Kraftfoder?

A

Ardnas

Vad ger ni era hästar för kraftfoder? Varför? Finns det något kraftfoder ni inte skulle ge er häst? Varför?
Funderar på vad jag ska ge pållen för kraftfoder egentligen... Ger Krafft nu, men blir ganska tveksam då man hör så mycket skit om olika pelleterade foder.. Funderar på att börja med havre + mineraler istället, för att slippa oroa mig över att någon av alla hörsägner(?) är sanna...
 
Sv: Kraftfoder?

Jag ger så lite kraftfoder som möjligt. Skulle gärna ge bara hö, men har inte lyckats få tillräckligt bra värden någon gång...

Jag ger helst lucernhack, och lite betfor till mineralerna. Skulle jag behöva ge något annat än det skulle jag i första hand fösöka med müsslifoder, korn eller havre. I sista hand pelleterade fullfoder, alltså.

Varför? Tjaaa... Det måste vara roligare att tugga på stråbaserat foder än hårda eller, om man blötlagt, grötiga pellets. Hästen har ju egentligen ett enormt tuggbehov, så jag gör allt jag kan för att ge pållan så lång tuggtid som det bara går.

Jag tror dock inte att det är direkt skadligt att ge pelletterat foder, om man inte vräker i hästen MÅNGA kg/dag...
 
Sv: Kraftfoder?

jag ger hel havre, korn och betfor.
pållan gillar havre och betfor och korn hjälper henne hålla hullet.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
844
Senast: MiniLi
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
974
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 588
Senast: Fazeem
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 763
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp