Kraftfoderfundering

T

triss

Har precis blivit ägare av en D-ponny. Han får 10 kg hö & 0,5 kraft grund & 1 kg havre & 0,25 betfor / dygn.
Detta är den foderstaten han har haft hos förra ägaren.
Det jag funderar över är om det inte ska till mineraler ? Kalk?
Har ingen analys på höet.

Han är nu bra i hullet & kommer att gå i normal träning.
Eftersom foder inte är min specialite så slänger jag ut frågan här :)

Sv: Kraftfoderfundering

Det är ju omöjligt att veta om det behövs mineraler utan att ha en analys.

Kommer hästen att gå på bete, eller äta något gräs öht?

Nä det är ju klart att det är svårt att veta exakt utan analys.
Han kommer att gå på bete ett magert sådant, en äng som legat i träda i herrans många år.
Det jag lärt mig angående havre är att det ska ges kalk om de går på enbart havre, någon som vet om det behövs då han även får kraft grund?

varför ge både havre o krafft grund? grund är ju havrebaserat o innehåller mestadels havre. om jag inte minns fel så är det ungefär liknande värden på grund o havre.

Spontant så tycker jag att det låter som mycket kraftfoder, men som sagt, utan analys kan man inte veta. Jag är en sån som hellre öser på med grovfoder.

Förutom att det är omöjligt att säga vad din häst ska äta utan en analys så kan jag tipsa dig om att byta ut krafft grund mot motsvarande mängd havre. De har samma näringsvärde men havre är billigare.

Varför kan du inte ta analys på ditt hö?

AJAJ!
Varför i hela fridens namn får den 1 kg havre om dagen??? Det är väldigt mkt för en D-ponny...Vi har travhästar som tränas varannan dag och tävlas 3-4 ggr/månaden = tufft arbete!! INGEN av dom får ngn havre då vi vill ha dem lugna och fina...De presterar mkt bättre då!

Hästar behöver inte bli vilda av havre, min blir lat och får formen av en boll om hon får havre. :)

AJAJ!
Varför i hela fridens namn får den 1 kg havre om dagen??? Det är väldigt mkt för en D-ponny...Vi har travhästar som tränas varannan dag och tävlas 3-4 ggr/månaden = tufft arbete!! INGEN av dom får ngn havre då vi vill ha dem lugna och fina...De presterar mkt bättre då!

Min ponny får 2 kg havre om dagen, hon rids inte ens just nu :p
Beror helt på värdet på grovfodret. Hästar blir generellt inte piggare av havre än annat kraftfodet. Finns ett fåtal hästar som inte klarar av att äta det och blir "tokiga" - men de är extremt få. För det mesta är det husses och mattes inbillning :p

Utan analys så har man ingen aning! Gör en analys på höt annars vet du inte alls vad du ev. behöver komplitera med, och du vet heller inte ens hur mycket hö hästen behöver..
Så åter igen; gör en analys. Det är jätte viktigt!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
547
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 785
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Har fått tillbaka höanalysen och har lite svårt att hålla rätt på allt. Eftersom jag i grunden har svårt för siffror och dessutom har en...
Svar
5
· Visningar
672
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama