Kraftig fällning/vitaminbrist ?

S

Smultron92

Som rubriken lyder, min ponny (som går täckad) har börjat fälla, har fällt etttag nu,som vanligt. Men i helgen en dag när jag tog in för att borsta hon så fällde hon något kopioöst, var verkligen hur mkt. som helst. men verkade pigg i övrigt. så tänkte inte mer på det.
Men har börjat märka att det är något som är fel, ho fäller verkligen extremt mycket och på hals, vid saelgjorsstaten + ca 10 cm bakåt, på låren och på ganascherna börjar hon bli väldigt tunnhårig.
Man ser huden igenom pälsen, det blir mera och mera. Men där täcket ligget på så är hon "normal" i pälsen. Än så har hon inga kala fläckar.
men undrar vad det är för något, pratade förrut med tidigare ägare och hon ahde aldrig fällt så mkt. förrut.
funderar på om hon har någon vitaminbrist eller om de är de jäkla älgflugorna som gör det?.

I övrigt så verkar det inte vara något fel på hon,är pigg,vaken & är helt som vanligt.
Visserligen kommer ju veterinären ut nästa vecka för att raspa hästarnas tänder & ahr tänkt att prata med han d såklart, men kulle vaabra med lite råd/tip innan sådära.

Sv: Kraftig fällning/vitaminbrist ?

Min gamling fäller på liknande sätt just nu, man kan se huden genom pälsen. Han har fällt så i flera år, men det blir liksom mer och mer för varje år... Jag brukar ge honom tillskott av B- vitamin under fällningsperioderna, men jag vet inte riktigt om jag tycker att det hjälper på nåt sätt- fast den nya pälsen blir fin! :) Jag tycker att det är mest bara att "vänta ut" fällningen, tills det är färdigt. För övrigt är han pigg och glad, som vanligt under den här perioden. Det kan ju vara bra att ta upp saken med veterinären, eftersom det är något som inte är vanligt hos din häst och som bekymrar dig.

Sv: Kraftig fällning/vitaminbrist ?

Hej, tack för svaret.
Okej, skönt att det inte är är baramin som ser lite tilltuffsad ut då.
Aha, oej, ska iafl. testa med lite b-vitamin. Sen får vi se avdveterinär säger också.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en finsk lapphund, kastrerad hane 6 år. Normalt så brukar han vara i full gång med urfällning nu. Alla år innan (även som...
Svar
1
· Visningar
1 113
Senast: russinbulle
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 546
Senast: skuggi
·
Hästvård Min lille grabb har som jag upptäckte idag fällt enormt mycket päls. Har innan inte lagt märke till det och vinterpälsen har vart tät...
Svar
10
· Visningar
1 786
Senast: Monifa
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 039
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar