Kraftfoder??

D

Dojo Kelder

Om ni ska ge kraftfoder.. vad ger ni då helst till era hästar??
Vad tycker ni e bäst?
Vet att detta självklart beror på vad man har för häst... men lite nyfiken på vad ni ger era sötnosar?

Sv: Kraftfoder??

har alltid gett havre och korn innan,har funkat bra,menn har nu bytt stall så numera får min pålle kraft grund pg att det fodrar dom med där därav foderbytet..fukar inte det blir det havre igen :)

Jag har så bra hösilage så mina får enbart mineraler. Annars får man väl ge det som behövs enligt grovfoderanalysen... :)

Eftersom jag har ett bra hö i övrigt ger jag henne soja för att få upp kvoten. Samt betfor för att få i henne sojan, eftersom hon är kräsen vad gäller kraftfoder. Gav henne tidigare i vinter Hippo Alfa också, men då hade hon en diande fölunge, som är avvand nu.

de flesta hästarna får fibergi, några krafft sport.. :)
de får också betfor o mineraler/vitaminer..! :D

Mina hästar får Müsli. Har provat mig fram med olika märken och nu är jag jättenöjd med att ge dom det. Dom får även vitlök, linfröolja och mineraler.

Förut gav jag korn+betfor, men nu har jag bytt till krafft grund, och det känns mycket bättre eftersom kornet krossades ibland flera veckor före användning så det innehöll istortsett ingen näring :crazy:

Jag ger lite olika. En av hästarna får bara havre.
En får havre, korn och fibergi bas
En får korn och fibergi elit
och de andra korn och fibergi

Jag kan tänka mig ge det mesta till min häst dock trivs jag med kraffts sortiment det finns även relativt nära till hans å dom har någorlunda normala öppetider vilket vissa andra inte har...

Helst vill jag inte ge varken havre eller betfor till min dam. Hon behöver inte en sådan form utav energi utan har en riktigt bra framåtanda ändå.

Bäst gillar jag om hästen bara kan äta stråfoder, bra för lilla magra plånboken :D
Måste jag ge kraftfoder tycker jag om pelleterat, fått för mig hästen tillgodogör sig detta bättre än "helt" foder.
Min systers häst är väldigt svårfödd, man kan trycka i honom hur mycket näring som helst, han lägger då inte på sig ett gram för mycket.
Förut käkade han Fibergi, han tappade alltid i jan.-feb. då.
Nu är det första "våren" vi fodrar honom med Krafft, han har inte tappat ett gram. Han ligger ändå på samma näringsvärden nu i år som tidigare år med Fibergi.

Till min egen häst ger jag bara som kraftfoder lite Betfor och lite av Hippo LinCubes, hon som blir tjock om hon bara ser ett havrekorn :p

Senast ändrad av en moderator:

fick jag välja själv skulle det enbart vara ett hö med lågt men bra näringsinnehåll (ex 5 Mj, 35 smbrp) och kunna ge fri tillgång av detta, och sedan lägga till krafft grund efter behov.. eller så att foderstaten blir perfekt på 85% hö och 15% krafft grund.. lätt att räkna när man höjer då..

Halvblodet får havre, betfor, krafft mineraler blå (granulat), olja och B-vitamin.

Fullblodet får kornkross, mustang protein +, betfor, krafft mineraler blå (granulat), olja, B-vitamin och potatismjöl.

_underbarn_ skrev:
Halvblodet får havre, betfor, krafft mineraler blå (granulat), olja och B-vitamin.

Fullblodet får kornkross, mustang protein +, betfor, krafft mineraler blå (granulat), olja, B-vitamin och potatismjöl.
är det det du skulle vilka fodra med om du fick önska att du kunde fodra med vadsomhelst? jag skulle då inte vilja dutta med 7-8 olika preparat om det fanns ett kombinerat där det räcker med en enda kraftfodertyp..

Mustang müsli och lite betfor. Min får så lite så hon kan få det hon gillar mest:)

MItt fullblodssto (5 år) får:

2 kg krafft grund
1 kg krafft sport
1 kg lusern pellets
b-vitamin
krafft mineraler vit

Jag ger havre och betfor, lusern när det behövs. Jag skulle aldrig ge min häst korn:eek: , när det bryts ner i magen bildas gaser som är giftiga för hästen i större mängder. Dessutom kan hästen inte tillgodogöra sig mer än ½kg per dag.
Att man fodrar med korn beror på att man gjorde det mycket förr, eftersom det är billigare än havre. Idag är det oftast okunskap och eller rädsla för en het häst som havre "påstås" ge.

owesmatte skrev:
Jag ger havre och betfor, lusern när det behövs. Jag skulle aldrig ge min häst korn:eek: , när det bryts ner i magen bildas gaser som är giftiga för hästen i större mängder.

"Kornet har ett ganska högt innehåll av energi, men denna energi är av ett slag som man vet att hästar inte har särskilt lätt att tillgodogöra sig. Korn bör dessutom krossas för att hästen skall kunna tillgodogöra sig dess näringsinnehåll." / Skrivet av foderrådgivare på Krafft.

Korn är inte skadligt för hästar. Vissa hästar kan reagera negativt på korn, men händer ytterst sällan.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
505
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 241
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
983
  • Låst
Foder & Strö Varmblod 21 år. Svårfödd. . I fint hull men mot smalare hållet. Bete i princip slut, hösilage 4 ggr dag. Fick hem henne i juli...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 911
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar