Kraftigt överben *fundering*

Fd Diabetikern

Trådstartare
Min klantfia till häst har gått och troligen slagit i sitt högra framben rejält ute i hagen. Nu har hon en rejäl knöl på insidan av benet ganska högt upp.

Detta kom på en dag och var inte varmt eller något samt markerar ingenting.

Finns det något man kan göra för att få ner ett överben?

Man blir ju lite nojjig iom att det sitter så pass dumt till nästan vid senan och senskydden sitter jäkligt dumt på det frambenet nu pga av knölen.

Jag har inte så stor erfarenhet av detta. Min mammas häst har ett överben på ett av sina ben men det är inte i närheten så stort som det här.

Någon som vet?

Sv: Kraftigt överben *fundering*

överben är helt ofarligt..låt hästen vila när överbenet är aktivt dvs.när det forfarande är som bulor....och varmt..

Överben brukar inte vara någon fara, bara du inte anstränger för mýcket medan det är aktivt dvs ett par veckor. Men du kan rida om du tar det lugnare. De brukar gå ner efter ett tag, planas ut och minska för att till slut försvinna.
Är du orolig för senan kan du ju åka in och kolla. Överben kan dock vara stora utan att det skadar senor.

Använd iallafall inte någon form av skydd som "skaver" mot överbenet - den sortens tryck kan hålla igång reaktionen.

om det sitter över senan brukar man åka in och röntga för att se så det inte trycker på något.
annars är det bara ett skönhetsfel, dock fick min vila i 3 månader medans det var aktivt.

om det visar sig vara ofarligt och du vill minska på storleken kan du gipsa det med zinkaband(?) har fungerat på min pålle och ja vetrinär sa att det var en bra idé

De brukar gå ner efter ett tag, planas ut och minska för att till slut försvinna.
:confused:
Hur 17 bär du dig åt för att få ett överben att försvinna? Jag menar, hur får man bort ben?
Jag har inte varit med om att ett överben försvunnit och blev väldigt nyfiken.

Min häst har haft överben som försvann. Men jag håller med dig. Det verkar lite konstigt. Men jag vet egentligen inte vad ett överben är för ngt. Någon kanske vill förklara?

Min häst har haft överben som försvann. Men jag håller med dig. Det verkar lite konstigt. Men jag vet egentligen inte vad ett överben är för ngt. Någon kanske vill förklara?

Försöker mig på en förklaring.
Det är skelettet som bygger på sig. Om hästen tex fått ett hårt slag bygger det på sig för att förstärka området som blivit försvagat av smällen. Likadant med oss människor. Jag bröt benet för flera år sen. Där benet var av har jag en knöl. Där skelettet blir försvagat reagerar kroppen med att förstärka stället.

Det är skelettet som bygger på sig. Om hästen tex fått ett hårt slag bygger det på sig för att förstärka området som blivit försvagat av smällen. Där skelettet blir försvagat reagerar kroppen med att förstärka stället.

Detta är jag med på. Men hur kan det i så fall försvinna?

Ja det är det jag inte heller förstår. (har inte varit med om det heller, än i alla fall)

Det var kanske något annat som min häst hade, det som försvann. Jag minns att jag frågade ngn som sa att det var ett överben. Men det behöver ju inte ha varit det.

:confused:
Hur 17 bär du dig åt för att få ett överben att försvinna? Jag menar, hur får man bort ben?
Jag har inte varit med om att ett överben försvunnit och blev väldigt nyfiken.

Jag gör ingenting:)
Ett överben planas med tiden ut och försvinner sedan ofta helt, det går inte på en vecka utan tar år, men så är det.
Det finns kvar en ojämnhet som man kan känna men efter många år är även denna borta, beroende på förstås hur stort överbenet varit.
Efter ett-två år är det redan mer utplanat, det tar flera år innan det inte syns längre, för ögat.

Har du haft överben på en häst, som du sedan haft kvar i många år? Märkligt om du inte sett detta då?

Det var kanske något annat som min häst hade, det som försvann. Jag minns att jag frågade ngn som sa att det var ett överben. Men det behöver ju inte ha varit det.

Om det försvann efter flera år, efter att successivt har minskat ner så var det ett överben.

Jag gör ingenting:)
Ett överben planas med tiden ut och försvinner sedan ofta helt, det går inte på en vecka utan tar år, men så är det.
Det finns kvar en ojämnhet som man kan känna men efter många år är även denna borta, beroende på förstås hur stort överbenet varit.
Efter ett-två år är det redan mer utplanat, det tar flera år innan det inte syns längre, för ögat.

Har du haft överben på en häst, som du sedan haft kvar i många år? Märkligt om du inte sett detta då?

Tja, mitt överben efter benbrottet är precis lika stort nu som det var när det nyss läkt. Det är 18 år sedan. De överben hästarna har har de haft kvar. Min nuvarande häst har några stycken och de har inte ändrat sig på de tre år jag haft henne.

delvis kl.

ett över ben är ju en benpålagring = kan inte försvinna av sig själv för det är BEN (kan brännas, men snyggt blir det inte. hade på -80 talet ett hbl som va brännt pga. att det satt illa till) hade benpålaringar försvunnit av sig själv hade ju inte pålagringar någonstans i hästens kropp längre varit ett problem/utslagningsorsak ;)

när ett slag/skada/felaktig belastning/överansträngning blir så blir det en reaktion på benhinnan=svullnad.

benpålagringen är inte där ännu men pålagringen har börjat för att förstärka sklettet där (sker långsamt). när överbenet inte längre är "aktivt" och svullnaden i benhinnan lagt sig, då visar sig överbenet=benpålagringen och kan således ha "minskat". försvinner svullnaden helt så har det inte blivit någon benpålagring/överben utan endast varit svullen benhinna.

Nu pratar du om något annat, den första tiden när skadan är akut. Det är en helt annan sak.

Jag pratar om processer under många år. Ska inte ge mej in på varför det är så att det långsamt minskar ner, har hört detta men minns inte och då får jag kolla det.

F ö hade jag själv ett rejält "överben" på en fot efter tramp av ponny, som var en knöl under många år, men som nu är knappt kännbar. Detta hände för kanske 12 år sen eller mer så det handlar inte om någon akut inflammation som avstannat:laugh:

Samma med hästar jag har haft länge som haft överben under många år, de har långsamt tillbakabildats, alltså under lång tid. Samma där, 10 -15 års tid.

Benbrott har det förstås inte handlat om;)

nej, jag pratar inte om något annat än överben som är benpålagring. benmassa som bildats på sklettet som naturlig förstärkning är ju just BEN. det försvinner inte vare sig på människor eller djur..

hade man kunnat få ben att försvinna av sig själv så hade ju tex. pålagringar i halskotpelaren inte längre varit en utslagningsorsak...och k.s hade ju oxå gått att "bota", spatt med osv.

det som kan minska/försvinna är svullnaden i benhinnan, inte benet.

delvis kl.

ett över ben är ju en benpålagring = kan inte försvinna av sig själv för det är BEN (kan brännas, men snyggt blir det inte. hade på -80 talet ett hbl som va brännt pga. att det satt illa till) hade benpålaringar försvunnit av sig själv hade ju inte pålagringar någonstans i hästens kropp längre varit ett problem/utslagningsorsak ;)

när ett slag/skada/felaktig belastning/överansträngning blir så blir det en reaktion på benhinnan=svullnad.

benpålagringen är inte där ännu men pålagringen har börjat för att förstärka sklettet där (sker långsamt). när överbenet inte längre är "aktivt" och svullnaden i benhinnan lagt sig, då visar sig överbenet=benpålagringen och kan således ha "minskat". försvinner svullnaden helt så har det inte blivit någon benpålagring/överben utan endast varit svullen benhinna.

:bow:Precis min åsikt också. (fast du förklarar betydligt bättre än jag:D)

Liknande trådar

Hästvård Känns som att jag har startat tusen trådar om den häst skadan sen i höstas, men nu kör vi igen. Kort bakgrund: Hästen har ett aktivt...
Svar
17
· Visningar
4 899
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om... 2
Svar
29
· Visningar
2 734
Senast: MiniLi
·
Hästvård ...ja snart blir jag tokig på Queens högra framben. :crazy: Resume kommer här: I början av juni är hon svullen/svampig över... 2
Svar
25
· Visningar
2 812

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • FÅRtråden
  • Bråkande hundar

Hästrelaterat

Tillbaka