Kraftfoder?!

Y

Yoggi

Har en arab på fyra som står på ca 8 kg hö, plus 2liter hippo om dagen. Vill så gärna dra ner på kraften (hon rids inte just nu) men är livrädd för att hon ska tappa hull. Hon har varit stel och konstig i sin bakdel (har varit på klinik utan resultat) kanske pga all kraft som inte görs åt? Just nu ser hon fin ut men vet sen innan att hon lätt tappar. Ska jag öka höet får jag göra det på kvällen och kan ju inte ge hur mycket som helst då det inte hinns ätas upp under natten. Har någon några kloka råd? :bow:
Kan lika väl säga att jag inte har analyserat hö så jag hoppar gärna över föreläsningar om det, vill bara ha svar på min fråga.

Sv: Kraftfoder?!

Hej!
2 liter kraftfoder är inte mycket i kilo, men visst är det ultimata att endast kunna ge grovfoder.
Jag skulle gett hästen så mycket hö som hon vill ha, och kompletterat med lusern ett par kilo. Det räknas som grovfoder, snällt mot magen alltså;) Är ett jättebra foder för hästar som behöver hull, eller som komplettering till ett proteinfattigt hö. Finns både i hackat och pellets, pelletsen bör blötläggas.

Har faktiskt funderat på lucern men kan inte så mycket om det. Vet folk som har fodrat med det i första hand för hullets skull. Om jag behåller henne på 8 kg hö, kan jag då komplettera upp med lucern och dra ner en del på kraften så länge hon inte rids?

Ge henne så mycket hö som hon äter upp och sen kompletterar du med lusern. Hon måste väl åtminstone hinna äta upp 1-2kg hö till under natten? Så lägger du till 0.5kg lusern på det. :smirk:

Jag håller med de råd du fått. Öka höet och byt sakta ut kraftfodret mot lusern. Om du vill kan du även ge henne olja som ju är ren energi, börja med små mängder och öka försiktigt. Ge 1 - 2 dl om dagen som ger 3,5 - 7 MJ.
// Linda

Jag skulle hoppa över oljan för när jag gav olja till min arab blev han alldeles stirrig...det är iofs olika från häst till häst.
Om du funderar på att använda olja använd då endast en mindre mängd till att börja med.

Det är individuellt, min har gått på såpass som 3 dl olja/dag och hon blev inte det minsta nipprig.
Linfrökaka däremot - ajajaj det var bara att hålla i sig när man red:D . Raketbränsle! Gav 300g, satte sig i skallen direkt. Sänkte till 100g och hästen blev normal.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 675
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 569
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 658
Senast: prallan
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 532
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar