Kraftigt hö

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare CindyLou
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 716
C

CindyLou

Då det är svårt att få tag på hö här omkring iår så kan man tyvärr inte välja och vraka. Men jag var igår och tittade på ett hö-ej analyserat dock. Det luktade riktigt gott, var lite grönt och var tydligen ett riktigt bra hö men enligt bonden var det ett mkt kraftigt hö och man ska helst ej ge pellets till eller iaf inte mkt pga att det var så kraftigt. Vad betyder det att det är ett kraftigt hö? Jag har en 2 1/2årig arab som jag hade tänkt ge det till. Jag fick tom hem tre balar gratis på prov.dammar ej och tagit i första skörden. På detta stället kan jag köpa så det räcker hela året.hårdpressat 10kg st. detta kostade 1.75kg (egentligen 2kr men min kompis fixade ett billigare pris:))

Finns ett ställe till där en äldre bonde har lite hö i ett skjul, kan sälja ifrån sej ca 50 balar 15kg st. detta höt luktade inte hö utan bara inget alls nästan. var mkt kraftiga höstrån och var inget grönt alls.ska det vara grönt?Detta kostade 1kg kg. ingen analys. Men tar jag detta så måste jag ju ändå köpa från den första så att det ska räcka.

kan jag ge ej kraftigt hö till min unghäst?

Sv: Kraftigt hö

För att kunna uttala sig krävs dessvärre en analys. Att höet är kraftigt kan betyda lite vad som helst, beroende på vam man pratar med. :crazy: Högt MJ? Högt protein? högt "allting"? Dessutom kan du inte veta det utan analys...

Din häst bör få ett hö som ligger högt i både protein och energi, för att du skall minimera kraftfoderåtgången vilket blir billigare för dig...

Ett hö skall både vara grönt och lukta gott. Att höet inte luktar så mkt i år verkar vanligt och beror (åtminstone i de fallen jag sett) på att gräset slagits sent och börjat dö på vallen. Då har näringsvärdena sjunkit regält också.

Jag tycker du skall köpa det sk kraftiga höet, och om möjligt få det analyserat...

Om jag köper det kraftiga höt och skickar in en egen analys vore det bästa då lr? Vad kostar en analys?Vart skicka och hur skickar man den? Kan det bli för kraftigt för min häst?
När ska man börja fodra med hö? Vi har ganska mycket gräs kvar och han har en stor och rund mage. Han får nu 0.5kg åsebro cool. Tycker det är svårt att veta när man ska börja med höt och ska man ta bort kraften helt när man börjat med höt och analysen inte kommit?

Om jag köper det kraftiga höt och skickar in en egen analys vore det bästa då lr? Vad kostar en analys?Vart skicka och hur skickar man den?

Ja det tycker jag är det bästa i det här läget. Du kan skicka in prov till analycen: http://www.analycen.se/grovfoder_hast.asp Där står det också hur man går tillväga. Jag betalade härom veckan 583kr för analys av MJ, SMrp och mineraler.

Jag anser inte att höet kan bli för kraftigt för din häst nej... En så ung arab torde bara må bra av så näringsrikt hö som möjligt för att minimera ev kraftfoder.

Ang gräset så beror det ju lite på hur det ser ut. Är det övervuxet och gammalt så skulle jag ge proteintillskott, men är det kort, grönt och frodigt behövs nog inget tillskottsfoder än på ett tag... Känner du dig osäker på gräset kan du ju alltid erbjuda lite hö och se om han vill ha.

När han börjar gå på hö så skulle jag ge lucern för att säkra proteintillförseln, innan jag hade fått svar på analysen.

Då det är svårt att få tag på hö här omkring iår så kan man tyvärr inte välja och vraka. Men jag var igår och tittade på ett hö-ej analyserat dock. Det luktade riktigt gott, var lite grönt och var tydligen ett riktigt bra hö men enligt bonden var det ett mkt kraftigt hö och man ska helst ej ge pellets till eller iaf inte mkt pga att det var så kraftigt. Vad betyder det att det är ett kraftigt hö? Jag har en 2 1/2årig arab som jag hade tänkt ge det till. Jag fick tom hem tre balar gratis på prov.dammar ej och tagit i första skörden. På detta stället kan jag köpa så det räcker hela året.hårdpressat 10kg st. detta kostade 1.75kg (egentligen 2kr men min kompis fixade ett billigare pris:))

Finns ett ställe till där en äldre bonde har lite hö i ett skjul, kan sälja ifrån sej ca 50 balar 15kg st. detta höt luktade inte hö utan bara inget alls nästan. var mkt kraftiga höstrån och var inget grönt alls.ska det vara grönt?Detta kostade 1kg kg. ingen analys. Men tar jag detta så måste jag ju ändå köpa från den första så att det ska räcka.

kan jag ge ej kraftigt hö till min unghäst?

När vi slår gräs och kallar det kraftigt, så innebär det att det har högt värde av MJ och protein, samt att det är slaget under de bästa förutsättningar och i rätt ögonblick. Vi ser det framförallt innan vi slagit det, hur bra gräset har vuxit och hur det ser ut, och vi vet även vad vi gödslat det med och vad som vuxit på vallen tidigare. Även vad för gräsblandning det är inverkar. Vi säljer inte vårt gräs utan har det själva. Vill någon köpa så får de själva analysera det om de anser set vara nödvändigt. Till en unghäst är det bra med analys så man inte ger kraftfoder i onödan, och så man vet att alla mineraler och vitaminer verkligen finns där.

Till en unghäst är det bra med analys så man inte ger kraftfoder i onödan, och så man vet att alla mineraler och vitaminer verkligen finns där.

Analys är alltid bra och görs lämpligen oavsett om hästen är 2 eller 22 år gammal... Visst är det viktigt eftersom en unghäst växer, men av en vuxen häst kräver vi att den skall prestera och bygga muskler, så en analys är lika viktig där...

Analys är alltid bra och görs lämpligen oavsett om hästen är 2 eller 22 år gammal... Visst är det viktigt eftersom en unghäst växer, men av en vuxen häst kräver vi att den skall prestera och bygga muskler, så en analys är lika viktig där...

Denna fråga Har varit på tapeten många gånger. min åsikt är att de som vill analysera ska göra det, och de som av olika anledningar inte vill, ska slippa. Så länge hästen mår bra, och inte har någon brist eller av någon anledning skulle må bättre av analyserat foder så tycker jag att det är upp till var och en att bestämma själv.

Jag har sett många hästar i topptrim utan analyserat grovfoder, så jag skulle inte drömma om att tala om för de som har hand om dem att de inte gör en korrekt bedömning av vad hästen ska ha i sig.

Vissa brister märker man ju inte förrän unghästen har blivit vuxen och börjar uppvisa problem med leder och hållbarhet.

Många undersökningar (har för mig att det ligger någon i det stora kompendie ATG-klinikerna gav ut för några år sedan) visar att korrekt foderstat har stor betydelse för hästens framtida hållbarhet.

Vissa brister syns inte på hullet, och att med ögat avgöra P & Ca känns kanske lite vanskligt...

Ja och jag vill framförallt analysera för att undvika proteinbrist. Det är ju sånt som man inte ser förrän det är ett faktum och hästen redan tappat muskler... :(
Och sen om har en häst som avviker från det normala, en väldigt lättfödd eller svårfödd, så är en analys på grovfodret en mycket god hjälp!

Det är sant. Jag är för ekonomisk för att vilja ha proteinbrist. När det väl uppdagas brukar det vara så snabbt på väg nedåt att det blir avställd häst - ingen ridning ett tag. Och det är inte SÅ billigt att ha häst att jag vill betala och inte ens kunna rida ;)

Skämt åsido, har vi tagit oss an hästen är det vår förbaskade skyldighet att se till att inget fattas dem.

Vissa brister märker man ju inte förrän unghästen har blivit vuxen och börjar uppvisa problem med leder och hållbarhet.

Många undersökningar (har för mig att det ligger någon i det stora kompendie ATG-klinikerna gav ut för några år sedan) visar att korrekt foderstat har stor betydelse för hästens framtida hållbarhet.

Vissa brister syns inte på hullet, och att med ögat avgöra P & Ca känns kanske lite vanskligt...

Jag skrev även att unghästar bör få analyserat foder.
Angående mineralerna håller jag med dig. En analys är ju inget som säger exakt vad varje häst ska ha i sig. Trots att man följer alla rekomendationer så kan det bli fel, men man märker det inte på samma sätt eftersom foderstaten inte kommer upp som en alternativ källa till problemet. Är alla värden på hästen bra så får man göra som man vill. Och som tidigare sagts så har man ju ansvar för att ens häst ska må så bra som möjligt, annars ska man ingen häst ha. Men detta gäller ju alla djur, eller hur?

Senast ändrad:

Hej,
Nu har jag varit och hämtat hem 46balar av höt = ca 460kg. Bonden skulle se om han kunde få tag på analys med MJ och protein av en annan köpare, måste även meddela om jag vill ha mer av detta hör snart vilket är förstårligt. Höt är mkt grönt och luktar jättegott. Bonden pängterade om och om igen att det var ett MKT kraftigt hö och man ska absolut inte ge ngt pellets överhuvudtaget till och att man ska hällst dryga ut det även med halm. och han säger att en så ung häst och en arab klarar det mkt höga kraftiga höt.

Men jag är osäker hur jag ska göra. Ska jag ge min häst hö utan kraftfoder tills jag får en analys eller ska jag skicka iväg en egen? Ska man försöka få tag på halm och dryga ut höt med det? Eller ska jag leta annat hö med troligtvis lägre värden och köra 50/50?
Igår stallade jag in honom och för första gången visade han att han ville ha höt vilket han inte velat tidigare då det är en hel del gräs kvar men han fick 2 kg på kvällen igår och två kg på morgonen idag som han åt upp allting av. Men vad tror ni att 6 kg är lagom så länge per dygn? ingen/med krafft?

Nu har jag inte läst hela tråden, men bara för att bonden säger att det är "kraftigt" så behöver det inte alls vara så.
Har själv köpt hö som såg fint ut och skulle vara "jättebra och kraftigt" enligt bonden (som inte gjort någon analys)men som inte innehöll så mycket av vare sig energi eller protein när väl analysen kom...

Men verkar höet fräscht så köp det och gör en egen analys.

Det finns som sagt många faktorer som påverkar höets kvalité. Det som hittills beskrivits i tråden är skördetidpunkt och gödning. Det finns ytterligare faktorer som självklart påverkar höets kvalité såsom vallfrösammansättning, vallens ålder, markförhållanden, väder under växtperioden...

Att med så många variabler kunnna uttala sig om hur fodret är utan en analys är oprofessionellt i dagens läge. Analysen kostar 300-500:- och slår man ut det på en normal skördeomgång så pratar vi om högst 10 öre per kilo foder.
Det man ofta kan uttala sig om är skördeförhållanden och lagring hos bonden. Tyvärr lagras och hanteras hö ibland mycket slarvigt i konsumentledet vilket medför hygieniska problem speciellt senare under säsongen.

Vall skördas mest som ensilage numera eftersom kvalitén blir mycket högre och det finns få som är beredda att lägga ner det arbete som krävs för att producera hö. Det har därför blivit en bristvara. Här i trakterna är de som producerar hö gamla pensionerade bönder som knappt orkar klättra upp i traktorn. När de inte orkar längre så måste nog de sista entusiasterna inse att ensilage är det enda som kan köpas för rimliga pengar.

På vilket sätt förvarar man sitt hö på sin egen loge efter man har hämtat hem det från bonden? Ska man stapla dom tätt eller med luft emellan?

Skicka du in en analys, det tar bara nån dag att få svaret. Ge din häst några kg i komplement till gräset tills analyssvaret kommer. Skickar du din analys imorron har du svaret på ons-tors senast. PÅ dessa dagar hinner nog knappt pållen få några större brister

På vilket sätt förvarar man sitt hö på sin egen loge efter man har hämtat hem det från bonden? Ska man stapla dom tätt eller med luft emellan?
Packas tätt och täcks med halm. Viktigt att inte fuktig luft från stallet kommer in i utrymmet där man har höet. Har du betonggolv eller annan typ av golv som fukten kan komma underifrån så lägg ut pressenning eller masonit för att bryta fuktvandringen.

Liknande trådar

Foder & Strö har tidigare haft grund till hästen och kompletterat dåliga värden på höet med lusern, men nu när hon inte går så många dagar i veckan...
Svar
3
· Visningar
1 075
Senast: Korven
·
Foder & Strö Hej! Jag skulle vilja veta lite, jag har alltid haft min häst på fri tillgång på hösilage men nu ska jag stalla in henne snart (Så...
Svar
3
· Visningar
934
Senast: Thesen
·
K
Foder & Strö Hej! Har en väldigt, väldigt lättfödd häst som har jätte lätt att lägga på sig, nästan av att titta på mat ;d fast hon älskar då mat o...
2
Svar
33
· Visningar
2 127
Senast: linnea 82
·
A
Foder & Strö Det är säkert skrivits meterlånga trådar på det här ämnet, men jag trots att jag läst det mesta om höanalyser här på buke så tycker jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 643
Senast: marti130
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Klippa hund