon av mina hästar träställningen.

Sätt på insektstäcke och bygg ett skydd för dränet om det inte finns någon haklapp i dina trakter :idea:

för fy vad elakt om det kryper flugor på sidan som häststackaren inte kan fösa bort med huvudet

svarade jag med det som inte dödar härdar....

jag mena att det ser lite konstigt ut med träställningen... haklappen kan jag ju inte säga nått om, vet inte hur den ser ut. men träställningen ser inge kul ut alls..... :eek:

Tack för alla tips :)

Hur ser en haklapp ut? Så hon inte kommer åt att kliar i såret med haklappen...

Sätt på insektstäcke och bygg ett skydd för dränet om det inte finns någon haklapp i dina trakter :idea:

den tanken har slagit mig också! men funderar på vad man ska ha som skudd över dränet? måste vara något hårt..

nu börjar jag bli för trött för att tänka :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka