Kraftigt överben *fundering*

Sv: Kraftigt överben *fundering*

Många har redan gett dig tips och råd som är bra.
Om hästen får problem med sitt överben finns även möjligheten att mejslabort det.(op på klinik)Detta är dock inte vanligt att man gör.Och medför många gånger komplikationer.

Jag har en häst med rejält överben vb sitter på kotan.det har han haft sen han var 2 år.förra sommaren slog han i det så det blev aktivt igen .(hästen är i dagsläget 11 år)Det blev varmt och han blev trycköm.Under tiden ett överben är aktivt bör inte hästen ansträngas pga att det då finns risk för att man förlänger aktiviteten i överbenet.Man kan kyla i det akuta skedet.
finns även andra behandlingar så som frysbränning som någon annan i tråden tipsade om.Och även zinkband kan hjälpa.
Oftast är inte överben något att oroa sig för om de inte sitter illa till.Sitter de nära senor och leder mm och stör hästen i rörelse är det en god idé att åka till klinik och röntga.för att säkerställa hur problematiskt det sitter.
Man kan även se på röntgen om ett överben är aktivit eller inte.
/Q

fast vad praktiskt det hade varit om man kunde få pålagringar att försvinna av sig själv :D

Nej operera eller något sådant tänker jag inte göra. Lite skönhetsfel lider man inte utav :D
Är det värme i ett aktivt överben? Eller några andra tecken eller måste man in och röntga?

Värme är ett säkert täcken även tryckömhet. Håll ett öga på det och verkar det inte vilja ge med sig så åk in och slå en plåt.

Här fins ingen värme, Ingen tryckömhet ingenting alls. Det är därför jag bler så fundersam.

Hade det varit såpass litet hade jag inte reagerat direkt men nu med den här kulan.

Kom ju så snabbt som under en dag också. Kvällen innan ingenting. Eftermiddagen därpå Voila studsbollskula.

Ska ringa min vet på måndag då vi ändå ska boka tid för mammas häst så kan ju passa på att fråga då.

Tusen tack för svaret :)

fast vad praktiskt det hade varit om man kunde få pålagringar att försvinna av sig själv :D

Återigen. jag pratar om överben som minskat under många år. Jag vet inget om pålagringar i det fallet. Har inte haft såna. Om de är störande väntar man kanske inte 15 år för att se:grin:

Om de inte är det vet man antagligen inte ens om dem i de flesta fall.

Men ett och annat överben har hästar haft. Senaste på ungt fullblod, stort innan inflammationen la sig. Därefter 3-4 år senare har det blivit knappt synligt, men kännbart.

På min gamling fanns inget kvar av det han fick som 5-åring. Efer 18 år.

På två andra hästar minskat över en tioårsperiod. Osv. Alla yngre hästar när de uppstått. Hästar vars ben växt fortfarande och med bra läkförmåga. Kanske spelar det in:confused:

Och ja det var överben, röntgat i i tre fall. Har frågat vet ang att det minskade men minns inte förklaringen. Får väl kolla det igen.

benpålagring och över ben är samma sak ;). benpålagring är benmassa som bildas för att förstärka benet. ben kan inte minska av sig själv ;) ung eller gammal eller växande spelar ingen roll ;)

dom flesta hästar jag har eller har haft, har haft ett eller annat överben (benpålagring) någonstans, men inte har dom ändrat sig (vilket är helt naturligt) inte ens under längre period än 15 år :grin: tex. min gamla har haft samma överben i 28 år :angel: även hon yngre då det uppstod.

om man visiterar sin häst regelbundet så visst sjutton vet man om där finns överben eller om det är svullnad i benhinnan. sådant ska man bara ha koll på ;)

benpålagring och över ben är samma sak ;). benpålagring är benmassa som bildas för att förstärka benet. ben kan inte minska av sig själv ;) ung eller gammal eller växande spelar ingen roll ;)

dom flesta hästar jag har eller har haft, har haft ett eller annat överben (benpålagring) någonstans, men inte har dom ändrat sig (vilket är helt naturligt) inte ens under längre period än 15 år :grin: tex. min gamla har haft samma överben i 28 år :angel: även hon yngre då det uppstod.

om man visiterar sin häst regelbundet så visst sjutton vet man om där finns överben eller om det är svullnad i benhinnan. sådant ska man bara ha koll på ;)

Diskussionen verkar inte komma nånvart. Betyder dina små smileysar att du inte trodde jag visste de fakta du räknar upp:grin:

Då hade du fel. Liksom i att de inte kan minska. Sen varför du inte har samma erfarenhet vet jag inte vad det kan bero på. Vill inte heller spekulera:grin:

smileysarna får du tolka som du vill. nej, jag tror inte att du visste det jag skrivit. då hade du antagligen inte skrivit att

-återigen. jag pratar om överben som minskat under många år. jag vet inget om pålagringar i det fallet. har inte haft sådana.

vad tror du att ett överben är ?

vad min erfarenhet anbelangar så täcker det ett ganska stort antal hästar under drygt 35 år då min mor drev försäljningsstall och det därefter varit mitt yrke i många år innan jag numera har våra hästar som hobby. inte så mkt. att spekulera om.

fulllärd det blir man aldrig, men att få benmassa att gå tillbaks det låter som "trolleri" eller ihopblandade bergepp.

Jag kan tro som du att det kan minska.Men det är beroende på hur omfattande det är och var det sitter. som jag har förstått det kan ett överben ett lager med brosk ytligt och även en viss svullnad över det.Dessa kan ju utan tvekan försvinna.

dessutom upplevs ett aktivt överben som större än ett överben som stannat av pga att det aktiva har en skrovlig yta vilket oftast ger en vätskeutgjutning.

sen tror jag oxå att överben kan minska.för som jag ovan beskrev så är ett aktivt överben skrovligt på ytan och jag kan tänka mig att när benet är "klart" så absorberar kroppen upp den skrovliga ytan pga slitage från utanpåliggande ligament och dyl.
ett icke aktivt överben har en slät yta.
Har själv sett båda på plåt på klinik.

Nja.. kan inte riktigt hålla med.ok pålagring är oxå ben precis som ett överben.skillnaden är dock att pålagring beror på ofta på långvarig förslitning ofta i leder.medans överben oftast kommer till av snabb tillväxt eller yttrepåverkan.

Men principen är det samma(att skydda skadat ben) men vi ska inte blanda ihop fackspråk ;)

Senast ändrad:

det ända jag skrivit om är benpålagring, alltså överben. citatet till mig med ordet pålagring tolkade då jag som just benpålagring eftersom det är överben tråden handlar om.

har det uppstått genom slag/skada/överansträngning och genom benmassa förstärkt benet och blivit ett överben så har då aldrig jag upplevt att det kunnat försvinna utan ingrepp. att svullnaden gör det har jag ju oxå uttryckt, men det sker ju förhoppningsvis tidigare än efter 15 år.

kanske massa missuppfattningar, vad vet jag. inte alltid så lätt att utrycka sig rätt i skrift.

Senast ändrad av en moderator:

finns zink bandage kvar???

Finns på apoteket ,inte alla har det hemma men går att beställla hem till vilket apotek som helst. Finns två olika ett fast och ett stretchigare.Äen hästkliniker brukar ha dem. Heter inte Zinkaband länge ,men just nu kan jag inte komma på vad de heter.

Liknande trådar

Hästvård Känns som att jag har startat tusen trådar om den häst skadan sen i höstas, men nu kör vi igen. Kort bakgrund: Hästen har ett aktivt...
Svar
17
· Visningar
4 899
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om... 2
Svar
29
· Visningar
2 734
Senast: MiniLi
·
Hästvård ...ja snart blir jag tokig på Queens högra framben. :crazy: Resume kommer här: I början av juni är hon svullen/svampig över... 2
Svar
25
· Visningar
2 812

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • FÅRtråden
  • Bråkande hundar

Hästrelaterat

Tillbaka