Kraftigt fånganfall i början av april, säljs nu som helt frisk!!

Grejen är ju att ett fånganfall innebär en lång konvalesvens/rehab oavsett, då det tar längre tid för hovarna att läka än det tar för hästen att bli symptomfri. Så vad man kan eller inte kan är eg inte det som styr, utan vad man bör. Sen tar olika ägare olika hänsyn till det, och olika veterinärer är olika insatta i det. Ibland går det bra ändå, ibland inte.

Men i och med att en fånghäst med ett kraftigt anfall knappast KAN hoppa osv några v efter anfall, gör att jag ifrågasätter sanningshalten övht i startinlägget.

Tänk själv,,, tror du med ens 1% säkerhet att " en häst som enl vet/hovslagare fått kraftigt fånganfall (blockhalt på alla fyra hovarna)i början av april nu säljs som fullt frisk och i annons finns nya bilder där han rids och hoppas!! " utan att uppvisa minsta rörelsestörning eller övrig nedsättning i allmäntillstånd och välbefinnande.

Finns det någon som har svarat och kan bidra med fakta/bildbevis och främst veterinären och hovslagarens utlåtande som stödjer det TR påstår vara sant.

För mig låter det hela helt omöjligt så vida man nu inte ovanpå allt har pumpat hästen full med långtidsverkande smärtlindring eller nervsnittat den med alkohol, vilket inte sällan förekommer vid "försäljning" av individer med en tidigare komplicerad sjukdomsbild.
Ursäkta, men vad yrar du om?!

Vad får du alla dessa fakta från? Vi andra har läst ts ursprungsinlägg och svarat utifrån det, du börjar dilla om nervsnitt och smärtlindring.

Vem är TR?

Hur vet man att bilderna är helt nya? Det är ju inte första gången en säljare väljer äldre bilder där hästen är i en bättre form än vad den är i nuläget, om det skulle vara så.

Oavsett tycker jag det är vansinne att hoppa/rida en häst som så nyligen har haft fång, det är mindre än en månad sen fånganfallet och hur lindrigt det än var så är det kort tid. Jag kan också känna viss tvekan till att ens sälja en häst som så nyligen har haft fång. Min ponny fick sin första fångattack i september, veterinär "friskförklarade" (gav okej-tecken för att gå i vanlig hage, ridning var inte aktuellt alls på flera månader) i november, i december fick hästen ett återfall. Troligtvis på grund av dåligt grovfoder, men ändå, ett återfall. Att sälja en häst, och därigenom tvinga den till ett miljö- och foderombyte känns som att tigga om att den ska få sjukdomen tillbaka. Jag hade aldrig köpt en häst på de grunderna. Framgår det av annonsen att hästen varit sjuk?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 841
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 527
Senast: Sassy
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 098
Senast: super
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 411
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka